The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6

Thread: mandilah ......

  1. #1
    rama_rama_malu's Avatar
    rama_rama_malu is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    ganu kite
    Age
    32
    Posts
    365
    Points
    117.60
    Thanks
    2
    Thanked 13 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1873

    mandilah ......

    Assalamualaikum,

    Dalam sebuah riwayat menceritakan pada masa dahulu, ada seorang
    lelaki sangat alim lagi warak. Lelaki itu menceritakan tentang suatu
    kejadian ngeri yang dihadapi oleh seorang lelaki yang tinggal sekampung
    dengannya ketika menemui maut.

    Selepas dikapan dan disembahyangkan, jenazah lelaki itu pun dibawa
    ke tanah perkuburan untuk disempurnakan pengkembumiannya. Semasa
    jenazah itu sampai di tanah perkuburan, keadaan dan suasana di situ begitu
    sepi sekali.

    Manakala liang lahatnya sudah sedia menanti di depan untuk
    dikebumikan jenazahnya. Kemudian kaum kerabat dan sahabat handai lelaki
    berkenaan menurunkan keranda mayatnya perlahan-lahan ke dalam liang lahad
    tersebut.

    Apabila sahaja mereka hendak meletakkan jenazah itu, tiba-tiba
    mereka begitu terperanjat apabila terlihat seekor binatang yang sama
    bentuknya seperti kucing sudah berada di dalam kubur itu.

    Apabila melihat binatang berkenaan, para jemaah terperanjat dan
    tercengang. Inilah pertama kalinya seekor binatang berada di liang
    lahad, menunggu mayat dikebumikan.

    Beberapa orang dari kaum kerabat cuba menghalau binatang tersebut
    tapi hampa malah binatang itu terlalu bengis dan gerun, kukunya yang
    tajam mencakar-cakar batang kayu yang dijolok ke arahnya. Binatang itu
    tetap berdegil dan terus bertahan di dalam liang itu dengan mata yang
    memancar-mancar menampakkan kebengisan laksana harimau yang
    memerhatikan mangsanya.

    Akhirnya kaum kerabat lelaki itu mengambil keputusan untuk menggali
    satu liang lahad yang baru bagi mengelakkan jenazah disimpan
    bersama-sama binatang misteri itu. Setelah siap di gali dan para
    jemaah pun mengangkat jenazah ke arah liang lahad dan cuba menurunkan
    keranda>perlahan-lahan.

    Alangkah terkejutnya mereka apabila di dapati binatang ganjil itu
    sudah pun berada di dalam lubang itu.Setelah gagal mengusir binatang
    itu buat kali keduanya, akhirnya kaum kerabat lelaki itu mengambil keputusan
    untuk mengkebumikan jasadnya dengan binatang tersebut. Sebaik saja tanah
    di timbus separuh liang lahad, para jemaah terkejut

    Bila satu bunyi yang menghairankan keluar dari kubur tersebut.Bunyi itu
    seakan-akan daging dan tulang jasad si mati itu dicakar dan dipatahkan
    oleh binatang buas, bunyinya amat menakutkan setiap yang berada di
    tahah perkuburan itu.

    Seorang alim lalu menemui isteri lelaki itu dan bertanya adakah ada
    perbuatan yang buruk pernah dilakukan oleh si mati semasa hayatnya?
    Isteri lelaki itu lalu memberitahu yang suaminya merupakan seorang
    lelaki yang baik budi pekertinya, tetapi sepanjang perkahwinan
    mereka suaminya itu tidak pernah menyucikan dirinya dengan
    'mandihadas'setiap kali selepas melakukan persetubuhan.
    Dalam riwayat lain, orang yang tidak mandi hadas (Junub/Besar)
    apabila dia mati, mereka ini akan diberikan pakaian hina dan terlaknat dari
    neraka.

    Mandi junub adalah satu mandi yang sangat dituntut dalam islam.
    Walaupun sesetengah orang kita memandangnya remeh tetapi ketahuilah
    azabnya tidak kurang pedih dan kalau hendak
    merasa...sila-silakanlah..
    Give thanks to ALLAH...
    For the moon and the stars..
    Praise HIM all day full..
    What is and what was..
    Take hold of your IMAN..
    Don't give it to syaitan..
    Oh U who believe..
    Please give thank to ALLAH..


  2. FXOpen 468x60ms

  3. #2
    s_bleeza is offline Hyper Active Member
    This user has no status.
     
    I am:
    Awesome
     
    s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute s_bleeza has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    KL
    Posts
    2,151
    Points
    714.91
    Thanks
    12
    Thanked 72 Times in 25 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    6512
    Kalau tak mandi junub, tak sahlah solat, puasa dll.. Mmmm.. baik untuk peringatan kepada kita semua... termasuk diriku sendiri...



  4. #3
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28476
    Quote Originally Posted by s_bleeza View Post
    Kalau tak mandi junub, tak sahlah solat, puasa dll.. Mmmm.. baik untuk peringatan kepada kita semua... termasuk diriku sendiri...

    bkn takat solat n puasa je smua amalan kita xkn dkira slagi kita xmndi wajib



  5. #4
    rama_rama_malu's Avatar
    rama_rama_malu is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute rama_rama_malu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    ganu kite
    Age
    32
    Posts
    365
    Points
    117.60
    Thanks
    2
    Thanked 13 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1873
    Quote Originally Posted by antagenaiz View Post
    bkn takat solat n puasa je smua amalan kita xkn dkira slagi kita xmndi wajib
    uik... ye ke... kalau berzikir tak dikira gak ke...buat baik kat suami pun tak leh gak ke??? huhuhu.. aku tak kawen agi, tapi nak le tahu...
    klu yang uzur lak camane.. paling kurang pun seminggu..
    Give thanks to ALLAH...
    For the moon and the stars..
    Praise HIM all day full..
    What is and what was..
    Take hold of your IMAN..
    Don't give it to syaitan..
    Oh U who believe..
    Please give thank to ALLAH..



  6. #5
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28476
    Quote Originally Posted by rama_rama_malu View Post
    uik... ye ke... kalau berzikir tak dikira gak ke...buat baik kat suami pun tak leh gak ke??? huhuhu.. aku tak kawen agi, tapi nak le tahu...
    klu yang uzur lak camane.. paling kurang pun seminggu..
    utk yg uzur 2 dkcualikn la..tp pd yg saje2 xmau mndi 2 mmg amalan kita x dkira..



  7. #6
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    837
    aku kalau tak mandi wajib (tak kiralah mimpi ke apa ker..),
    rasa tak lengkap hari tu...boleh katakan hari2 aku niatkan mandi wajib....mandi biasa pun aku niatkan jugak..
    sbb lepas mandi wajib, dah tak payah dah amik air semayang..


  8. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX ECN Gravity

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads