TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Results 1 to 4 of 4
  1. #1
    perati's Avatar
    perati is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    48
    Posts
    835
    Points
    283.50
    Thanks
    0
    Thanked 19 Times in 12 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1012

    Apa Punca Anak Derhaka?

    Apa Punca Anak Derhaka?

    Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu
    kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok
    dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun
    tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak
    asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun
    kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai
    pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak
    kakinya... bukan muka, punggung, telinga dan
    ditempat-tempat yang sensitif... itu salah...

    "Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan
    sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau
    peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur
    mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi
    selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan
    hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka". Yang
    penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah
    bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan
    sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka.
    "Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada
    rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat
    letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak
    rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan
    rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di
    rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi
    sekolah pun seronok. "Mungkin ibu bapa punya alasan
    tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Kita boleh
    cuba cara lain, balik di tengah malam, anak-anak sudah
    tidur, pergi bilik dan cium dahinya. Hubungan rohani
    tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya
    sentiasa hidup." Jangan kita tunjuk sikap kita yang
    panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka,
    jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "*****,
    kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang
    merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan
    mereka derhaka kepada kita...

    DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL
    Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu
    mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan
    orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur
    di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak
    tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu
    juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak
    kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak
    tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur
    memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah.
    Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang
    tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur
    pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa
    tersisih dan tidak dihargai. Kepada kawan tempat
    mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa,
    tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa
    padah.

    BERTAUBAT SEBELUM MELARAT
    Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan
    bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah
    meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan
    melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur
    emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya.
    Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran
    yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah
    ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah
    meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha
    dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas
    rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat
    kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala
    turun. Cuba kita perhatikan kemalangan yang berlaku
    setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat
    dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita
    buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan
    Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua,
    bagaimana pula hubungan dengan ibu? "Pastikan hubungan
    dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi
    menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka
    bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita."

    HUBUNGAN DENGAN BAPA
    Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk
    perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. "Hubungan
    dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam
    konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh
    utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali
    kepada bapa." Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih
    sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak
    berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun
    kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan
    di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua
    mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil
    kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan
    menghormati golongan tua."

    USAH DERHAKA KEPADA MENTUA
    Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang
    tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti
    tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa
    tidak sayang orang yang melahirkannya juga? "Saya
    tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan
    terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang
    anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana
    taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung," jelasnya.

    Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua
    rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan
    bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham,
    kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang
    wajar. "Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah,
    kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga
    bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya.
    "Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak
    ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim
    dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim
    ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada
    di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya.
    Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati.
    Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh
    suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi
    Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki
    tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu
    adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol
    kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada
    kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi
    Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak
    mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat
    dan menantunya melayan dengan bersopan santun
    walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim
    tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan
    alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan
    ditukar kepada yang lain.

    Ada sebanyak 501 tips yang diberikan oleh penulis
    iaitu Robert D. Ramsey untuk mempertingkatkan potensi
    anak-anak anda dan seterusnya menempatkan anak-anak
    anda dikalangan winners. Tips ini menurut penulis jika
    diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai
    winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan
    antara winners dan losers adalah mudah iaitu:-

    Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan
    diri mereka dikalangan orang yang berjaya sementara
    losers merasakan diri mereka tidak boleh.

    Tips:

    1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan
    yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan
    menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri.
    (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah
    digalakkan).

    2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian
    menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan
    mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang
    jarang dipeluk)

    3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang
    (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin
    diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

    4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat
    kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah
    ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap
    kebaikan yang dilakukannya) .

    5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang
    itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara
    berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang
    berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin
    mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

    6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan
    keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan
    anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan
    tak akan kembali).

    7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak,
    janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan
    anak-anak merasakan diri mereka beban.

    8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan
    dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu
    giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak
    anda tentang giliran untuk bercakap)

    9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka
    memerlukannya.

    10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk
    menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

    11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak
    menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi
    yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan
    membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg
    daripada persekitaran yang menghargai akan belajar
    menghargai orang lain).

    12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan
    pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan
    kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

    13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah,
    peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan
    dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan
    kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

    14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri
    mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

    15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka
    juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang
    kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang
    kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah
    kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

    16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa
    ciuman selamat malam,

    17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa
    yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi
    ibu bapa.

    18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke
    rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat
    selalunya lebih penting daripada keluarga.

    19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka
    tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja.
    Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari
    sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah
    mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar
    tangisan anak mereka sendiri.
    ~~~ pErAtI ~~~


  2. FXOpen 468x60ms

  3. #2
    muyyaQ's Avatar
    muyyaQ is offline Hyper Active Member

    is stay low profile
     
    I am:
    Cool
     
    muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute muyyaQ has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    seksyen 7
    Posts
    2,851
    Points
    1,259.73
    Thanks
    356
    Thanked 157 Times in 85 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    21238
    aku pernah lari dari rumah ( 2 minggu lamenye ) derhaka kah aku ni?
    seingat aku time aku lari 2...
    form3 ngam2 2 minggu sebelum pmr.



  4. #3
    taikokecik's Avatar
    taikokecik is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    taikokecik is on a distinguished road
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    Di Alam Ya
    Posts
    159
    Points
    52.80
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    549
    macam2 skang nie...
    kite buat mak kite menangis pon dah kira derhaka..buat mak kite susah hati pon dah derhaka...
    lawan cakap...dan banyak lagik la....
    syurga di bawah tapak kaki ibu....
    terlalu besar pengorbanan ibu dari seorg bapa.....



  5. #4
    jokerwt1v's Avatar
    jokerwt1v is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    jokerwt1v is on a distinguished road
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    earth
    Age
    30
    Posts
    64
    Points
    21.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    543

    ..erm....

    di sekolah mmang gembira tp di rumah nak baca buku mak ku suruh buat ni buat tu....x dpt tumpu prhatian


  6. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Derhaka Anak Kepada Ibubapa, Biasa....Derhaka Ibubapa Pada Anak Mcmmana ?
    By moneyloopholes in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 6
    Last Post: 05-06-2010, 01:31 PM
  2. Apa Punca Anak Derhaka
    By hulkdogan in forum Ibubapa & Anak / Kehamilan
    Replies: 0
    Last Post: 10-02-2010, 12:21 PM
  3. [IMPORTANT] APA PUNCA ANAK DERHAKA
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 09-10-2009, 01:41 AM
  4. Apa Punca Anak Jadi Derhaka?
    By joney in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 02-02-2008, 12:23 AM
  5. Punca Anak Derhaka
    By kimmy_ky in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 7
    Last Post: 18-12-2007, 12:02 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads