stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 15
  1. #1
    bul4t's Avatar
    bul4t is offline Super Ehozarian II

    is bergolek-golek
     
    I am:
    Crazy
     
    bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Batu Pahat
    Age
    30
    Posts
    4,969
    Points
    1,166.18
    Thanks
    121
    Thanked 117 Times in 84 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    55907

    Talking Mengenali Lelaki Dan Perempuan

    Mengenali Lelaki Dan Perempuan

    Baguslah kalau kita sudah tahu akan perkara ini sekurang-kurangnya kita tidak cepat melenting jika berlaku apa-apa isu antara kaum ADAM dan HAWA dan saya juga ingin tambah iaitu betapa beratnya menjadi seorang lelaki, diantaranya adalah seperti berikut:-

    Lelaki

    1. lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

    2. lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !

    3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab keatas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, menakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN !

    4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak di bayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

    Wanita

    1. - wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

    2. - wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

    3. - wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

    4. - wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

    5. - wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

    6. - wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pd isterinya (taat kepada ibunya).

    7. - talak terletak di tgn suami dan bukan isteri.

    8. - wanita kurang dlm beribadat kerana masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki. Pernahkah kita lihat sebaliknya?? Benda yg mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah- sepah bukan? itulah bandingannya dgn seorg wanita. Wanita perlu taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya utk menyara isteri dan anak-anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

    Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap
    4 wanita ini:

    Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

    Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

    Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu

    Syurga yg disukainya cukup dgn 4 syarat shj:

    Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. (betulkan jika saya tersilap).

    Seorg lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

    MasyaALLAH... sayangnya ALLAH pada wanita .... kan?
    Jd laki lg best...agaknyer...

    "Mata boleh
    BERZINA dgn melihat, lidah boleh BERZINA dgn bercakap, tangan boleh BERZINA dgn berpegangan,
    kaki boleh
    BERZINA dgn berjalan ke tempat maksiat. Hati pula boleh BERZINA dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia."
    -[HR Bukhari dan Muslim]-



  2. stp 468x60-en

  3. #2
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    837
    nasib baik aku tak kawin lg..takder lah bapak aku tanggung dosa aku
    tgk explicit...



  4. #3
    maxpda's Avatar
    maxpda is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    maxpda is on a distinguished road
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Teluk Inta
    Posts
    594
    Points
    205.20
    Thanks
    2
    Thanked 5 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    571
    berat gak jadi laki ni...



  5. #4
    sailormoon is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sailormoon is on a distinguished road
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    30
    Points
    9.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    537
    ko ni kan abuya....hohoho



  6. #5
    tdara's Avatar
    tdara is offline Addicted Member
    is senyum selalu
     
    I am:
    Shy
     
    tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    putrajaya
    Age
    33
    Posts
    784
    Points
    280.16
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1971
    bersyukur jadi wanita sbb kwin nanti nak jadi isteri baik, taat pada suami...



  7. #6
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28475
    laki mmg dlahirkn utk memimpin..that y byk tanggungjawab yg harus dpikul



  8. #7
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    perempuan memang mudah dpt pahala tp perlu ingat perempuan juga mudah mendapat dosa....jadi kita perlu saling ingat-mengingati...kan...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  9. #8
    XVIEW's Avatar
    XVIEW is offline Super Ehozarian
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    IstanaKu
    Posts
    4,156
    Points
    1,357.20
    Thanks
    2
    Thanked 52 Times in 33 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    8380

    Talking

    Quote Originally Posted by tdara View Post
    bersyukur jadi wanita sbb kwin nanti nak jadi isteri baik, taat pada suami...
    namun bukan senang nak 100% taat pada suami tau...kau berpaling muka bila bercakap pun dah dikira derhaka....terguris sedikit walau sebesar zarah hati suami pun dikira derhaka gak tau...

    aku pernah baca buku2 ilmiah tentang rumah tangga, dlm buku diceritakan ada seorang perempuan yng akan mendahului semua wanita untuk masuk syurga kerana begitu taat pada suaminya sehinggakan ibubapa perempuan tu datang semasa suaminya tiada dirumah pun dia tak benarkan masuk jika dia tak minta izin suaminya dulu...dan jika suaminya belum makan dia tak akan menjamah apa2 makanan pun... fikirkanlah!!!!



  10. #9
    Don kin's Avatar
    Don kin is offline DieHardFan Member
    is simply person
     
    I am:
    Cool
     
    Don kin has a spectacular aura about Don kin has a spectacular aura about
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    On Earth
    Posts
    1,943
    Points
    763.10
    Thanks
    0
    Thanked 8 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    590
    so, pd org pmpuan jgn la wat dosa,sian la kt org laki..
    dh la org laki byk wat dosa..
    sama2 la kite pakat x pyh wat dosa..
    pakat mogok x nk wat dosa blake..haha



  11. #10
    tdara's Avatar
    tdara is offline Addicted Member
    is senyum selalu
     
    I am:
    Shy
     
    tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    putrajaya
    Age
    33
    Posts
    784
    Points
    280.16
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1971
    tq atas info tu xview tapi sesungguhnya memang dara benar2 ingin jadi isteri yg taat suami..


  12. FXOpen 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. PANDUAN MENGENALI LELAKI BAIK
    By fendikya in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 2
    Last Post: 28-09-2009, 04:57 PM
  2. [IMPORTANT] mengenali lelaki teruna
    By nasikpaprik in forum Adult Conversation
    Replies: 18
    Last Post: 18-02-2009, 06:43 PM
  3. Mengenali Seks Lelaki…
    By MiNi in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 4
    Last Post: 19-11-2008, 10:22 AM
  4. Mengenali Lelaki Melalui Zodiak
    By kimigairu in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 15
    Last Post: 18-02-2008, 05:30 AM
  5. Keuntungan mengenali lelaki
    By xareen in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 10
    Last Post: 12-12-2007, 01:18 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads