The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 11
  1. #1
    XVIEW's Avatar
    XVIEW is offline Super Ehozarian
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    IstanaKu
    Posts
    4,156
    Points
    1,357.20
    Thanks
    2
    Thanked 52 Times in 33 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    8381

    Talking Mengenali Spec Tayar

    Makna nombor penting bagi sesebuah tayar:

    - Untuk mengetahui usianya sila periksa bahagian tepi tayar yang terdapat kod nombor minggu dan tahun. Contohnya kod 2206 bermaksud tayar berkenaan dihasilkan di kilang pada minggu ke 22 pada 2006.
    Kebanyakan pengeluar mengesyorkan jangka hayatnya ialah selama lima tahun dan jika lebih bermakna sudah luput tarikh dan dinasihatkan tidak gunakan pada kenderaan.

    - Pengguna juga perlu memahami nombor berikut yang terdapat di bahagian sisi tayar contohnya - 175/70R13 82H.
    Nombor 175 yang pertama dalam siri merujuk kepada lebar tayar itu dalam milimeter, iaitu jarak diukur dari sisi ke sisi. Biasanya, jika lebih besar nilai angka ini lebih lebar tayar itu.

    Nombor 70 ialah nisbah aspek (aspect ratio) tayar atau ketinggian tayar berbanding lebarnya. Maksudnya ketinggian tayar adalah 70 peratus kelebaran tayar itu. Biasanya tayar dengan nisbah aspek 55 ke bawah diklasifikasi sebagai tayar profil rendah.

    Tayar profil rendah memberi prestasi pengendalian keseluruhan lebih bagus walaupun aspek keselesaan mungkin terjejas sedikit.

    Huruf "R" merujuk kepada binaan tayar radial dan ke semua tayar kereta menggunakan binaan radial sejak 20 tahun lalu.

    Tayar binaan radial tidak mempunyai tiub dan memberi prestasi lebih bagus.
    Angka 13 merujuk kepada garis pusat (diameter) rim untuk membolehkan tayar dimuatkan. Jika ingin menukar kepada tayar diameter lebih besar anda perlu menukar rim kepada diameter yang sama.

    Nombor 82 melambangkan indeks keupayaan mengangkut berat tayar itu. Untuk mengetahui berat maksimum berlambangkan nombor "82" kami perlu merujuk kepada carta "Indeks Keupayaan Mengangkut Berat Tayar" yang ditetapkan di peringkat antarabangsa.

    Sebagai contoh, nombor 82 bermakna tayar mampu memikul berat maksimum 475kg. Berat maksimum merujuk kepada setiap tayar, kita perlu mendarabkan empat kali untuk memperolehi kapasiti memikul berat kenderaan dengan empat tayar. (Contoh: 475 x 4 = 1,900kg)

    Huruf H terakhir menyatakan kelajuan maksimum sesebuah tayar yang direka.
    Taraf kelajuan "H" dalam contoh, bermakna bahawa tayar ini boleh mencapai dan mengekalkan kelajuan sejauh 210 km/j.

    Di bawah adalah senarai carta kelajuan maksimum seperti yang dilambang oleh setiap huruf abjad.

    - S - 180 km/j
    - T - 190 km/j
    - U - 200 km/j
    - H - 210 km/j
    - V - 240 km/j
    - Z - melebihi had laju 240 km/j
    - W - 270 km/j
    - Y - 300 km/j

    Untuk tayar yang mempunyai keupayaan mengatasi kelajuan 270 ksj, huruf ZR akan digunakan.

    -----Semoga selamat ketika dijalan raya-----


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    kena check tayar nie...biasanya diaorg jual murah tayar yg dah nak expired nie...



  4. #3
    tdara's Avatar
    tdara is offline Addicted Member
    is senyum selalu
     
    I am:
    Shy
     
    tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute tdara has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    putrajaya
    Age
    33
    Posts
    784
    Points
    280.16
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1972
    Quote Originally Posted by XVIEW View Post
    Makna nombor penting bagi sesebuah tayar:

    - Untuk mengetahui usianya sila periksa bahagian tepi tayar yang terdapat kod nombor minggu dan tahun. Contohnya kod 2206 bermaksud tayar berkenaan dihasilkan di kilang pada minggu ke 22 pada 2006.
    Kebanyakan pengeluar mengesyorkan jangka hayatnya ialah selama lima tahun dan jika lebih bermakna sudah luput tarikh dan dinasihatkan tidak gunakan pada kenderaan.

    -----Semoga selamat ketika dijalan raya-----
    tayar jangka hayat dia sehingga 5 thn???
    lamanya?? ingatkan 2 thn kena tukar semuanya..

    .........berpeluh2 jugak nak tukar tayar ni klau bocor.......



  5. #4
    XVIEW's Avatar
    XVIEW is offline Super Ehozarian
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute XVIEW has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    IstanaKu
    Posts
    4,156
    Points
    1,357.20
    Thanks
    2
    Thanked 52 Times in 33 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    8381

    Talking

    Quote Originally Posted by tdara View Post
    tayar jangka hayat dia sehingga 5 thn???
    lamanya?? ingatkan 2 thn kena tukar semuanya..

    .........berpeluh2 jugak nak tukar tayar ni klau bocor.......

    Memang jangka hayat tayar lima tahun...tapi kalau kita beli tayar yang lagi 2 tahun nak expired, selepas 2 tahun kena tukar gak...Sebaik-baiknya kita check jangka hayat tayar yang kita nak beli tu dahulu....baru save ( nyawa dan poket )hee...heeee



  6. #5
    4dy's Avatar
    4dy is offline True Ehoza's Supporter
    is menyesuaikan diri di tempat baru
     
    I am:
    Awesome
     
    4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    P101
    Age
    33
    Posts
    9,718
    Points
    3,378.18
    Thanks
    211
    Thanked 178 Times in 150 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    4873
    emm slalu aku tgk saiz jer 175/70R13..
    rupanya yg 82H tu ade makna ye...
    thanx bro..



  7. #6
    mrLoba2's Avatar
    mrLoba2 is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mrLoba2 is on a distinguished road
    Join Date
    Aug 2007
    Posts
    34
    Points
    10.20
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    540
    camne nak tau tarikh expired sesuatu tayar tu...?



  8. #7
    nissC20's Avatar
    nissC20 is offline Super Administrator
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    TaWoW Sabh
    Posts
    6,531
    Points
    2,245.60
    Thanks
    2,922
    Thanked 590 Times in 337 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    51413
    Barulah aku paham ngapa ada kedai tayar yg jual tayar
    lebih murah drpd kedai lain(tayar dah nak expired..)

    Thanks bro.



  9. #8
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    oh...miss sya kna ambik tau ni..
    biasa la pompuan klau bw keta faham2 je la...



  10. #9
    scarface's Avatar
    scarface is offline Full Time Supporter
    is itu ini begitu begini
     
    I am:
    Cool
     
    scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute scarface has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    helsinki
    Posts
    2,706
    Points
    269.72
    Thanks
    342
    Thanked 105 Times in 57 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    52392



  11. #10
    ard'z's Avatar
    ard'z is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    ard'z is on a distinguished road
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    putrajaya
    Posts
    2
    Points
    0.60
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    ok gak inf ni bro,bole la tgk kat kdai sport rim 2nd yg jual n tayar...


  12. pamm 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Spec PC/Laptop anda..
    By prodigy in forum Modding Area
    Replies: 53
    Last Post: 14-02-2012, 10:54 PM
  2. [Question] nk tau full spec laptop sendiri
    By joyghetto in forum IT Problem & Troubleshooting
    Replies: 10
    Last Post: 29-12-2008, 01:29 AM
  3. Pc Spec for Burn Dvd Fast
    By mukufuchi in forum IT Problem & Troubleshooting
    Replies: 18
    Last Post: 02-12-2008, 06:52 PM
  4. Spec utk server
    By kifli in forum IT Questionaire / Suggestion
    Replies: 6
    Last Post: 04-05-2008, 04:15 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads