The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 4 of 4

Thread: MESTI BACA!!

  1. #1
    lopaque's Avatar
    lopaque is offline ŽEhoza's PhotographerŽ


    is InspiredByMuhammad
     
    I am:
    Tired
     
    lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute lopaque has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Selangor/J
    Age
    35
    Posts
    1,987
    Points
    730.51
    Thanks
    27
    Thanked 159 Times in 77 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    5624

    MESTI BACA!!

    Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil - sangat menarik lagi benar!!


    Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
    Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
    Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
    Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat. Apabila
    masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat. Apabila negara menjadi
    kuat, negara luar jadi hormat. Apabila negara luar jadi
    hormat, permusuhan pun tersekat. Apabila permusuhan tersekat,
    pembangunan pun meningkat. Apabila pembangunan pun meningkat,
    kemajuan menjadi pesat.
    TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi pesat, kita
    lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.

    Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat. Apabila
    tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat, KETIKA ITU manusia mula
    mengubah tabiat. Apabila manusia telah mengubah tabiat,
    ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
    Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
    Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi
    jahat.
    Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
    Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati
    lambat.
    Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla minyak
    gamat.

    Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
    Semua nak tunjuk kuat.
    Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
    Tapi hidup pula yang melarat.
    Tali kasut dah tak berikat.
    Rambut pun jarang sikat.

    Yang perempuan, pakai mini sekerat.
    Suka pakai baju ketat.
    Suka sangat menunjukkan pusat.
    Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
    Pakai pulak yang singkat-singkat.
    Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.

    Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
    Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
    Duduk jauh berkirim surat .
    Bila berjumpa, tangan berjabat.
    Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
    Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
    Usah peduli agama dan adat.
    Usah takut Allah dan malaikat.
    Yang penting apa kita nak buat?
    Kita 'bukti' lah kita buat.
    Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
    Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
    pula anak-anak yang tak cukup sifat.
    Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata
    tempat.
    MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
    Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
    Habis manusia telah tersesat.
    Inilah dia fenomena masyarakat.
    Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
    Marilah kita pakat mengingat,
    Bahawa dunia hari ini makin singkat,
    Esok atau lusa mungkin kiamat,
    Sampai masa kita semua akan berangkat! .
    Berangkat menuju ke negeri akhirat.

    Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
    Masa tu, sindri mau ingat.

    Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
    Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
    Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
    Ilmu anta, adakah anta manafaat...?

    Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
    meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    mirzz's Avatar
    mirzz is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    822
    Points
    296.40
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    761
    peringatan untuk diri sendiri..........
    Ive tried so hard and get so far, in the end, its doesnt even matter!!!



  4. #3
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    bro....good info ler....



  5. #4
    sailormoon is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sailormoon is on a distinguished road
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    30
    Points
    9.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    537
    best la info hang... aku baca pun dah mcm baca pantun.
    Benda yg hang ckp tu memang betul..... tak pyh jauh2, pandang je kiri kanan. mesti nampak benda2 yg kita tak berkenan....

    manusia...manusia...


  6. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. (Mesti Baca)Luahan hati Sheikh Muszaphar
    By wave89 in forum Politic Discussion
    Replies: 9
    Last Post: 17-12-2008, 03:09 PM
  2. mesti baca..
    By spedarman in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 5
    Last Post: 21-01-2008, 01:31 PM
  3. surat cinta dr Tijah2007.. mesti baca
    By aliaman in forum Jokes, Pranks
    Replies: 14
    Last Post: 20-01-2008, 06:29 AM
  4. anak paderi peluk islam (mesti baca)
    By ghenzou in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 10
    Last Post: 24-07-2007, 01:15 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads