stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    valentine's Avatar
    valentine is offline Super Ehozarian II

    is bosan!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    I am:
    Tired
     
    valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    where I be
    Posts
    4,698
    Points
    1,669.95
    Thanks
    0
    Thanked 12 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2947

    Thumbs up Amalan Dalam Bulan Ramadhan

    Amalan Dalam Bulan Ramadan



    PAGI
    1. Solat sunat Subuh dan fardu Subuh, kemudian wirid biasa serta doa sesudahnya

    2. Zikir
      • La Ilahaillahllah (sebanyak-banyaknya)
      • Allahu Akbar - Seratus kali sebelum naik matahari (tiada Tuhan melainkan Allah)
      • Tiada Tuhan melainkan Allah, Muhammad itu Rasullullah, pada setiap saat dan nafas sebanyak bilangan luasnya ilmu Allah)
      • Tiada Tuhan melainkan Allah yang berkuasa memerintah yang sebenarnya lagi nyata)

    3. TASBIH: (100 kali dikurniakan sepuluh ribu kebajika, dihapuskan sepuluh ribu kejahatan, diangkat sepuluh ribu darjat) (Maha suci Allah dan segala pujian bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah , Allah Maha Besar, tiada suatu daya dan kekuatan melainkan dengan Allah yang maha tinggi lagi maha agung)


    4. SELAWAT : Sekurang-kurangnya 10 atau 100 kali

    5. SOLAT SUNAT
      • Solat sunat Isyraq
      • Solat sunat Dhuha
      • Solat sunat Tasbih dan
      • Membaca al-Quran
      • Membaca doa taubat `Akasyah (memohon keampunan taubat dosa-dosa besar)

    TENGAH HARI
    Solat sunat Zuhur - Fardhu Zuhur - Sunat Zuhur serta doa

    ISTIGHFAR:
    (a) 70 kali/100 kali) (Aku memohon keampunan Allah dan aku bertaubat kepadNya)
    (b) (70/100 kali: Pohon keampunan ibu bapa) (yang bermaksud: Tuhanku,ampunilah bagiku bagi dua ibubapaku dan rahmatilah keduanya sebagaimana mereka telah mendidik aku ketika kecil.
    (c) (25 kali:wasiat Nabi kepada Saiyidina Ali supaya dikasihi Allah (Aku memohon keampunan kepada Allah yang maha agung bagiku dan bagi dua ibu bapaku dan bagi sekalian muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat (lelaki dan perempuan) hidup dan mati)

    PETANG
    1. Solat Sunat Asar - Fardhu Asar - wirid/doa
    2. Zikir (sebanyak yang boleh) Tiada Tuhan melainkan Allah
    3.Tasbih yang bermasksud:
    (a) Maha Suci Allah yang maha Tinggi
    (b) (100 kali) dikasihi Tuhan dan berat timbangannya di akhirat. (Maha suci Allah yang maha agung)
    4. Bertakbir (100 kali) amanah Nabi kepada Sayidina Ali sesudah senbahyang asar sebelum tenggelam matahari - setiap hari
    5.Selawat: (10/100 kali)

    MAGHRIB:
    • berbuka puasa - solat Maghrib dan sunat Maghrib
    • solat sunat Awwabin
    • membaca (50 atau 100 kali) menjadi pengadang dunia dan akhirat. (tiada suatu kekuatan melainkan dengan Allah yang maha agung)

    ISYAK:
    • Solat sunat Isyak, fardu Isyak, sunat Isyak
    • Solat sunat Terawih, sunat witir
    • membaca al-Quran

    TENGAH MALAM
    Jam 12 malam atau 3.00 pagi hingga fajar Subuh
    • Solat sunat wuduk
    • Solat sunat Tahajud (dua atau empat atau enam atau lapan atau 12 rakaat) dan berdoa
    • Solat sunat Hajat (memohon sesuatu hajat dan berdoa)
    • Berzikir (di dalam hati nurani/ingatan sebanyak-banyaknya).
    • Tasbih Istighfar (100 kali/70 kali). (Maha Suci Allah dan dengan segela kepujianNya maka suci Allah yang Maha Agung, aki mohon keampunan kepada Allah Yang Maha Agung dan aku bertaubat kepadaNya).
    • Membaca tasbih dan zikir majmuk (sebanyak 100 kali). (Maha suci Allah dan segala kepujian bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah, Allah Maha Agung, tiada suatu daya dan kekuatan melainkan dengan Allah). Setelah masuk waktu Subuh dan setelah azan Subuh, solat sunat Subuh/fajar dua rakaat, sebelum solat Subuh (antara azan dan solat fardu Subuh). Bacalah istighfar tabih 100 kali dan kemudian berdoa, kerana ini termasuk waktu mustajab doa - antara azan Subuh dengan solat Subuh, iaitu bermaksud: bertasbih dan mohon keampunan (jika sempat waktunya). (Maha suci Allah dengan segala kepujiannya, maha suci Allah yang maha agung aku memohon keampunan kepada Allah yang maha Agung dan aku bertaubah kepada-Nya)

    BERSEDEKAH:
    Bersedekah setiap hari pada bulan Ramadan tinggi pahalanya kerana kelebihan dan kemuliaan bulan Ramadan.

    Bersedekah pada bulan Ramadan menutup kesalahan puasa, diampunkan dosa , berlipat ganda pahalanya.

    Dicurahkan rahmat Allah, dijauhkan dari azab neraka, didekatkan ke syurga, terjauh dari bala.


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    s_bleeza is offline Hyper Active Member
    This user has no status.
     
    I am:
    Awesome
     
    s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    KL
    Posts
    2,151
    Points
    714.91
    Thanks
    12
    Thanked 72 Times in 25 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    6512
    Terima kasih cikgu Nina



  4. #3
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    838
    bab bersdekah tu memeang aku sgt alert..
    kalo korang bykkan bersedekah bulan pose ni, percayalah..
    rezeki akan bertambah...yg penting ikhlas..



  5. #4
    valentine's Avatar
    valentine is offline Super Ehozarian II

    is bosan!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    I am:
    Tired
     
    valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    where I be
    Posts
    4,698
    Points
    1,669.95
    Thanks
    0
    Thanked 12 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2947
    Quote Originally Posted by s_bleeza View Post
    Terima kasih cikgu Nina
    Sesame bleeza.... ..

    sedekahkan doa pn bleh kan...



  6. #5
    Risa's Avatar
    Risa is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Risa is on a distinguished road
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Darul Ta'zim
    Age
    35
    Posts
    15
    Points
    4.50
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    Terima kasih Valentine.

    Sedekah doa pun dah memadai.



  7. #6
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    ...terima kasih...


  8. pamm 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [IMPORTANT] 5 Nikmat Dalam Bulan Ramadhan...
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 3
    Last Post: 16-08-2011, 01:19 AM
  2. Amalan-Amalan Dalam Islam
    By mugo in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 29-04-2009, 10:21 AM
  3. AUDIT AMALAN SEPANJANG RAMADHAN
    By oweizmez in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 19-09-2008, 02:20 AM
  4. Amalan Baik Sepanjang Ramadhan
    By Abang Chik in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 03-09-2008, 10:10 AM
  5. Amalan- Amalan Yang Termasuk Dalam Ertikata Sedekah
    By suci_bakawali in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 40
    Last Post: 06-01-2008, 03:19 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads