The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Results 1 to 2 of 2

Thread: Fakta Sejarah

  1. #1
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823

    Fakta Sejarah

    Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

    Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

    1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan
    asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 biji kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

    1509: Portugis menhantar perisik ke Melaka untuk megetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

    Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15k askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

    1512: Setahun 12 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

    Feb 1512:Alfonso menghantar perisik ke perlis, kedah dan pulau pinang un tuk mengetahui kekuatan bala tentera di
    sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

    Seminggu selepas

    FEB 1512, Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Al fonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah

    Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)
    Alfonso: selamat pagi
    Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawa Perlis, Kedah dan Pulau Pinang
    Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)
    Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15k bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinangyang mempunyai beribu ribu hang..
    Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya

    hang sihat, hang buat apa, hang apa khabar, hang lagu mana,hang pi mana,
    hang nak pi mana, hang singgah dulu bapak hang,mak hang, adik hang, tok hang
    macam macam lagi hang ada kat sana.....

    Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan
    pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat
    ngeri......ini
    kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ.

    scroll sampai bawah.....

    lagi....

    lagi...







    Hang tunggu apa lagi...hang nak mampuih ka....hang pi buat kerja nu!!!






  2. stp 468x60-en

  3. #2
    dethro's Avatar
    dethro is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute dethro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Gombak :D
    Age
    34
    Posts
    811
    Points
    295.63
    Thanks
    47
    Thanked 19 Times in 17 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    862
    hahahahah harun tul pye alsn..
    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Fakta-Fakta Mengagumkan Mengenai Lebah
    By fendikya in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 0
    Last Post: 07-10-2009, 05:35 PM
  2. Fakta Menarik : Sejarah kembar siam
    By fendikya in forum Info & Sejarah
    Replies: 0
    Last Post: 05-10-2009, 03:05 PM
  3. Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)
    By ouauman13 in forum Jokes, Pranks
    Replies: 2
    Last Post: 19-01-2009, 10:16 AM
  4. Tahukah Anda Mengenai Fakta-Fakta Ini?
    By cik nor in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 5
    Last Post: 09-01-2009, 10:15 AM
  5. Fakta-Fakta Mengenai Penyakit Chikungunya
    By Abang Chik in forum Panduan Kesihatan
    Replies: 13
    Last Post: 08-11-2008, 06:51 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX ECN Gravity

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads