TenkoFX ECN Gravity

+ Reply to Thread
Results 1 to 8 of 8

Thread: Kisah sedih

  1. #1
    kifli's Avatar
    kifli is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of kifli has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    97
    Points
    34.93
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    663

    Kisah sedih

    Lapang benar dada Pak Uwei bila pegawai yang bertugas di kaunter pejabat
    Tabung Haji itu memberitahu nama dia dan isterinya turut tersenarai dalam
    senarai jemaah yang akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini.
    >
    > "Tapi pak cik kena bayar segera bahagian makcik yang masih tak cukup
    tiga ribu lagi tu. Selewat-lewatnya minggu depan bayaran mesti
    dibuat,"beritahu pegawai itu lagi.
    >
    > "Insya Allah encik. Saya akan bayar seberapa segera," janji Pak Uwei.
    > Berita gembira itu ingin segera dikongsi bersama isteri kesayangannya.
    >
    > Sebaik keluar dari pejabat Tabung Haji dia terus balik ke rumah.
    >
    > "Pah... oo..Pah!" teriak Pak Uwei sebaik turun dari keretanya.
    >
    > "Apa bendanya terlolong-lolong ni bang?" tanya Mak Pah.
    >
    > " Ada berita baik ni Pah, nampaknya hajat kita nak ke Mekah tahun ini
    akan tertunai. Insya Allah dua bulan lagi kita akan ke sana.Tak sabar
    betul saya, rasa macam Kaabah tu dah melambai-lambai, " cerita Pak Uwei
    dengan wajah berseri-seri.
    >
    > "Betul ke ni bang? Baru semalam si Johari beritahu dia dengan Minah tak
    dapat pergi. Namanya tidak ada dalam senarai."
    >
    > "Betullah Pah oii... saya ni baru je balik dari pejabat Tabung Haji.
    > Cuma duit bahagian awak tu, tiga ribu lagi kena bayar segera selewat-
    lewatnya minggu depan."
    >
    > "Mana kita nak cari duit banyak tu bang? Tiga ribu tu bukan sikit, itu
    pun lepas duit tambang. Duit kocek mau juga sekurang-kurangnya dalam
    seribu." Mak Pah merenung gusar wajah suaminya.
    >
    > "Alah Pah, kita mintalah tolong dengan Muaz dan Balkis. Takkanlah mereka
    tak nak beri. Bukannya banyak, cuma dua ribu seorang saja."
    > Wajah Pak Uwei semakin berseri-seri. Dia yakin anak- anaknya yang dua
    orang itu tidak akan menghampakan harapannya.
    >
    > "Lusa hari minggu, saya nak suruh budak-budak tu balik boleh kita
    berunding," cadang Pak Uwei.
    >
    > "Kalau tak cukup bahagian saya tu, awak ajelah yang pergi dulu. Tak elok
    kita menyusahkan anak-anak bang, lagipun apa pula kata menantu kita nanti
    nak ke Mekah minta duit anak-anak." Mak Pah tidak bersetuju dengan
    rancangan Pak Uwei.
    >
    > "Pah... Muaz dan Balkis tu kan anak-anak kita. Kita dah besarkan mereka,
    hantar belajar tinggi-tinggi takkan nak hulur dua ribu pun tak boleh
    lagipun selama ni kita tak pernah minta duit mereka. Tak usahlah awak
    bimbang Pah, saya yakin anak-anak kita tu tak akan menghampakan kita kali
    ni." Yakin benar Pak Uwei, harapan yang menggunung digantungkan kepada
    anaknya.
    >
    > "Tapi bang?... "
    >
    > "Dahlah... pegi siapkan kerja awak tu, tak usah nak risau tak tentu hala.

    Saya nak telefon budak-budak tu," pintas Pak Uwei sebelum Mak
    Pah melahirkan kebimbangannya. Lega hati Pak Uwei bila Muaz menyatakan yang

    dia akan pulang kemudian Pak Uwei menelefon Balkis pula di pejabatnya. Dia
    hanya menyuruh mereka balik tanpa memberitahu hajatnya.
    >
    > "Insya Allah Kis balik nanti abah. Emm... abah nak Kis suruh Intan balik
    sama?" tanya Balkis.
    >
    > "Ikut suka kaulah, bagi abah yang pentingnya kau dan Muaz. Intan tu ada
    ke tidak ke, sama aje. Balik ya?... ," balas Pak Uwei.
    >
    > Bukannya dia membeza-bezakan anak-anak tapi hati tuanya cepat benar panas

    bila berhadapan dengan Intan. Sikap degil dan tak mahu mendengar kata
    anaknya itu menyebabkan dia tersangat geram. Sudahlah malas belajar tidak
    seperti Muaz dan Balkis yang berjaya memiliki ijazah. Kalau ditegur
    sepatah, sepuluh patah tidak menjawab tidak sah. Masih Pak Uwei ingat
    gara-gara sikap keras kepala Intan untuk bekerja kilang mereka bertengkar
    besar tiga tahun lalu. Kini hubungan mereka seperti orang asing.
    >
    > "Abah tak setuju kau nak kerja kilang kat KL tu. Abah mahu kau sambung
    belajar lagi." Pak Uwei tidak bersetuju dengan niat Intan yang hendak
    bekerja kilang.
    >
    > "Intan dah tak minat nak belajar lagi abah, biarlah Intan kerja kilang.
    Kerja kilang pun bukannya haram." bantah Intan menaikkan darah Pak uwei.
    >
    > "Aku suruh kau belajar kau tak nak, kau nak kerja kilang. Kau tak tengok
    berapa ramai anak gadis yang rosak akhlak kerja kilang duk kat KL jauh dari
    mak bapak, bolehlah buat apa yang kau sukakan. Kau nak bebas macam tu?"
    >
    > "Itulah abah, selalu nampak yang buruk aje. Bukan semua yang kerja kilang

    duk kat KL tu jahat abah. Kerja apa dan kat mana pun sama aje, pokok
    pangkalnya, hati. Kalau nak buat jahat dalam rumah pun boleh, abah." Intan
    cuba membuat abahnya faham.
    >
    > "Kenapalah kau seorang ni lain benar dari abang dan kakak kau. Cuba kau
    tengok Balkis tu, tak pernah dia membantah cakap abah macam kau ni!"
    >
    > "Intan memang tak sama dengan Kak Balkis abah, Intan suka berterus
    terang, kalau tak kena Intan cakap depan-depan bukan membebel kat
    belakang," balas Intan selamba menyemarakkan lagi bara dalam dada abahnya.
    >
    > "Anak tak mendengar kata!!, ikut suka kaulah. Kalau kau nak pergi,
    pergi... aku dah tak larat nak larang. Nak terlentang ke?, telangkup
    > ke?, gasak kaulah. Kau buat apa yang kau suka, aku tak nak ambil tahu
    lagi!!"
    >
    > Sejak kejadian itu, Pak Uwei memang tidak memperdulikan langsung apa yang

    Intan nak buat. Namun begitu Intan tetap pulang setiap kali cuti, dia
    bersikap selamba biarpun abahnya tidak memperdulikannya.
    > Intan selalu menghulur duit tapi hanya kepada maknya sahaja.
    >
    > Riang hati Pak Uwei bukan kepalang bila anak-anaknya pulang, tambahan
    pula dia sudah rindu dengan cucu-cucunya. Malam itu selesai menikmati makan
    malam dan berjemaah sembahyang Isya`, mereka duduk berborak di ruang tamu.
    >
    > "Sebenarnya ayah suruh kau orang balik ni, ada hajat sikit," Pak Uwei
    memulakan bicara.
    >
    > "Hajat apa pula abah?" tanya Muaz yang duduk di sebelahnya.
    >
    > "Abah dan mak kau nak ke Mekah, nama dah ada dalam senarai. Memandangkan
    bahagian mak kau masih belum cukup lagi abah nak minta Kau dan Balkis bantu

    sikit. Tak banyak, dua ribu seorang cukuplah," Pak Uwei mengutarakan
    hasratnya.
    >
    > "Boleh tu boleh abah, tapi kena tunggu sebulan dua lagi. Az baru aje
    keluarkan wang simpanan buat duit muka beli rumah. Sebulan dua lagi
    bolehlah Az ikhtiarkan," ujar Muaz.
    >
    > "Tapi... pegawai Tabung Haji tu minta bayaran dibuat segera selewat-
    lewatnya minggu depan."
    >
    > "Kalau dalam seminggu dua ni abah, memang rasanya tak dapat. Paling tidak

    pun cukup bulan ni. Nak cukupkan duit muka tu pun habis duit simpanan
    budak-budak ni Az keluarkan," jawab Muaz serba salah.
    >
    > "Kau beli rumah lagi?., Rumah yang ada tu kau nak buat apa?" tanya
    PakUwei melindungi kekecewaannya.
    >
    > "Rumah baru tu besar sikit, abah. Selesalah buat kami sebab budak- budak
    tu pun dah besar, masing-masing nak bilik sendiri. Lagipun beli rumah tak
    rugi abah, pelaburan masa depan juga," sampuk Mira isteri Muaz.
    >
    > Pak Uwei terdiam, harapannya kini cuma pada Balkis. "Kamu macam mana Kis,
    boleh tolong abah? Nanti abah bayarlah balik duit kamu tu bila ada rezeki
    durian berbuah kat dusun kita tu nanti," Pak Uwei berpaling Pada Balkis.
    >
    > "Kis pun rasanya tak dapat nak tolong abah. Kis baru aje keluarkan duit
    simpanan buat menambah modal perniagaan abang Man. Tengah gawat ni faham
    ajelah... ni tak lama lagi nak bersalin nak pakai duit lagi."
    >
    > Hancur berderai rasa hati Pak Uwei mendengar jawapan Balkis.
    >
    > "Man bukan tak nak tolong abah. Kalau nak pinjam duit kad kredit boleh.
    > Tapi yelah, kata orang kalau nak ke Mekah ni tak elok pakai duit
    pinjaman."
    >
    > "Betul kata Man tu abah. Kalau nak ke Mekah mesti dengan kemampuan
    sendiri baru elok," sokong Muaz. Kata-kata Azman dan Muaz bagaikan sembilu
    yang menikam dada Pak Uwei. Bila dia bertemu pandang dengan Intan, Pak Uwei

    terasa bagai ditertawakan oleh Intan bila kedua anak yang diharap-harapkan
    menghampakannya.
    >
    > "Tak apalah kalau kau orang tak ada duit. Biarlah abah kau pergi seorang
    dulu, nanti kalau ada rezeki mak pula pergi," Mak Pah bersuara cuba
    meredakan keadaan.
    >
    > "Kalau nak pergi sendiri, dah lama saya pergi Pah!. Tak payah saya tunggu

    lama-lama. Kalau awak tak pergi biarlah kita sama-sama tak
    > pergi... dah tak ada rezeki kita nak buat macam mana?" Pak Uwei bangun
    masuk ke bilik meninggalkan anak-anaknya dengan rasa kesal.
    > Intan tahu abahnya benar-benar kecewa. Walaupun orang tua itu tidak
    menunjukkan rasa kecewanya tapi Intan faham kecewa abahnya teramat sangat
    kerana tidak menduga anak-anak yang selama ini disanjung akan
    mengecewakannya begitu.
    >
    > "Anak awak tu tak balik ke?" tanya Pak Uwei pada Mak Pah bila Intan tidak

    turut serta balik bersama abang dan kakaknya.
    >
    > "Tak, katanya cuti sampai hari Rabu nanti," balas Mak Pah sambil mencapai

    kain selendangnya.
    >
    > "Nak ke mana pulak tu?" tanya Pak Uwei melihat MakPah bersiap-siap.
    >
    > "Nak ke kedai Long Semah tu nak belikan anak saya Intan, kuih lepat ubi
    kegemarannya. " Sengaja Mak Pah menekan suara bila menyebut anaknya. Bukan
    sekali dua dia menegur sikap Pak Uwei yang gemar membeza-bezakan anak.
    >
    > Pagi Isnin tu selepas bersarapan Intan bersiap-siap hendak keluar.
    >
    > "Nak ke mana Intan pagi-pagi lagi dah bersiap ni?"
    >
    > "Intan ada hal sikit kat bandar mak. Intan pergi dulu ye."
    >
    > "Kalau nak ke bandar suruhlah abah kau tu hantarkan," suruh Mak Pah.
    >
    > "Tak payahlah mak, Intan nak pergi banyak tempat ni. Nanti bising pula
    abah tu. Intan pergi dulu."sambil mencium tangan Mak Pah yang menggeleng
    kepala memerhatikan Intan berlalu pergi.
    >
    > Kadangkala sedih hatinya melihat sikap suaminya yang keras hati, membuat
    anaknya itu menyisihkan diri.
    >
    > Ketika Intan pulang dari bandar tengah hari itu mak dan abahnya sedang
    menikmati juadah tengah hari.
    >
    > "Kau ni Tan buat benda apa lama benar kat bandar tu? Mari makan sama.
    > Ni abah kau ada beli ikan baung salai, mak masak lemak cili api."
    >
    > "Ingat lagi abah lauk kegemaran Intan rupanya," usik Intan tak bertangguh

    mencapai pinggan.
    >
    > "Mak bapak memang tak pernah lupakan anak-anak, cuma anak-anak aje yang
    lupakan mak bapak," jawab Pak Uwei sinis.
    Intan tersenyum pahit. Selesai mengemas pinggan mangkuk, Intan menunaikan
    solat Zohor kemudian dia mendapatkan mak
    dan abahnya yang sedang duduk di ruang tamu. Abahnya sedang membaca
    suratkhabar. Mak Pah pula melipat kain.
    >
    > "Mak, abah... Intan ada hal sikit nak cakap ni... ," ujar Intan
    menghampiri mereka. Pak Uwei menurunkan suratkhabar
    yang dipegangnya kemudian menanggalkan cermin mata yang digunakan untuk
    membaca.
    >
    > "Apa hal... kamu nak kahwin ke?" soal Pak Uwei merenung Intan. Tawa Intan
    meledak tiba-tiba mendengar soalan abahnya.
    >
    > Melihat Intan tergelak besar Pak Uwei turut tertawa. Mak Pah pun tergelak

    sama, riang rasa hatinya melihat kemesraan yang
    hilang dulu mula menyatu. "Abah ni... ke situ pulak...."
    >
    > "Habis tu?"
    >
    > "Ini... Buku Tabung Haji mak. Tadi Intan ambil dalam laci tu. Yang ni,
    resit memasukkan duit ke akaun mak. Semuanya Intan dah uruskan. Dan ini dua
    ribu untuk buat duit kocek mak dan abah. Yang dua ratus lagi ni untuk buat
    kenduri doa selamat sebelum
    berangkat nanti."Intan memasukkan duit itu dalam genggaman Pak Uwei.
    >
    > "Apa??" Pak Uwei terkejut matanya merenung Intan dan duit di tangannya
    bagai tidak percaya.
    >
    > "Ini duit simpanan Intan sejak mula bekerja dulu. Duit hasil titik peluh
    Intan yang halal abah, terimalah. Selama ini Intan banyak kali
    kecewakan abah. Intan tak pernah dapat membahagiakan hati abah. Selama ini
    pun Intan selalu sangat rasa kalah pada abang Az dan Kak
    > Balkis. Intan tak cantik dan baik macam Kak Balkis, apatah lagi bijak
    seperti mereka. Intan tahu abah selalu kecewa dengan Intan. Hanya kali ini
    Intan dapat tunaikan hasrat abah. Dah banyak kali abah tangguhkan hasrat
    nak naik haji. Dulu kerana Kak Balkis nak kahwin, lepas tu mak pula tak
    sihat. Sekarang ni masa yang sesuai. Intan harap, abah sudi terima
    pemberian yang tak seberapa ini dari Intan,"
    > tutur Intan perlahan memerhatikan airmata menuruni pipi abahnya yang
    sudah berkedut dimamah usia.
    >
    > "Terima kasih Intan. Malu rasanya abah nak ambil duit kamu... dulu abah
    selalu bangga dengan Balkis dan Muaz yang memegang jawatan tinggi tapi
    akhirnya anak abah yang kerja kilang yang membantu abah," luah Pak Uwei
    sambil mengesat airmata terharu atas keluhuran hati anak yang selama ini
    dimusuhinya.
    >
    > "Sudahlah abah. Yang lepas itu tak usahlah kita ungkit-ungkit lagi. Intan
    gembira abah sudi terima pemberian Intan."
    >
    > "Pemberian kau ni terlalu bernilai bagi abah dan mak kau Intan..."ujar
    Pak Uwei. Intan peluk abahnya erat.
    >
    > "Hah... tulah, jangan suka memperkecil- kecilkan anak saya ni," MakPah
    mengusik Pak Uwei sambil mengesat airmata penuh kesyukuran.
    >
    > "Mak ni... ," gelak Intan memandang abahnya yang tersengih.
    >
    > Masa yang ditunggu-tunggu tiba dalam keriuhan sanak saudara yang datang
    menziarahi Pak Uwei dan Mak Pah. Intan memerhati dengan perasaan gembiran
    bercampur hiba.
    >
    > "Semua dah siap ke mak?" tanya Intan menjenguk ke bilik emaknya
    memerhatikan Mak Pah mengisi barang keperluan semasa di Mekah.
    >
    > "Dah rasanya... ada apa-apa yang Intan nak pesan mak belikan di sana
    nanti?"
    >
    > "Tak ada mak. Mak janganlah fikir soal apa yang nak dibeli mak. Yang
    > penting mak dapat menunaikan ibadah dengan sempurna."
    >
    > "Hah, awak dengar tu... kita ni nak pergi menunaikan ibadah, bukan nak
    membeli-belah, " tambah Pak Uwei yang turut mendengar perbualan dua-beranak

    itu.
    >
    > "Intan tak nak mak dan abah belikan satu apa pun dari sana . Hanya satu
    yang Intan mahu, doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat,"
    > pesan Intan sambil memeluk emaknya. Mak Pah dan Pak Uwei berpandangan.
    Tiba-tiba sebak dengan permintaan Intan itu.
    > ............ ......... ......... .......
    > Hanya dua jam lagi kapal terbang akan mendarat di tanah air. Pak Uwei
    mengerling Mak Pah yang lena di sebelahnya. Dalam keriangan telah
    menunaikan ibadah haji tanpa sebarang kesulitan, terselit rasa tidak sedap
    di hati. Perasaan rindu pada anak-anak terutama Intan bagai menyentap
    tangkai hatinya. Pak Uwei terkenangkan mimpinya bertemu Intan di tanah
    suci. Intan tidak berkata sepatah pun tapi bagai memberitahu yang dia akan
    pergi jauh.
    >
    > "Kenapa resah aje ni, bang?" Mak Pah terjaga.
    >
    > "Entahlah Pah, saya teringat sangat dengan Intan dan anak-anak kita."
    >
    > "Sabarlah, dah nak sampai dah ni," pujuk Mak Pah.
    >
    > Dari jauh lagi Pak Uwei sudah melihat Muaz dan Azman menanti mereka.
    >
    > "Mak... abah... ," Muaz meraih emaknya dalam pelukan dan kemudian abahnya

    tanpa dapat menahan airmata menitis laju.
    >
    > "Mana yang lain ni, kamu berdua aje?" Pak Uwei tertinjau-tinjau mencari
    wajah Intan.
    >
    > "Mereka menanti di rumah, abah," beritahu Azman suami Balkis sambil
    mencium tangan Pak Uwei. "Intan pun tak datang juga ke?" Tanya PakUwei
    terasa hampa.
    >
    > "Awak ni... kan Man dah kata mereka menunggu di rumah." Mak Pah
    menggeleng, dua tiga hari ini nama Intan tak terlepas dari mulut
    > suaminya. Perjalanan tiga jam dari KLIA untuk sampai ke rumah terasa
    begitu lama oleh Pak Uwei. Mak Pah yang melihat kegelisahan suaminya turut
    berasa bagai ada yang tak kena.
    >
    > "Dua tiga malam sebelum balik, abah kau mengigau terjerit-jerit dia
    panggil nama Intan. Kalau Intan dengar cerita ni tentu dia gelihati."
    > cerita Mak Pah pada Muaz dan Azman. Muaz diam sambil mengerling Azman
    yang sedang memandu.
    >
    > "Tentulah abah ingatkan Intan, sebab Intan yang bagi dia duit," balas
    Muaz cuba bergurau walaupun terasa sayu.
    >
    > "Tapi, abah rasa macam ada yang tak kena aje Az, dalam mimpi abah tu,
    abah nampak Intan macam nak beritahu dia nak pergi jauh. Tapi dia tak
    bercakap pun hanya renung abah. Intan tak ada cakap apa-apa dengan kau Az?"

    >
    > "Err... tak ada abah. Kita berhenti minum dulu abah, tentu mak haus,"
    ajak Azman menukar tajuk perbualan.
    >
    > "Tak payah, dah dekat ni. Abah tak sabar nak balik," tolak Pak Uwei.
    >
    > Azman dan Muaz hanya berpandangan. Sebaik turun dari kereta, Balkis
    meluru memeluk mereka dengan tangisan. Suara Pak Long
    Basri yang bertakbir menambah sayu. Semua yang ada menitiskan air mata.
    >
    > "Mak dengan abah sihat ke?" tanya Mira setelah bersalaman dengan ibubapa
    mentuanya.
    >
    > "Sihat, cuma batuk-batuk aje sikit. Intan mana, dia tak balik ke?" Mak
    Pah mula berdebar bila Intan tidak kelihatan.
    >
    > "Naik dulu Ngahnya...," suruh Long Semah.
    >
    > "Intan mana?" Pak Uwei mula hilang sabar bila tak seorang pun memberitahu
    di mana Intan. Pantas dia memanjat tanggu menuju bilik
    > Intan. Matanya terpaku pada bekas bara yang terletak di sebelah katil
    yang bercadar kain batik lepas. Dadanya bergetar.
    >
    > "Az... mana Intan? Mana adik kau Az?" tanya Pak Uwei dengan suara yang
    menggeletar. Badannya terasa lemah, dia berpaut pada tepi pintu.
    >
    > "Sabar abah... ," Muaz menggosok belakang abahnya.
    >
    > " Kenapa Az ... kenapa?" Mak Pah menurunkan Syazwan cucunya dari pangkuan

    dan melangkah laju ke bilik Intan.
    >
    > "Mak... Intan dah tak ada mak," Balkis tersedu memeluk emaknya yang
    terduduk lemah.
    > Pak Uwei terkulai tak bermaya menerima berita itu. Mak Pah terus pengsan.
    Bila dia terjaga dia melihat anak menantu
    mengelilingnya. Pak Uwei duduk di tepi kepalanya.
    >
    > "Sabarlah Ngah, ini dugaan Allah pada kita. Intan pergipun dalam keadaan
    tenang. Barangkali kerana hajatnya nak lihat kamu naik haji dah tertunai,"
    pujuk Long Semah yang masih belum pulang.
    >
    > "Intan ada tinggalkan surat untuk kita. Dia memang dah tahu dia tak akan
    hidup lama. Rupa-rupanya dia menghidap barah otak.
    Dia minta maaf segala salah silap dan berpesan supaya kita jangan sedih
    atas pemergiannya.
    Dia minta kita doakan dia," Pak Uwei menepuk lembut bahu Mak Pah.
    >
    > "Bila dia meninggal? Siapa yang mengadap masa nazaknya?" tanya Mak Pah
    tersedu sedan.
    >
    > "Kami semua ada mak. Dia begitu tabah menanti detik kematiannya mak.
    Sebenarnya dia yang ajak kami balik ini, katanya nak kemaskan rumah sebelum
    mak dan abah balik. Masa sampai tu dia sihat lagi tiba-tiba malam Khamis tu

    lepas solat Isya` dia sakit kepala teruk sampai tak boleh bangun. Az nak
    hantar ke hospital tapi katanya masa dia dah tiba.
    > Masa tulah baru dia ceritakan sakitnya. Dia meninggal subuh hariJumaat
    mak... tiga hari lepas. Dia pergi dalam keadaan yang cukup tenangmak,"
    cerita Muaz.
    >
    > Mak Pah mengenggam erat tangan suaminya, terkenangkan bagaimana Intan
    memeluk erat mereka sebelum melepaskan pemergian mereka. Dan ketika itu
    bagai terdengar-dengar suara Intan berpesan,"Intan tak nak mak dan abah
    belikan satu apa pun dari sana . Hanya satu yang Intan mahu, mak dan abah
    doakan Intan bahagia di dunia dan akhirat.."

    > Tamat....
    >
    > Moral cerita ... buat baik dan berbaktilah kepada kedua ibu bapa
    sementara mereka masih ada di dunia ini. Harta benda hanyalah
    sementara berbanding amalan yg kita lakukan selagi tubuh badan kita
    bernyawa. Renung-renungkan. ....


  2. stp 468x60-en

  3. The Following User Says Thank You to kifli For This Useful Post:


  4. #2
    hayate_skran's Avatar
    hayate_skran is offline Super Senior Member
    is looking for Work in Electrical Engineering Field for degree
     
    I am:
    Shy
     
    hayate_skran is a jewel in the rough hayate_skran is a jewel in the rough hayate_skran is a jewel in the rough hayate_skran is a jewel in the rough
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Shah Alam
    Age
    29
    Posts
    721
    Points
    174.69
    Thanks
    5
    Thanked 11 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    583
    sedih aku baca cite kau ni......banyak pengajarannye.



  5. #3
    sailormoon is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sailormoon is on a distinguished road
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    30
    Points
    9.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    537
    Tu la dunia.. jgn dibeza2kan anak2 tu.. setiap sorang tu ada kelebihan & keburukan masing2.



  6. #4
    ghenzou's Avatar
    ghenzou is offline Super Senior Member
    is Love ISLAM
     
    I am:
    Cool
     
    ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of ghenzou has much to be proud of
    Join Date
    May 2007
    Location
    kl
    Posts
    582
    Points
    140.83
    Thanks
    1
    Thanked 5 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    681
    sedih2.....!!!time kasih sebab mengingatkan.
    Perkataan yang cantik "Allah S.W.T"
    Lagu yang merdu "Azan"
    Novel yang menarik "Al-Quran"
    Senaman yang baik "Sembahyang"
    Diet yang mujarab "Puasa"



  7. #5
    merbau's Avatar
    merbau is offline DieHardFan Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    selangor
    Age
    34
    Posts
    1,019
    Points
    335.70
    Thanks
    0
    Thanked 20 Times in 17 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1901
    ambik jadikan pengajaran.....



  8. #6
    Mr.G's Avatar
    Mr.G is offline Super Ehozarian
    is layan lagu k-pop skang!
     
    I am:
    Cool
     
    Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute Mr.G has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    skg kt ser
    Posts
    3,772
    Points
    1,747.70
    Thanks
    3
    Thanked 161 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    47221
    mulia gler ati ank dia walaupun kehidupannya x setanding ngn adik beradik dia yg lain...bpk dia pon x ptut m'bezakan ank dia 2...



  9. #7
    Don kin's Avatar
    Don kin is offline DieHardFan Member
    is simply person
     
    I am:
    Cool
     
    Don kin has a spectacular aura about Don kin has a spectacular aura about
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    On Earth
    Posts
    1,943
    Points
    763.10
    Thanks
    0
    Thanked 8 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    590
    isk isk isk..
    agak sedih gak citer ni..
    kpd sume lelaki n wanita..
    esk2 dh khwin jgn mnbezakn anak2 ek..



  10. #8
    s_bleeza is offline Hyper Active Member
    This user has no status.
     
    I am:
    Awesome
     
    s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    KL
    Posts
    2,151
    Points
    714.91
    Thanks
    12
    Thanked 72 Times in 25 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    6512
    Sedih lah aku membaca cite ni. Teringat mak bapak di Sabah...


  11. FXOpen 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Kisah sedih Pinjaman PTPTN
    By nikridzuan in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 4
    Last Post: 07-11-2011, 05:03 PM
  2. [18SG] Kisah Sedih Pengorbanan Kekasih..
    By kama2 in forum Jokes, Pranks
    Replies: 6
    Last Post: 28-09-2011, 06:06 PM
  3. [18SX] Kisah Sedih Seorang Miyabi ( Maria Ozawa ) !
    By adriana in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 38
    Last Post: 16-06-2009, 06:08 PM
  4. Kisah Sedih.....
    By hpmfl2002 in forum Adult Conversation
    Replies: 20
    Last Post: 30-12-2008, 11:58 AM
  5. kisah sedih yang menyayat hati
    By hpmfl2002 in forum Jokes, Pranks
    Replies: 14
    Last Post: 20-06-2008, 03:49 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads