The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 12
  1. #1
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1989

    Lightbulb Sebab2 Hati Tidak Bahagia

    Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

    1. Pemarah
    paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang. (siapa nak dekat kalau asyik nak marah saja..bawak2lah senyum..tentu org tak takut nak dekat punya..

    2. Pendendam
    tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung. (ini kes dendam kesumat lahh ini..)

    3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan. (tak elok dengki mendengki ini..)

    4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta,kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala
    rezeki itu Allah beri melalui maknusia

    5. Tamak
    orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air
    laut...walau berapa banyak yang diminum tetap tak habis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

    6. Tidak sabar
    andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi
    dugaan..contohnya time kerja banyak..tetap maintain vogue walau kerja bertimbun atas meja..heh..heh..)

    7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang.
    Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. (yang ini no komen)..pasal semua org ada egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut...

    8. Riak
    terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang.Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dengan apa yang kita ada...

    9. Cinta dunia
    -tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

    Kesimpulan Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.
    sama ada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia ...buruklahh padahnya.


    ##credit to asrul safwan## edited by @mel84##


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    592
    terima kasih kyle..memang btul pon kalo dlm diri manusia ni ade sifat mazmumah hati pasti xkan tenteram dan tenang...segera la cari penawar yg mujarab utk mengubatinyer...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  4. #3
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1989

    Question

    Quote Originally Posted by moon View Post
    terima kasih kyle..memang btul pon kalo dlm diri manusia ni ade sifat mazmumah hati pasti xkan tenteram dan tenang...segera la cari penawar yg mujarab utk mengubatinyer...
    moon ada sifat mazmumah tak?



  5. #4
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    592
    Quote Originally Posted by kyleXY View Post
    moon ada sifat mazmumah tak?
    munirah ni bukan la baik sgt pon....serba kekurangan..kekdg tu sifat mazmumah terkeluar gak dlm diri ni...hehehee...nape kyle?kalo munirah ni jahat,kyle xnak kawan yer?
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  6. #5
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1989

    Post

    Quote Originally Posted by moon View Post
    munirah ni bukan la baik sgt pon....serba kekurangan..kekdg tu sifat mazmumah terkeluar gak dlm diri ni...hehehee...nape kyle?kalo munirah ni jahat,kyle xnak kawan yer?
    i kawan ngan semua asal xmenyusahkan hidupku ini... wakakakaka



  7. #6
    sharksuke's Avatar
    sharksuke is offline Full Time Supporter

    is back to be Ehozarian
     
    I am:
    Awesome
     
    sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute sharksuke has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kuantan
    Age
    31
    Posts
    2,543
    Points
    2,099.04
    Thanks
    55
    Thanked 121 Times in 86 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    27625
    suma tue xder kt aku..
    nasib baik..
    patut ler hati aku tenang jer..
    solat 5 waktu cukup..
    mmg tenang..
    jiwa dan raga.



  8. #7
    kyleXY's Avatar
    kyleXY is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute kyleXY has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    north pole
    Age
    33
    Posts
    755
    Points
    275.24
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1989

    Post

    Quote Originally Posted by moon View Post
    munirah ni bukan la baik sgt pon....serba kekurangan..kekdg tu sifat mazmumah terkeluar gak dlm diri ni...hehehee...nape kyle?kalo munirah ni jahat,kyle xnak kawan yer?
    i kawan ngan semua asal xmenyusahkan hidupku ini... wakakakaka



  9. #8
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    592
    Quote Originally Posted by kyleXY View Post
    i kawan ngan semua asal xmenyusahkan hidupku ini... wakakakaka
    moon x susahkan idup kyle right?ke menyusahkan?
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  10. #9
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    598
    Quote Originally Posted by sharksuke View Post
    suma tue xder kt aku..
    nasib baik..
    patut ler hati aku tenang jer..
    solat 5 waktu cukup..
    mmg tenang..
    jiwa dan raga.
    kondifen je sharksuke ngaku xde sifat mazmumah...tu tu, bukan sifat mazmumah ke tu? riak je solat cukup 5 waktu...akeke...jangan mare ye, nanti kena jual...kita ni sebagai manusia biase x terlepas dari kesilapan kan...ye la kita ni bukan ma'sum macam Nabi...pasti ade kesilapan dan kekurangan pada diri kita...samada disedari atau x...
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  11. #10
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'>'s Avatar
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> is offline
    is single
     
    I am:
    Awesome
     
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Batu Pahat
    Age
    42
    Posts
    9,676
    Points
    401,767.98
    Thanks
    654
    Thanked 2,205 Times in 750 Posts
    Credits

    $ 601
    Rep Power
    588960
    hehehehe, sedangkan iman para wali pun cuma senipis kulit bawang.... inikan pulak kite2 ni sume....
    https://www.facebook.com/ehozadotcom
    Jom teka gambar dan menang RM150!


  12. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [IMPORTANT] 9 sebab hati tidak bahagia
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 16-01-2010, 09:38 PM
  2. [TUTORIAL] 9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 18-12-2009, 03:44 AM
  3. 9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA
    By shinichi in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 1
    Last Post: 25-08-2009, 10:34 AM
  4. 9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA
    By HK23 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 4
    Last Post: 29-05-2009, 06:56 PM
  5. SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA
    By tanpanama in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 7
    Last Post: 15-06-2007, 06:53 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads