The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 5 of 5
  1. #1
    perati's Avatar
    perati is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    48
    Posts
    835
    Points
    283.50
    Thanks
    0
    Thanked 19 Times in 12 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1013

    Teknik Memahami Cemburu Wanita...

    Kebanyakan lelaki berkata mereka tidak faham apa sebenarnya yang
    dimahukan oleh wanita yang cemburu. Menurut mereka, walau apa
    sekalipun yang mereka buat, isteri mereka yang cemburu tetap juga
    cemburu. Ditinjau daripada satu sudut, cemburu ialah manifestasi
    hilangnya rasa selamat dari dalam hati si pencemburu. Hilangnya rasa
    selamat bukan hanya menimbulkan cemburu, tetapi juga menghilangkan
    rasa kepuasan.

    Menurut pakar-pakar pikologi perhubungan, bagi seseorang wanita,
    apabila dia berkahwin, dia mendapat kepuasan daripada dua sumber.
    Sumber kepuasan wanita yang pertama ialah tingkah-laku suaminya
    kepadanya. Dalam erti kata yang lain, dia mendapat kepuasan daripada
    cara-cara suaminya melayan dirinya. Setiap kali suaminya melayan dia
    dengan cara yang positif, maka wanita berasa sangat puas. Sebagai
    contoh, perbuatan membantu isteri membasuh pinggan lepas makan
    adalah tingkah-laku positif. Setiap kali si suami membasuh pinggan
    selepas makan, maka si isteri berasa sangat puas. Ini bermakna,
    untuk memuaskan hati isteri, lelaki digalakkan membuat banyak
    perkara-perkara yang positif.

    Sumber kepuasan wanita yang kedua datang daripada makna yang
    diberikan olehnya ke atas tingkah-laku suaminya. Mana-mana perbuatan
    lelaki yang diberi makna dan nilai tinggi oleh wanita mecipta rasa
    kepuasan yang tinggi kepada wanita. Hasilnya, setiap kali seseorang
    suami melakukan perbuatan-perbuatan begitu, maka isterinya berasa
    sangat puas. Sebagai contoh, perbuatan lelaki memuji masakan
    isterinya diberi makna dan yang tinggi oleh si isteri. Setiap kali
    seseorang suami memuji masakan isterinya, maka isterinya berasa
    sangat puas. Ini bermakna lelaki perlu mengetahui pelbagai tingkah-
    laku suami yang diberi makna dan nilai tinggi oleh isterinya, dan
    mereka digalakkan banyak menunjukkan tingkah-laku jenis itu kepada
    isteri.

    Suami-suami melakukan berbagai-bagai perkara. Setiap perkara yang
    dilakukannya diberi makna dan nilai oleh isterinya. Apabila perkara
    itu diberi nilai tinggi, setiap kali si suami melakukan perkara itu
    ke atas diri si isteri, maka si isteri mengecapi rasa puas yang
    sangat tinggi. Begitu juga yang sebaliknya. Setiap kali suami
    melakukan perkara-perkara yang diberi nilai rendah oleh isterinya,
    maka si isteri akan berasa amat tidak puas. Sebagai contoh,
    perbuatan balik lambat diberi nilai yang amat rendah oleh wanita,
    maka setiap kali lelaki balik lambat, isterinya akan berasa amat
    tidak puas.

    Tetapi lelaki ingin tahu, bagaimanakah wanita memberikan nilai
    tinggi ataupun nilai rendah ke atas perbuatan dan tingkah-laku
    suami? Beginilah cara wanita memberikan makna dan nilai ke atas
    tingkah-laku suami mereka. Sebahagian daripada apa yang dilakukan
    oleh lelaki, mereka hanya melakukan perkara itu dengan isteri
    sahaja. Sebahagiannya pula mereka tidak pernah melakukannya dengan
    isteri. Manakala ada pula perkara-perkara yang mereka lakukan baik
    dengan isteri mahupun dengan orang-orang lain.

    Berikut ialah kriteria yang digunakan oleh wanita untuk memberikan
    nilai tinggi ataupun rendah ke atas tiap-tiap tingkah-laku suami :

    1. Eksklusif dengan isteri

    Bagi wanita, tingkah-laku suaminya yang bersifat eksklusif, iaitu ia
    hanya dilakukan oleh si suami dengan si isteri seorang sahaja,
    diberi nilai yang amat tinggi oleh wanita. Contoh perbuatan
    eksklusif yang dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja ialah
    seks. Jadi, semua tingkah-laku seksual si suami diberi nilai yang
    sangat tinggi oleh isteri selagi tingkah-laku seksual itu hanya
    dilakukan oleh si suami dengan si isteri sahaja. Tingkah-laku
    seksual termasuklah semua perbuatan yang mengiringi nafsu seks,
    dengan persetubuhan sebagai perbuatan yang paling tinggi nilainya.
    Itulah sebabnya setiap kali suaminya melakukan perbuatan-perbuatan
    seksual ke atas si isteri, maka si isteri mengecapi kepuasan yang
    sangat tinggi.

    Kajian pakar-pakar mendapati lain-lain perbuatan lelaki yang
    dianggap eksklusif oleh wanita ialah:

    a. Bercakap-cakap dan berbual-bual mesra lama-lama

    Ramai lelaki menyangka mereka boleh melakukan perbuatan ini dengan
    wanita-wanita yang menjadi rakan-rakan rapat mereka dan lelaki
    menganggap perbuatan itu tidak patut menimbulkan rasa curiga di hati
    isteri mereka. Tetapi, bagi wanita perbuatan ini hanya boleh
    dilakukan oleh lelaki dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan
    mana-mana wanita lain. Itulah sebabnya wanita berasa cemburu yang
    kuat apabila suaminya menghabiskan waktu yang panjang bercakap-cakap
    dan berbual-bual mesra dengan wanita lain, tanpa mengira siapa
    wanita itu kepada suaminya.

    b. Usik-mengusik, bergurau senda dan bergelak ketawa

    Bagi wanita perbuatan ini juga hanya boleh dilakukan oleh lelaki
    dengan isterinya sahaja, tidak boleh dengan mana-mana wanita lain.
    Itulah sebabnya perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang
    amat kuat di hati wanita.

    c. Mencurahkan masalah peribadi

    Bagi wanita, suaminya tidak patut mencurahkan perasaan dan masalah
    peribadinya kepada wanita lain kecuali dirinya. Oleh yang demikian
    perbuatan ini juga menimbulkan perasaan cemburu yang amat kuat.

    Apabila lelaki melakukan tingkah-laku yang sepatutnya sangat
    eksklusif itu dengan wanita lain, nilai tingkah-laku itu jatuh
    menjunam-junam di mata si isteri. Kepada si isteri, kini tingkah-
    laku itu tidak lagi membawa makna dan kepuasan yang sama seperti
    dulu. Itulah sebabnya, sebarang tingkah-laku seksual suaminya yang
    menyebabkan perbuatan itu kini tidak lagi ekslusif dengan dirinya
    seorang, ia menimbulkan reaksi cemburu yang sangat kuat daripada
    isteri.

    2. Eksklusif tanpa isteri

    Lelaki juga melakukan pelbagai perkara dengan orang-orang lain
    tetapi tidak pernah dengan isterinya. Sebagai contoh, lelaki tidak
    bermain bola dengan isterinya. Tingkah-laku suami yang tidak pernah
    dibuat dengan isterinya diberikan nilai yang rendah oleh si isteri.
    Jadi, perbuatan suaminya bermain bola dengan lelaki-lelaki lain
    tidak menimbulkan cemburu isterinya.

    3. Inklusif

    Ada kalanya lelaki melakukan perbuatan-perbuatan baik dengan
    isterinya, mahupun dengan orang-orang lain. Sebagai contoh ialah
    perbuatan makan. Perbuatan makan dilakukan oleh lelaki baik dengan
    isterinya dan juga dengan orang-orang lain. Perbuatan jenis ini
    diberi nilai yang sederhana tingginya. Setiap kali si suami makan
    bersama isterinya, si isteri berasa sederhana puas. Jadi perbuatan
    suaminya duduk makan semeja dengan rakan-rakan wanita sekerjanya
    menimbulkan reaksi cemburu yang sederhana kuatnya.

    Inilah asas kepada rasa kepuasan seorang isteri. Apabila tingkah-
    laku yang dulu eksklusif dengan dirinya, kini dilakukan juga oleh
    suaminya dengan wanita lain, maka nilai tingkah-laku itu turun,
    ataupun hilang sama sekali. Akibatnya, tingkah-laku suaminya itu
    tidak lagi memberi kepuasan kepadanya. Sebagai contoh, jikalau
    suaminya menciumnya, dia berasa sangat puas kerana perbuatan itu
    adalah eksklusif. Apabila suaminya juga mencium wanita lain, dia
    akan berasa sangat cemburu. Akibatnya, apabila suaminya mencium dia,
    ciuman suaminya itu tidak lagi memuaskannya.

    Itulah sebabnya, setelah seseorang lelaki berkahwin lain, seks yang
    serupa tidak lagi memberi kepuasan yang serupa kepada isteri tuanya.
    Malah ia mungkin tidak memberikan apa-apa kepuasan lagi kepadanya,
    kerana kini seks bukan lagi tingkah-laku suaminya yang eksklusif
    dengan dirinya seorang. Kini suaminya juga melakukan tingkah-laku
    seksual itu dengan wanita lain. Inilah faktor yang membuat nafsu
    seks isteri tua menurun ataupun hilang sama sekali apabila dia
    mengetahui bahawa suaminya melakukan hubungan seks dengan mana-mana
    wanita lain. Jadi, walaupun seseorang lelaki masih memberikan seks
    yang serupa kepada isterinya, si isteri tidak lagi mengecapi nikmat
    yang sama, kerana kini nilai tingkah-laku seksual suaminya sudah
    turun amat rendah, ataupun hapus sama sekali.

    Tetapi apakah faktor yang sebenarnya menurunkan ataupun menghapuskan
    nilai tingkah-laku si suami?

    1. Perubahan tafsiran

    Nilai itu turun kerana setelah suaminya melakukan seks dengan wanita
    lain, kini si isteri memberikan tafsiran yang berbeza kepada semua
    tingkah-laku suaminya. Perubahan tafsiran itulah yang menurunkan
    nilai tersebut.

    Kalau dulu si suami membelikan kain batik untuk si isteri dan
    pemberian itu ditafsirkan oleh si isteri sebagai "Tanda kasih
    suaminya kepada dirinya", tetapi setelah suaminya kahwin lain, kini
    si isteri mengatakan "Dia belikan kain batik sebab dia hendak
    menutup rasa bersalahnya. " Tafsiran seperti itulah yang menyebabkan
    si isteri tidak lagi mendapat kepuasan yang sama daripada kain batik
    itu.

    2. Perubahan penilaian

    Kepuasan wanita juga hilang disebabkan cara-cara bagaimana dia kini
    menilai hubungannya dengan suaminya. Nilai itu berubah apabila dia
    tahu bahawa suaminya mempunyai hubungan dengan wanita lain. Dulu si
    isteri berasa puas dengan apa yang dinikmati dalam perkahwinannya.
    Dulu dia puas kerana sebelum suaminya curang kepadanya, dia menilai
    mutu hubungannya tanpa membandingkan dengan hubungan lain. Kini, dia
    percaya hubungan suaminya dengan dirinya tidak sebaik hubungan
    suaminya dengan wanita lain itu. Akibat perbandingan itu, si isteri
    percaya dia tidak menikmati hubungan yang sebaik apa yang dinikmati
    oleh suaminya dengan wanita tersebut. Dia percaya kini suaminya
    menikmati lebih banyak kepuasan dengan wanita itu, manakala dia
    sendiri berasa dia tidak sepuas suaminya. Dia juga percaya suaminya
    tidak berapa puas dengan dirinya dan suaminya lebih puas dengan
    wanita itu.

    3. Ramalan negatif

    Dengan persepsi seperti itu, si isteri yakin suaminya akan melabur
    lebih banyak ke dalam hubungannya dengan wanita lain itu. Malah dia
    percaya ada kemungkinan suaminya akan meninggalkan dirinya sama
    sekali. Itulah sebabnya kini dia tidak lagi menikmati rasa puas
    dengan hubungannya dengan suaminya, walaupun suaminya masih
    memberikan layanan yang sama seperti dulu.

    4. Perubahan persepsi

    Rasa tidak puas juga datang daripada persepsinya bahawa kini kasih
    sayang suaminya sudah berkurangan, walaupun suaminya beria-ia
    mengatakan itu tidak benar. Rasa tidak puas hati itu datang daripada
    perasaan bahawa dirinya kini sudah tersisih dan terkeluar daripada
    sebahagian aktiviti suaminya. Dalam lain perkataan, dia kini tahu
    bahawa ada kalanya suaminya melakukan aktiviti-aktiviti di mana dia
    tidak diberi tempat sama sekali, seperti apabila suaminya berada
    bersama-sama dengan wanita lain itu.

    Dia juga juga membayangkan bahawa di dalam aktiviti-aktiviti
    tertentu, suaminya mendapat lebih banyak keseronokan apabila
    aktiviti itu dilakukan bersama wanita itu. Seterusnya, dia juga
    tidak puas hati lagi dengan apa-apa yang diterima daripada suaminya
    kerana kini perkara-perkara itu tidak lagi eksklusif baginya
    seorang. harap artikel ni dpt membantu kowang dgn memahami pasangan
    masing-masing dengan baik..



    ~~~ pErAtI ~~~


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    valentine's Avatar
    valentine is offline Super Ehozarian II

    is bosan!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    I am:
    Tired
     
    valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    where I be
    Posts
    4,698
    Points
    1,669.95
    Thanks
    0
    Thanked 12 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2947
    Pada pendapat aku, cemburu ni harus bertempat..x salah klu asteri/ suami bergurau senda dengan lelaki/ ppuan lain asalkan niat dihati baik sekadar sebagai kawan..Kita ni bukan hidup dengan kaum sejenis jer...bercampur gaul kan.. so xder point nak cemburu...tapi klu dah sifat cemburu yang melampau tu dah ada, kita cerita dengan kaum sejenis pn bleh jadi hal...so, buangkan sifat cemburu yang melampau....berikan kepercayaan kepada pasangan masing2...yang pasangan tu plak kena la jujur dalam perhubungan baru aman rumah tangga....



  4. #3
    budak2's Avatar
    budak2 is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Posts
    360
    Points
    114.00
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2580
    good info... wlaupn blm kawin g ble guna gak info ni



  5. #4
    nissC20's Avatar
    nissC20 is offline Super Administrator
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    TaWoW Sabh
    Posts
    6,531
    Points
    2,245.60
    Thanks
    2,922
    Thanked 590 Times in 337 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    51412
    mcm tu rupanyer...

    thanks bro perati.

    u always post rare & valueble things here



  6. #5
    jaymieila's Avatar
    jaymieila is offline DieHardFan Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute jaymieila has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2008
    Location
    perak
    Posts
    950
    Points
    361.50
    Thanks
    0
    Thanked 10 Times in 10 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1190
    cemburu tanda sayang...!!
    masih betul ke perumpamaan tersebut..


  7. stp 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Fahami cemburu wanita
    By aremeen in forum Love is Cinta
    Replies: 0
    Last Post: 23-06-2009, 06:48 PM
  2. MEMAHAMI KAPITALISMA
    By headpux in forum Adult Conversation
    Replies: 0
    Last Post: 26-03-2009, 12:21 AM
  3. Memahami psikologi wanita yang suka berkomunikasi.
    By Omey in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 22-03-2009, 09:27 PM
  4. Phero- Teknik memikat lelaki dan wanita melalui sains.
    By notrexdame in forum Beauty & Personal Care
    Replies: 34
    Last Post: 27-01-2009, 04:29 AM
  5. Teknik-teknik berhadapan dengan hantu
    By hpmfl2002 in forum Adult Conversation
    Replies: 14
    Last Post: 05-06-2008, 05:17 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX ECN Gravity

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads