stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 21
  1. #1
    budak2's Avatar
    budak2 is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute budak2 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jul 2007
    Posts
    360
    Points
    114.00
    Thanks
    0
    Thanked 9 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2585

    Azalina perlu hati-hati bagi komen, jangan rendahkan hukum Allah

    Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din hari ini menasihatkan Menteri Belia dan Sukan, Dato' Azalina Othman Said agar berhati-hati dalam memberi sebarang komen sehingga merendah-rendahkan hukum Allah.
    "Terutamanya beliau adalah Menteri Sukan, membuat komen yang mengajak orang ramai supaya melanggar hukum Allah," ujarnya.
    Ia adalah berhubung tindakan Azalina yang dilaporkan mengeluarkan kenyataan kepada pemberita mengenai pakaian wanita untuk bersukan yang tidak sepatutnya terikat dengan hukum pakaian Islam kerana ia tidak sesuai dengan aktiviti sukan.
    Azalina, 43, yang memiliki tali pinggang hitam dalam sukan seni mempertahankan diri (taekwando) itu dilaporkan sebagai berkata beliau tidak perlu memakai tudung dan menegaskan bahawa atlit sukan wanita juga tidak perlu untuk menutup kepala.
    Haron Din ketika ditemui di kediamannya pagi ini berkata, beberapa tahun sebelum ini, terdapat isu yang sama dalam masalah penentuan pakaian dalam bersukan khasnya pakaian wanita.
    Beliau menyatakan bahawa ada seorang menteri yang faham agama berkata, "tidak mengapa dalam sukan untuk memakai pakaian yang sedia ada kerana semasa orang melihat mereka bersukan orang tidak melihat kepada badan mereka tetapi mereka melihat kepada permainan mereka," demikian kata menteri tersebut.
    "Seolah-olah hendak mengatakan bahawa dalam sukan ini, tidak mengapalah kalau wanita mendedahkan aurat kerana ia tidak menjadi masalah," katanya dengan tegas.
    "Hukum tetap hukum, akal dalam Islam bukanlah sumber hukum, tetapi ia adalah sumber mentafsirkan hukum melainkan dalam hal berijtihad," tegasnya.
    Akan tetapi, ijtihad wujud dalam keadaan memerlukan hukum baru, dan di sinilah akal berperanan dalam berijtihad seperti yang telah digariskan oleh syarak.
    Walau bagaimanapun, menurutnya lagi dalam hal yang telah sabit (tetap atau jelas) hukumnya seperti menutup aurat, ia hendaklah dipatuhi tanpa sebarang pertikaian.
    Jika bermain di tengah penonton lelaki bukan mahram, maka hukum berpakaian hendaklah dipatuhi, katanya.
    "Bukanlah bermaksud apabila wanita bermain sukan basket ball, nak kena pakai telekung. Mestilah mengenakan pakaian yang sesuai tetapi masih tetap menjaga batas yang telah ditetapkan," jelasnya panjang lebar.
    Sementara itu, beliau mengambil contoh atlit wanita dari Bahrain yang berpakaian menutup aurat, Ruqayya al-Ghasara yang telah berjaya memenangi acara 200 meter olahraga di Sukan Asia, Doha.
    "Menutup aurat tidak menghalang Ruqayya untuk mencapai kejayaan sehingga kemuncaknya, kalau dia boleh buat demikian (tutup aurat) sampai ke peringkat antarabangsa, apa alasan kita untuk mengatakan tidak boleh (bersukan dengan menutup aurat) ?
    Haron Din yang merupakan bekas pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia juga mengingatkan kepada kerajaan bahawa jangan kerana terlalu ingin mencapai mutu dalam sukan, maka dengan sewenang-wenangnya mereka boleh bertindak menganjurkan masyarakat supaya melanggar hukum agama apatah lagi menggalakkannya.
    "Jangan nanti jadi 'yang dikejar tidak dapat, yang dikendong keciciran,' iaitu dunia tak dapat, akhirat pun tak dapat," tegasnya.
    Berikut adalah komentar Azalina yang disiarkan oleh media antarabangsa, Reuters mengenai pandangan beliau tentang menutup aurat.
    Azalina says Muslim sportswomen need not cover up
    Wednesday, 11 July 2007, 08:47pm
    Azalina says Muslim sportswomen need not cover up - Datuk Azalina Othman Said,
    PUTRAJAYA (July 11, 2007): Malaysia's Youth and Sports Minster, a Muslim woman with a martial-arts black-belt, likes to lead by example: she does not wear a headscarf and insists that Muslim sportswomen do not have to cover up either.
    Datuk Azalina Othman Said, 43, believes women offer the best chance of glory for a modern Muslim nation hungry for sporting success - but in trying to encourage more girls to take up sports, she is quietly holding the line against conservative Islam.
    Wearing a tracksuit-top and pants, Azalina told Reuters in an interview in her office yesterday that Muslim sportswomen were free here to dress just like their non-Muslim rivals, whether in the pool, on the diving board or in the gymnastics arena.
    "It's never become an issue in Malaysia," she said, declaring that women of all ages should, and do, feel free in this country to "wear shorts and jump around".
    "I mean we have Muslim gymnasts wearing tights and it's never crossed anyone's mind about how athletes are dressed. I am quite thankful that the people of Malaysia are still open-minded."
    But in reality not all Malaysians are so open minded.
    In February, the Islamist government of the northeast state of Kelantan barred men from watching or officiating at a women's national sports competition - and even in the absence of men, many athletes chose to compete wearing headscarves.
    Malaysia prides itself on being a moderate Muslim country and its national government presents itself as a bulwark against Islamic extremists, but Malaysian society is widely seen to be bending to the global forces of conservative Islam.
    In a country where 20 years ago women tended not to wear headscarves, religious police now prowl nightclubs and have detained women for immodest dress. This month, they hauled a singer away from a club for exposing too much of her back.
    Religious authorities have so far stayed outside the sporting arena, and Azalina remains confident that it will stay that way.
    But she warns that this cannot be guaranteed if there is a change to Malaysia's formula of multi-racial coalition government, where the Muslim majority share power with non-Muslim parties representing ethnic Chinese and ethnic Indians. "The day they change the government, I doubt it," she said, shaking her head.
    - mns


  2. pamm 468x60-en

  3. #2
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    apa agi nak dikata...ulama' dah bersuara...faham2 sudah la...
    jgn masuk telinga kanan kuar telinga kiri udah...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  4. #3
    antagenaiz's Avatar
    antagenaiz is offline King Of VNS
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute antagenaiz has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Location
    Serdang
    Age
    33
    Posts
    15,156
    Points
    5,322.09
    Thanks
    482
    Thanked 523 Times in 282 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    28481
    Quote Originally Posted by budak2 View Post
    Beliau menyatakan bahawa ada seorang menteri yang faham agama berkata, "tidak mengapa dalam sukan untuk memakai pakaian yang sedia ada kerana semasa orang melihat mereka bersukan orang tidak melihat kepada badan mereka tetapi mereka melihat kepada permainan mereka," demikian kata menteri tersebut.
    ada ke org camni aku klu tgk org bsukan,mesti tgk semuanye.



  5. #4
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    Quote Originally Posted by antagenaiz View Post
    ada ke org camni aku klu tgk org bsukan,mesti tgk semuanye.
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  6. #5
    teamxb is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    teamxb is on a distinguished road
    Join Date
    Jul 2007
    Age
    37
    Posts
    6
    Points
    2.10
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    mesti tak blaja Agama Islam kat skolah rendah ni.adik ak pun tau nde2 cmni.hampeh pnye menteri



  7. #6
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    nie lah padahnya kalau hukum akal mengatasi hukum Allah...antara org kuat sis



  8. #7
    lopattikam's Avatar
    lopattikam is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    lopattikam is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    anywhere i like to stay
    Posts
    109
    Points
    36.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    574
    cmne bleh jadik menteri ni?



  9. #8
    astaroth's Avatar
    astaroth is offline Hall of Fame
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Hell Sith
    Posts
    1,900
    Points
    650.10
    Thanks
    0
    Thanked 17 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    735
    kalau sukan renang caman polak
    Metal UnderGround Album Collection
    About Gallery Permission
    Speed You DSL Connection
    Naruto Shippuuden Episode List
    Ehoza Rules

    "I Have Made Candles Of Dead Men's Fat"
    "The Sextons Have Been My Slaves"
    "I Have Bottled Babes Unborn And Dried"
    "Hearts And Livers From Rifled Graves"
    "And My Prentices Now Will Surely Come"
    "And Carve Me Bone From Bone"
    "And I Who Have Rifled The Dead Man's Grave"
    "Shall Never Have Rest In My Own."



  10. #9
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3946
    Quote Originally Posted by astaroth View Post
    kalau sukan renang caman polak
    klau utj sukan nie....xsilap aku dah ada baju khas dia (yg tutup aurat) tapi ketat gak...



  11. #10
    tebu_manis's Avatar
    tebu_manis is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tebu_manis is on a distinguished road
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    jb-n9-kl
    Age
    34
    Posts
    104
    Points
    47.34
    Thanks
    1
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    565
    Quote Originally Posted by suntat View Post
    klau utj sukan nie....xsilap aku dah ada baju khas dia (yg tutup aurat) tapi ketat gak...
    xketat xpotong air la cmtu...kurang point plak nanti...
    so aku rase lebih baik yg pompuan xpayah la join sukan renang...
    xrugi pon...berenang je kat umah....
    have a simple life....:67:


  12. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. 5 didakwa hina Sultan/Berhati-hati beri komen blog
    By headpux in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 29
    Last Post: 26-05-2009, 09:31 AM
  2. Ingat Allah hati akan tenang
    By shinichi in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 17-03-2009, 04:24 PM
  3. Al-Quran kesembuhan bagi hati...
    By shinichi in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 4
    Last Post: 25-02-2009, 02:26 PM
  4. Pas perlu berhati-hati...............
    By race in forum Politic Discussion
    Replies: 4
    Last Post: 14-08-2008, 05:40 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads