TenkoFX ECN Gravity

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 22
  1. #1
    chomel's Avatar
    chomel is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    chomel is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Tinggal Di Batu PAhA
    Age
    32
    Posts
    84
    Points
    29.10
    Thanks
    1
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    570

    kisah kasih sayang

    Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada
    aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang
    menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari
    poket seluar ayah.

    Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua.
    Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar
    melihatrotan panjang sedepa di tangan ayah.

    "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

    Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata
    ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.

    "Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!" sambung ayah
    sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke
    belakang aku.

    Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah
    tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"

    Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata
    itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku
    gamam,lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis
    pun airmata adik tak tumpah.

    Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut:

    "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi
    perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

    Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik.
    Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati.
    Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi
    kesakitan yang mencucuk-cucuk.

    Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap
    aku yang takut berkata benar.

    Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannlalu
    berkata,
    "Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"

    Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

    Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan
    aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran
    belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung
    pelajaran ke peringkat pra-universiti.

    Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu
    di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak
    kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"

    "Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.

    "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

    Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah
    dan ibu. "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"

    Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya
    dan merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.

    Panggggg....sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa
    yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

    "Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana
    persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"

    "Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat
    membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk
    adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

    "Kakak perempuan...biarlah kakak yang berhenti."
    Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya.
    Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di
    atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas
    yang
    tercatat.....

    "Kak...untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya
    cari kerja dan akan kirim wang buat akak."

    Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas
    dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya
    memujuk ayah.

    Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:
    "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

    "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

    Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik
    berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.
    "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"

    Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni.
    Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik
    kakak?"

    Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku
    cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku
    kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

    Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak
    peduli apa orang lain kata."

    Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk
    kupu-kupu.Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya
    tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."

    Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya
    dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

    Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen.
    Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.


    "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya
    balik."

    "Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya
    luka-luka."

    Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.


    "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

    "Tak....Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil
    dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang
    masa.

    Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk
    bekerja keras."

    Apalagi...aku menangis seperti selalu.

    Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan
    menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

    "Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

    "Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang
    adik ada."

    "Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.
    "Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan
    kesedihannya.

    Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah
    ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis
    sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling
    anda sayangi?"

    Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...."katanya lantas
    menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.
    "Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki
    ke sekolah.Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya
    memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada
    saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat
    kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar."

    "Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan
    apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan
    menjaganya sampai bila-bila."

    Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap
    adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.
    :cool: Jaga Diri, Hiasi Peribadi :cool:


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28475
    btuah kakaknye dpt adik yg baik camtu...huhuhuhu sedih tol



  4. #3
    valentine's Avatar
    valentine is offline Super Ehozarian II

    is bosan!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    I am:
    Tired
     
    valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    where I be
    Posts
    4,698
    Points
    1,669.95
    Thanks
    0
    Thanked 12 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2947
    Klu ler aku dapat adik cmtu...



  5. #4
    astaroth's Avatar
    astaroth is offline Hall of Fame
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Hell Sith
    Posts
    1,900
    Points
    650.10
    Thanks
    0
    Thanked 17 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    729
    Quote Originally Posted by ninasmara View Post
    Klu ler aku dapat adik cmtu...
    i ble jadi adik you
    Metal UnderGround Album Collection
    About Gallery Permission
    Speed You DSL Connection
    Naruto Shippuuden Episode List
    Ehoza Rules

    "I Have Made Candles Of Dead Men's Fat"
    "The Sextons Have Been My Slaves"
    "I Have Bottled Babes Unborn And Dried"
    "Hearts And Livers From Rifled Graves"
    "And My Prentices Now Will Surely Come"
    "And Carve Me Bone From Bone"
    "And I Who Have Rifled The Dead Man's Grave"
    "Shall Never Have Rest In My Own."



  6. #5
    oweizmez Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    isk.. isk.. d tgh hari yg dingin ini.. aku rendu akak aku. camna ler dia kt sana tu. aku harap dia insaf cepat2 sket..



  7. #6
    valentine's Avatar
    valentine is offline Super Ehozarian II

    is bosan!!!!!!!!!!!!!!!!
     
    I am:
    Tired
     
    valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute valentine has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    where I be
    Posts
    4,698
    Points
    1,669.95
    Thanks
    0
    Thanked 12 Times in 11 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2947
    Yeah! dapat adik...ermmm...bersiap sedia ler adik bakal kene buli hehehe.....ermmm...akak ko katner oweiz?



  8. #7
    tdara's Avatar
    tdara is offline Addicted Member
    is senyum selalu
     
    I am:
    Shy
     
    tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    putrajaya
    Age
    33
    Posts
    784
    Points
    280.16
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1971
    bertuahnya sape jadi kakak dan ada adik mcm tu.....



  9. #8
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    huhuhuhuhu....



  10. #9
    oweizmez Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Quote Originally Posted by ninasmara View Post
    Yeah! dapat adik...ermmm...bersiap sedia ler adik bakal kene buli hehehe.....ermmm...akak ko katner oweiz?
    akak aku kt geneve lagik.. dia ada prob. aku xdpt tlg dia.. aku syg sgt akak aku



  11. #10
    astaroth's Avatar
    astaroth is offline Hall of Fame
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Hell Sith
    Posts
    1,900
    Points
    650.10
    Thanks
    0
    Thanked 17 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    729
    Quote Originally Posted by oweizmez View Post
    akak aku kt geneve lagik.. dia ada prob. aku xdpt tlg dia.. aku syg sgt akak aku
    Metal UnderGround Album Collection
    About Gallery Permission
    Speed You DSL Connection
    Naruto Shippuuden Episode List
    Ehoza Rules

    "I Have Made Candles Of Dead Men's Fat"
    "The Sextons Have Been My Slaves"
    "I Have Bottled Babes Unborn And Dried"
    "Hearts And Livers From Rifled Graves"
    "And My Prentices Now Will Surely Come"
    "And Carve Me Bone From Bone"
    "And I Who Have Rifled The Dead Man's Grave"
    "Shall Never Have Rest In My Own."


  12. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Kasih sayang yg tak berpenghujung...
    By headpux in forum Diari dan Anda
    Replies: 9
    Last Post: 06-04-2010, 07:06 PM
  2. Urut kasih sayang
    By headpux in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 5
    Last Post: 04-10-2009, 03:31 PM
  3. rumput dan kasih sayang
    By dikchik in forum Love is Cinta
    Replies: 1
    Last Post: 05-06-2008, 05:52 PM
  4. Cinta,Kasih,Sayang...
    By spark in forum Love is Cinta
    Replies: 15
    Last Post: 19-03-2008, 01:20 PM
  5. kisah benar : kasih sayang seorang bapa
    By untouchable in forum Love is Cinta
    Replies: 14
    Last Post: 14-01-2008, 11:38 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads