TenkoFX ECN Gravity

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    azwanbiz's Avatar
    azwanbiz is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    bukit jalil
    Age
    38
    Posts
    461
    Points
    156.81
    Thanks
    1
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    734

    Thumbs down info yg tak berapa best...tp bacalah

    Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri.


    Kes pertama: Di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit.

    Kes kedua: Di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit RM20 ribu.



    Kes mana yang kita kejarkan dulu?


    Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, betul tak? Maksud saya, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini:


    Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan?


    Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidupnya tak pernah keluar zakat? Tiba-tiba, baru kita sedar perbezaannya, antara prinsip dan appearance.


    Kalau ikut prinsip, tentulah kes pertama lebih berat, walaupun hanya melibatkan duit seringgit. Tapi sebab kita hidup ini dah biasa menghakimkan orang serta peristiwa dari segi luaran, maka selalu
    minda kita tertipu.



    Stephen Covey, dalam bukunya “Seven Habits of Highly Effective People” menceritakan pula begini:


    Kita sedang duduk di sebuah bangku dalam taman. Sedang kita enak menikmati sandwic dan air tin kita di tengah taman dengan udara bertiup lembut itu,tiba-tiba datang seorang lelaki bersama 2 orang anak kecilnya duduk di sebelah kita.


    Lelaki itu hanya menung panjang melihat ke tasik dan mendiamkan diri sementara anak-anaknya berlarian macam setan menjerit-jerit sekuat hati. Orang yang lalu lalang semuanya melihat dengan kening berkerut-kerut perangai budak-budak yang tak tahu hormat pada orang lain tu. Kita pun lama-lama semakin bengang.


    Nakal sungguh budak ni! Apahal mamat ni diam saja, tak nak tegur ke anak-anak dia ni? Lepas dah tak tahan sangat, kita pun tegur lelaki itu. “Boleh tak encik suruh anak-anak encik tu dok diam-diam, saya tengah nak makan sandwic ni!”


    Lelaki itu melihat pada kita seketika sebelum tersenyum sedikit. “Maafkan saya,” kata lelaki itu. “Dan maafkan anak-anak saya tu Sebenarnya, isteri saya - ibu mereka - baru meninggal dunia sebab kanser di hospital, dan saya tak tahu macamana nak terangkan pada mereka hal ini.” Kemudian dia sambung lagi: “Biarlah saya bawa mereka ke tempat lain supaya tak menganggu anda makan.”


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    mr.buragas's Avatar
    mr.buragas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mr.buragas has a spectacular aura about mr.buragas has a spectacular aura about
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    kinrara pu
    Age
    33
    Posts
    948
    Points
    302.80
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    578
    so?? aku berminat bace info ko ni..memang menarik tp kenapa macam tergantung ni??
    love is a tragedy, hate comes after that, revenge is sweet.......... end it!



  4. #3
    maxpda's Avatar
    maxpda is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    maxpda is on a distinguished road
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Teluk Inta
    Posts
    594
    Points
    205.20
    Thanks
    2
    Thanked 5 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    571
    memang menarik...xde sambungan dah ke?



  5. #4
    dewi pujangga's Avatar
    dewi pujangga is offline Regular Member
    is ermmmmmm
     
    I am:
    Hungry
     
    dewi pujangga is on a distinguished road
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    melaka
    Posts
    251
    Points
    90.37
    Thanks
    1
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    556
    crita ni macam tergantung jer... apa sambungannya ..



  6. #5
    kimmy_ky Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    aku rasa aku faham gak dgn aper yg cuba disampaikan..tp klu lah boleh dibincangkan hal ni dgn lebih dalam bagus gak..sbb aku terasa sesuatu yg x dpt aku tafsirkan dgn kata2..tp honestly..aku suka baca info nie..



  7. #6
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28476


  8. stp 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Bacalah ...
    By alfatih in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 46
    Last Post: 18-08-2009, 04:26 PM
  2. Bacalah Yassin
    By shinichi in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 10
    Last Post: 04-08-2009, 11:05 PM
  3. [NEW] bacalah oley mu
    By ct_mir in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 13
    Last Post: 14-11-2008, 01:34 AM
  4. Sejarah Internet ... Bacalah...
    By alfatih in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 11
    Last Post: 14-10-2008, 11:37 PM
  5. bacalah kalau nak tau
    By spedarman in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 3
    Last Post: 12-05-2008, 06:24 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX ECN Gravity

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads