stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 22
  1. #1
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1993

    Talking TANGGUNGJAWAB SEBELUM BERUMAHTANGGA

    Untuk menolong kita didalam usaha-usaha membina rumah tangga yang Islami,Islam telah memberikan petunjuk kepada kita. Diantaranya adalah:

    SATU: Pernikahan kita haruslah karena Allah.

    Yaitu bertujuan untuk:
    -membina sebuah rumah tangga yang Islami-melahirkan keturunan yang soleh-membina keluarga yang sanggup memikul amanah dan dapat melaksanakan kewujudan hidayah Allah sehingga hidayah tersebut akan terus berlanjutan.

    DUA: Pernikahan ditujukan untuk menjaga pandangan & kehormatan kitasehingga kita betul-betul bertakwa kepada Allah. Rasulullah SAW telahbersabda:

    "Allah berhak menolong tiga golongan: orang yang berjihad di jalan Allah,hamba mukatab yang ingin membayar harga tebusannya, dan orang yang menikah dengan tujuan untuk dapat memelihara kehormatan dirinya." (hari Tirmidhi, Ibn Hibban, dan Al-Hakim).

    Sabda Rasulullah SAW yang lain:

    "Barang siapa yang menikah bererti dia telah menyempurnakan sebahagian agamanya, maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah yang merupakan sebahagian lainnya lagi." (hari al-Baihaqi)

    TIGA: Kita haruslah bijak dalam memilih pasangan hidup yang akan menjadi teman hidup kita yang diharapkan dapat seiring dan sejalan. Ini memerlukan usaha yang sungguh-sungguh. Rasulullah SAW telah bersabda:

    "Pilihlah (yang terbaik) untuk keturunanmu karena (kegagalan dari) satu
    generasi akan menuju kepada krisis." (hari Ibnu Majah dan Abu Mansur)

    EMPAT: Kita hendaklah memilih pasangan hidup yang memiliki akhlak yang baik & berpegang teguh kepada agama, jadi kekayaan dan wajah bukanlah ukuran utama.

    Sabda Rasulullah SAW:

    "Janganlah kamu menikahi wanita kerana kecantikannya; boleh jadi
    kecantikannya itu akan membuat mereka hina. Janganlah kamu menikahi wanita kerana hartanya; boleh jadi hartanya itu akan membuat mereka zalim. Tapi nikahilah mereka kerana agamanya. Wanita hamba sahaya yang tuli namun beragama adalah lebih baik." (hari Ibnu Majah)

    LIMA: Kita harus menjauhkan diri dari melanggar perintah Allah & menjauhi kemurkaan Allah serta azabnya. Seperti yang disabdakan oleh
    Rasulullah s.a.w:

    "Siapa yang menikahi wanita kerana ketinggian kedudukannya, pernikahan itu tidak akan membawa sesuatu kepadanya kecuali kehinaan. Barangsiapa menikahi wanita kerana hartanya maka itu tidak akan menambah sesuatu kepdanya kecuali kemiskinan. Barangsiapa yang menikahi wanita kerana keturunannya, perkawinan itu tidak akan menambah sesuatu kepadanya kecuali hina dina. Dan barang siapa yang menikahi wanita dengan tujuan agar dapat menahan pandangannya, memelihara kehormatannya atau menghubungkan silaturahim, Allah akan memberikan berkah kepadanya bersama wanita itu dan memberikan berkah kepada wanita itu bersamanya." (hari Abu Nuaim)
    wallahualam...

    ## credit to darul numan ## edited by @mel 84


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    guide line utk bakal2 suami mencari bakal2 isteri....semoga kita sumer bertemu dgn pasangan yg dapat mendidik, membimbing dan menegur kita utk kebaikan dunia dan akhirat...insyaAllah...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  4. #3
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695



  5. #4
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1993
    Quote Originally Posted by joney View Post
    InsyaALLAH....
    berusahalah.....



  6. #5
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    Quote Originally Posted by kyleXY View Post
    berusahalah.....
    klye...awak memang suka perkataan 'berusahalah' yer???asyik duk tulis tu jer...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  7. #6
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1993

    Talking

    Quote Originally Posted by moon View Post
    klye...awak memang suka perkataan 'berusahalah' yer???asyik duk tulis tu jer...
    berusahalah.... berusahalah... keep it up... keep it up.... chayo2... chayo2...



  8. #7
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695
    Quote Originally Posted by kyleXY View Post
    berusahalah.... berusahalah... keep it up... keep it up.... chayo2... chayo2...
    ni kyleXY versi mane ni? semua bahasa dia tahu...



  9. #8
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    843
    macam aku agak2 dpt tak wanita yg baik...
    korang rasalah....



  10. #9
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695
    Quote Originally Posted by abu View Post
    macam aku agak2 dpt tak wanita yg baik...
    korang rasalah....
    kalo tengok daripada rupe ko... entah la... terus je 'blank' kepale otak aku bile tengok muke ko tuh.... hahahahaha



  11. #10
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    843
    Quote Originally Posted by joney View Post
    kalo tengok daripada rupe ko... entah la... terus je 'blank' kepale otak aku bile tengok muke ko tuh.... hahahahaha
    aku pun boleh pengsan tengok hidung aku sendiri...


  12. FXOpen 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Cuba dulu.. baru berumahtangga bersama Jehan Miskin
    By antagenaiz in forum Poll, Survey, Research, Questionaire
    Replies: 72
    Last Post: 08-07-2010, 01:37 AM
  2. Petua 8P Dalam Memupuk Kasih sayang Berumahtangga
    By HK23 in forum Love is Cinta
    Replies: 3
    Last Post: 16-05-2009, 07:26 AM
  3. Pemimpin dan Tanggungjawab
    By adriana in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 29-04-2009, 02:44 PM
  4. Tanggungjawab pendidik
    By hpmfl2002 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 05-06-2008, 04:33 PM
  5. Tanggungjawab Isteri
    By astaroth in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 24
    Last Post: 10-05-2007, 02:42 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads