The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 10 of 10

Thread: ~kisah kuching~

  1. #1
    somutmerah's Avatar
    somutmerah is offline Hyper Active Member
    is Big Gun
     
    I am:
    Awesome
     
    somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute somutmerah has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    N9
    Age
    35
    Posts
    2,000
    Points
    611.90
    Thanks
    12
    Thanked 53 Times in 33 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    9149

    ~kisah kuching~

    3 fakta menarik tentang kucing


    Pasti ramai diantara kita sukakan kucing dan ada juga yang takut atau geli dengan haiwan jinak ini. tetapi tahukan anda terdapat beberapa perkara yang menarik tentang kucing

    1. Dalam hadis Bukhari-Ibn Umar radiallahuanhu meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Seorang wanita dimasukkan ke neraka, kerana mendera seekor kucing, ia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan.

    2. Dalam suatu peristiwa, tatkala seorang sahabat nabi bernama Abdul Rahman bin Sakhr menemui seekor anak kucing yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya. Beliau yang dalam perjalanannya menuju Masjid Nabawi, berasa kasihan kepada anak kucing itu, lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.Sesampainya di masjid, baginda bertanya Abdul Rahman, apa dalam bajunya? Ia menjawab anak kucing yang kehilangan ibu, aku mengambilnya kerana kasihan padanya. Lalu baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan Abu Hurairah (bapa kucing).Gelaran bapa kucing tidak sedikitpun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman, malah inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut, kerana nabi sendiri yang memberi gelaran itu. Selain itu juga, gelaran Abu Hurairah mengingatkan beliau kepada suatu amal soleh yang pernah dilakukannya menerusi pembelaan seekor anak kucing.

    3. Suatu kajian pernah dilakukan di Universiti Atlanta di Amerika Syarikat terhadap pesakit-pesakit darah tinggi, didapati keluarga yang memelihara kucing lebih rendah tekanan darahnya berbanding keluarga yang tidak membela haiwan itu.
    Menarikkan disebabkan kucing ada orang dimasukan ke dalam neraka, sebab kucing juga nabi mengelarkan Abdul Rahman bin Sakhr sebagai Abu Hurairah (bapa kucing) dan disebabkan kucing juga kajian menunjukan boleh mengurangkan darah tinggi dan stress .

    aku dah lama tak ada kucing kat rumah aku..huhu


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    alfatih's Avatar
    alfatih is offline Ehoza's Freak
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    ampang
    Age
    35
    Posts
    3,659
    Points
    1,231.90
    Thanks
    1
    Thanked 33 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2262
    aper aperr ajee....



  4. #3
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19822



  5. #4
    mr.buragas's Avatar
    mr.buragas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mr.buragas has a spectacular aura about mr.buragas has a spectacular aura about
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    kinrara pu
    Age
    33
    Posts
    948
    Points
    302.80
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    578
    aku x suke kucing..sebenarnya aku alah bulu binatang ni,..

    kecuali kuda le..kuda sdap skit leh riding..
    love is a tragedy, hate comes after that, revenge is sweet.......... end it!



  6. #5
    Don kin's Avatar
    Don kin is offline DieHardFan Member
    is simply person
     
    I am:
    Cool
     
    Don kin has a spectacular aura about Don kin has a spectacular aura about
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    On Earth
    Posts
    1,943
    Points
    763.10
    Thanks
    0
    Thanked 8 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    590
    ak suka kucinng..
    tp ak kadang2 geli nk pegang..hehe
    ak x bela kucing tp kt umah ak
    byk kucing jiran2



  7. #6
    abu is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute abu has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Al-Ardh
    Posts
    1,463
    Points
    488.10
    Thanks
    0
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    837
    lepas ni korang boleh panggil aku, abu kucinggg...~



  8. #7
    ArericH's Avatar
    ArericH is offline True Ehoza's Supporter
    is kawen tu ape?
     
    I am:
    Shy
     
    ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute ArericH has a reputation beyond repute
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    bilik tv
    Posts
    13,741
    Points
    2,145.81
    Thanks
    103
    Thanked 309 Times in 240 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    250319
    kat umah aku ada 5 ekor kucing tempatan... x kira y dtang time makan aje... leh jadi 12 ekor...
    Suatu Kenangan™
    ~You're a princess, one day you'll be a queen.. You must be strong if you want to be a queen~ArericH.K
    ~patah tumbuh hilang berganti memanjang...~bul4t



  9. #8
    tudungsaji's Avatar
    tudungsaji is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tudungsaji is on a distinguished road
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Perak
    Posts
    22
    Points
    8.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    529
    Salam ... cerite tentang kucin nie ..
    saya ade simpan 1 artikel khusus pasal kucin nie le ...
    artikel nie dari sudut kesihatan ...
    moh le kite layan ye....
    .


    Air liur kucing pembawa maut

    Oleh Hafizah Iszahanid (bh)


    KUCING dilihat sebagai binatang peliharaan yang manja dan sentiasa dibelai. Bagaimanapun kucing juga boleh menyebarkan kuman “Bartonella Henselae” (B.henselea) yang jika membabitkan komplikasi akan menyebabkan kematian.
    Dikenali sebagai cat-scratch disease (CSD) (penyakit cakaran kucing), ia penyakit jangkitan kuman yang boleh dipindahkan kepada manusia menerusi gigitan, cakaran dan pendedahan kepada air liur kucing. Ia dikesan sejak awal 1900.

    Kuman B.henselea selalunya berada dalam air liur kucing tanpa mengira jenis atau baka kucing. Kuman ini datang daripada kutu dan kucing bertindak sebagai ‘pembawa’. Kewujudan kuman ini dalam air liur kucing tidak membuatkan kucing itu sakit. Hampir kebanyakan kucing memiliki kuman ini dan anak kucing lebih terdedah kepada B.henselea berbanding kucing dewasa.

    B.henselae boleh ditemui di mana saja di dunia dan selalunya muncul ketika musim sejuk atau gugur di barat. Selain cakaran atau gigitan, pendedahan kepada air liur kucing juga boleh menyebabkan seseorang berhadapan dengan CSD jika berlaku luka.

    CSD tidak berjangkit dari seorang individu kepada individu lain kerana ia disebarkan menerusi cakaran atau gigitan kucing yang terdedah kepada B,henselea. Selalunya jika seseorang sudah berhadapan dengan CSD, dia akan imun kepadanya untuk sepanjang hayat.

    Secara umumnya kata Pakar Perubatan Am dan Respiratori Hospital Pusrawi Sdn Bhd, Dr Fazilah Ahmad, kebanyakan rakyat Malaysia tidak mendapatkan rawatan doktor jika terkena gigitan atau cakaran kucing. Keadaan ini berbeza jika dibandingkan dengan Amerika Syarikat. Di sana saban tahun 24,000 orang dilaporkan mendapatkan rawatan akibat gigitan atau cakaran kucing.

    Begitupun, tidak mendapatkan rawatan bukan masalah besar jika tidak timbul sebarang komplikasi. Apatah lagi CSD secara umumnya bersifat tidak bahaya dan boleh sembuh dengan sendirinya tanpa rawatan.

    Selepas dicakar atau digigit, lazimnya, luka atau bengkak pada bahagian yang terkena gigitan atau cakaran kadangkala berlaku serta merta. Tetapi ia boleh juga muncul antara tiga ke 10 hari. Kesannya merah, sakit dan bernanah. Jika keadaan serius rawatan diperlukan.

    “CSD perlukan rawatan jika berlaku bengkak, sakit dan bernanah. Jika berlaku komplikasi, mungkin membawa maut, apatah lagi jika yang terkena gigitan atau cakaran itu warga tua, kanak-kanak, pesakit HIV, barah, diabetes dan pesakit yang banyak mengambil steroid,” katanya.

    Dr Fazilah berkata, jika bengkak mula menjadi merah, membesar dan sangat sakit bila disentuh dan mengandungi nanah, rawatan perlu diberikan. Malah kadangkala pembedahan kecil diperlukan untuk mengeluarkan nanah.

    FAKTA
    GEJALA

    1) Demam
    2) Letih
    3) Sakit Kepala
    4) Hilang selera makan. Kurang lima peratus berhadapan dengan
    komplikasi yang teruk berikutan kekurangan daya imun tubuh.
    5) Bengkak yang sangat sakit dan tidak surut dalam tempoh yang lama.

    Golongan Berisiko

    1) Kanak-kanak
    2) Warga tua
    3) Pesakit barah
    4) Pesakit HIV
    5) Penghidap diabetes
    6) Pesakit yang mengambil steroid
    7) Mereka yang membela dan gemar membelai kucing.

    Diagnosa dan Rawatan

    Tiga jenis ujian untuk mendiagnos CSD
    a) Ujian kulit
    b] Ujian darah
    c) Ujian B.henselea (menggunakan cecair atau tisu dari kelenjar limfa yang bengkak)

    Secara umum ia bukan penyakit yang serius dan tidak memerlukan rawatan tetapi bagi pesakit yang berhadapan kelenjar limfa yang membengkak dan sangat sakit, antibiotik diberikan. Jika kelenjar bernanah, pembedahan kecil diperlukan untuk mengeluarkan nanah.

    Komplikasi CSD

    1) Jangkitan kuman pada kulit otak atau pada otak (meningitis dan encephalitis). Ia berlaku pada tiga hingga lima peratus pesakit yang dijangkiti.

    2) Radang pada retina mata

    Dapatkan rawatan jika;

    a) Cakaran atau gigitan tidak sembuh dalam tempoh dua ke tiga minggu;
    b] Kawasan gigitan bertukar merah dan membesar dua hari atau lebih selepas ia terjadi ;
    c) Demam berpanjangan untuk beberapa hari selepas terkena cakaran atau gigitan ;
    d) Kelenjar limfa yang membengkak dan sakit lebih dari dua atau tiga minggu;
    e) Sakit sendi atau tulang, sakit perut (muntah atau cirit-birit tetapi tidak demam ;
    f) Berasa sangat letih lebih dari dua atau tiga minggu .

    Cegah CSD

    1) Walaupun bunyinya agak remeh tetapi setiap kali selepas memegang kucing anda perlu membasuh tangan.
    2) Hati-hati membelai kucing .
    3) Mandikan dan bersihkan kucing bagi mengelak kutu .
    4) Jangan leraikan kucing yang bergaduh.



  10. #9
    suci_bakawali's Avatar
    suci_bakawali is offline Angel Of Ehozarian
    This user has no status.
     
    I am:
    Happy
     
    suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute suci_bakawali has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Age
    34
    Posts
    1,172
    Points
    366.92
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    859
    Quote Originally Posted by tudungsaji View Post
    Air liur kucing pembawa maut
    1st time ni aku dgr..btl ke ni?



  11. #10
    tudungsaji's Avatar
    tudungsaji is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tudungsaji is on a distinguished road
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Perak
    Posts
    22
    Points
    8.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    529
    teman nak sahihkan pun macam ditelan mati mak..
    diluah mati bapak ...
    tapi ini le artikel yang dihantor oleh sorang sahabat teman dari
    Johor ...
    die bagi kat teman nie bulan Julai 2006 ...
    tapi dalam artikel tue ade menyebut name penulis dari Berita Harian
    dan alibi nye pulak sorang doktor doktor Pusrawi ...
    Wallahu 'alam ...


  12. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Nak minta pertolongan kepada sesiapa org kuching @ pernah melancong ke kuching
    By man_listic10 in forum Poll, Survey, Research, Questionaire
    Replies: 1
    Last Post: 26-06-2011, 09:41 PM
  2. Replies: 10
    Last Post: 16-05-2010, 01:37 PM
  3. Kuching-based Software Company Targets Plantations
    By Neo5 in forum Politic & General & Education (English)
    Replies: 0
    Last Post: 19-04-2010, 05:59 PM
  4. Pesta Meow2 di Kuching
    By mimieyus in forum Pet Lovers
    Replies: 0
    Last Post: 30-04-2009, 10:20 PM
  5. (Gambar) Yuna Performed At Boulevard Kuching
    By HK23 in forum Info & Selebriti
    Replies: 25
    Last Post: 22-01-2009, 02:58 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads