stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 11
  1. #1
    tanpanama's Avatar
    tanpanama is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Posts
    180
    Points
    67.80
    Thanks
    0
    Thanked 13 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    756

    ASAL USUL YAHUDI

    Asal Usul Yahudi

    Kita pernah dengar bagaimana keganasan Israel di bumi Palestin, tidak kira tua atau muda saudara kita, tidak kira lelaki atau wanita saudara kita, dikencam begitu hina. Antara ceritanya adalah Wujudnya kaum yahudi dan sejarah kehidupannya, tertubuhnya Pergerakan Zionis dan Pencerobohan dibumi Palestin. Semoga segala cerita ini akan membuka minda kita dan memberi iktibar pada kehidupan kita tentang asal usul kaum Yahudi.



    Asal-usul kaum yang laknat.

    Pada masa ini ramai orang yang beranggapan bahawa Hebrew, Bani Israel dan Yahudi itu adalah sama sahaja. Tapi sebenarnya, setiap satu dari yang disebutkan itu adalah berbeza. Hebrew merupakan satu bahasa dan bukan rumpun bangsa. Bahasa Hebrew digunakan oleh puak nomad Semitic yang tinggal di Timur Mediterranean sebelum tahun 1300 sebelum Masihi.

    Bani Israel pula adalah merupakan satu rumpun bangsa yang sememangnya pernah wujud dalam sejarah manusia. Manakala Yahudi pula adalah satu kumpulan manusia yang telah mengamalkan peradaban Hebrew dan Bani
    Israel.

    Orang-orang Yahudi sebenarnya tergolong dari berbagai-bagai rumpun bangsa dan bukan satu bangsa yang tulen. Ia merupakan tidak lebih daripada sekumpulan komuniti manusia yang berjaya memelihara identity mereka selama 1900 tahun. Iaitu dari tarikh musnahnya wilayah kekuasaan Rom yang dikenali sebagai Judea dalam tahun 135 Masihi sehinggalah penubuhan Negara Israel dalam tahun 1948. Dalam tahun 1970, Parlimen Israel telah meluluskan satu undang-undang yang mentafsirkan Yahudi sebagai seorang yang dilahirkan daripada seorang ibu Yahudi. Satu tafsiran yang tidak mempunyai erti langsung. Apa yang telah mengekalkan perpaduan mereka ini ialah keteguhan mereka dalam memegang dan mengeamalkan agama yang dikenali sebagai Judaisme.

    Orang-orang Yahudi mengabadikan diri mereka yang begitu mendalam dan bersungguh-sungguh terhadap ilmu pengetahuan. Kepada mereka, mempelajari ilmu pengetahuan adalah satu-satunya amalan keagamaan yang mesti dilakukan di dalam apa jua keadaan sekalipun. Bagaimanapun, rata-rata, Yahudi adalah orang yang tidak sepatutnya diberi muka di atas bumi ini. Bangsa-Bangsa Bersatu, mereka telah dengan mudah tunduk kepada tekanan-tekanan dan desakan Yahudi. Bagaimanakah hanya sekumpulan komuniti manusia boleh diberikan sebuah Negara. Negara itu pula adalah sebuah Negara milik orang lain.

    Yahudi tidak dikehendaki walau di mana-mana pun. Di antara tahun 132 hingga 135 Yahudi telah diharamkan memasuki Jerusalem. Sesiapa sahaja di kalangan mereka yang melanggar perintah itu akan dihukum bunuh. Dalam kurun ke-enam pula, orang-orang Yahudi yang merempat di Sepanyol telah diletakkan ke satu taraf kedudukan yang paling hina sekali. Semasa kebangkitan agama Kristian di Eropah, ramai orang Yahudi telah dibunuh di atas tuduhan telah menyebabkan kematian Nabi Isa. Dalam zaman Perang Salib yang berlaku di antara kurun Masihi yang ke-11 hingga kurun Masihi yang ke-13, ramai lagi orang Yahudi yang telah dibunuh. Dalam tahun 1215, majlis Gereja Roman Katholik telah mengarahkan supaya semua orang Yahudi memakai tanda pengenalan. Perkara yang sama juga dilakukan oleh Khalifah Omar semasa beliau memerintah Baghdad. Dalam tahun 1920 pula, Raja Edward I, iaitu Raja England ketika itu, telah menghalau Yahudi dari bumi England. Perbuatan ini dituruti pula oleh Raja Perancis, Charles IV

    Dalam abad yang ke-14 dalam satu era yang dipanggil 'Black Death', pembunuhan secara beramai-ramai ke atas orang-orang Yahudi menjadi sebagai satu perkara biasa sahaja. Sepanyol menghalau penduduk-penduduk Yahudi dari Negara mereka dalam tahun 1494. Portugal pula berbuat demikian dalam tahun 1497. Sejarah juga telah membuktikan bahawa orang-orang Yahudi ini telah merempat dari satu tempat ke satu tempat. Ada di antara mereka telah lari ke Turki. Nasib baiklah ketika itu Turki adalah sebuah Negara Islam yang diperintah oleh Constantinople. Islam adalah satu-satunya agama yang sangat bertoleransi. Selain dari Turki, mereka juga lari ke Rusia dan Poland. Dalam tahun 1648 terdapat kira-kira setengah juta Yahudi di Poland. Tapi tidak lama kemudian, di sekitar tahun 1648 hingga 1658, di bawah pemerintahan Bogdani Chmielnicki, sebilangan besar dari mereka telah dibunuh dan harta mereka dimusnahkan.

    Selepas tahun 1650, satu era baru muncul pula di Eropah Barat berikutan dengan Reformasi Puak Protestan. Dalam era itu orang-orang Yahudi telah digalakkan pula berhijrah ke tanah jajahan British yang baru, iaitu Amerika. Dalam tahun 1791, Majlis Kebangsaan Perancis membenarkan kemasukan orang-orang Yahudi ke Negara itu. Ini dilakukan sebagai memenuhi konsep demokratik Revolusi Perancis. Namun begitu, tidak beberapa lama kemudian, Napoleon I telah membantah keras dasar itu. Sementara kedatangan orang-orang Yahudi disambut baik di Eropah Barat, Eropah Timur pula mengamalkan dasar yang berlawanan. Rusia dan Poland telah mengamalkan dasar pembunuhan beramai-ramai ke atas orang-orang Yahudi. Pembunuhan ini samalah seperti apa yang telah berlaku di Eropah Barat satu ketika dahulu.

    Apabila Poland Timur menjadi sebuah tanah jajahan Rusia di antara tahun-tahun 1772 hingga 1796, orang-orang Yahudi yang masih ramai lagi hidup di situ telah dikenakan sekatan-sekatan yang hebat. Mereka juga hilang hak untuk menuntut ilmu dan berniaga. Mereka tidak dibenarkan tinggal di luar tempat-tempat yang tertentu. Bukan itu sahaja, malah Kerajaan Rusia telah menggalakkan serta membiayai pembunuhan orang-orang Yahudi secara beramai-ramai. Peristiwa inilah yang dikenali sebagai 'pogrom', iaitu pembunuhan orang-orang Yahudi secara beramai-ramai di zaman moden. Ia berlaku dalam tahun 1881 berikutan terbunuhnya Czar Alexander II.

    Kemudian dalam tahun 1903 dan tahun1905, ekoran dari kegagalan Revolusi Rusia, berlaku sekali lagi pogrom. Pogrom kali ini hebat dan berlaku di 600 buah kampung orang-orang Yahudi. Mereka dicincang hidup-hidup sementara harta benda mereka serta rumah-rumah mereka dibakar. Pogrom yang mengorbankan beratus-ratus ribu orang Yahudi pula berlaku semasa Perang Saudara Rusia akibat dari Revolusi Bolshevik dalam tahun 1917. Dalam tahun 1938, pogrom juga telah berlaku di Jerman. Dan pogrom yang terbesar sekali yang pernah berlaku dalam sejarah ialah pogrom yang berlaku dalam Perang Dunia Kedua di mana seramai enam juta orang-orang Yahudi telah dibunuh secara sistematik dalam apa yang dinamakan oleh Kerajaan Jerman sebagai 'penyelesaian terakhir kepada masalah orang-orang Yahudi'.



    'yOu tALk tHe tALk bUt CaN yOu wALk ThE WaLK? '


  2. pamm 468x60-en

  3. The Following 4 Users Say Thank You to tanpanama For This Useful Post:


  4. #2
    tanpanama's Avatar
    tanpanama is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Posts
    180
    Points
    67.80
    Thanks
    0
    Thanked 13 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    756
    SEDIKIT FAKTA TENTANG YAHUDI

    Disenaraikan antara sejarah kekejaman Yahudi yang tidak akan dapat dilupakan bangsa Palestin ? sebelum dan sesudah wujudnya negara Israel?

    1. KAUM Yahudi mengaku mereka keturunan Nabi Daud. Mereka percaya kawasan sekitar Bukit Zion atau Palestin adalah bekas kerajaan Nabi Daud yang telah ditawan dari Bani Al-Yabusiyyah.

    2. YAHUDI memilih segi tiga terbalik sebagai lambang mereka, yang bermaksud materialisme, manakala segi tiga betul adalah spiritualisme. Gabungan kedua-duanya ? segi tiga betul dan terbalik ? membentuk berbucu enam yang menjadi lambang agama Yahudi hingga kini.

    3. YAHUDI menganggap mereka bangsa pilihan dan bangsa-bangsa lain mereka panggil kafir atau goyem. Agama Yahudi hanya untuk mereka cenderung untuk bersikap ekskusif, menolak orang lain kerana berasa bangsa lain tidak setaraf dengan mereka.

    4. PERKATAAN Zionisme diambil sempena nama Bukit Zion. Pertubuhan Zionis Sedunia diwujudkan pada tahun 1897 dengan matlamat menguasai seluruh alam khas untuk bangsa mereka di Zion (Palestin).

    5. KONGRES pertama Pertubuhan Zionis Sedunia berlangsung di Basle, Switzerland pada 1897. Usul Protocols of Zion yang mengandungi perancangan terperinci untuk menguasai Palestin dan seluruh dunia telah diterima tanpa bangkangan. Antara strateginya ialah menyebar fitnah, mencetuskan perbalahan dan permusuhan di kalangan negara-negara Eropah.

    6. ISRAEL wujud pada 1948 dengan keluasan 20,770 kilometer persegi, terletak di antara Mesir, Semenanjong Gaza, Jordan, Lebanon dan Syria. Ia sebenarnya adalah sebahagian daripada bumi Palestin yang dirampas melalui perang dengan sokongan Britain dan Amerika.

    7. BANGSA Yahudi tidak menggalakkan perkahwinan campur. Pada mereka bangsa lain tidak layak berkongsi hidup dengan mereka. Malah mereka juga memberikan pelbagai gelaran negatif kepada Yahudi yang memilih pasangan bangsa lain.

    8. KANAK-KANAK Yahudi diajar supaya menyumpah seranah dan memaki hamun tatkala melintasi kawasan perkuburan bangsa lain terutama Islam.

    9. KESALAHAN orang Yahudi paling besar adalah membunuh banyak nabi, antaranya Hizrial, Asy?ia, Armia, Zakaria dan Yahya. Mereka juga cuba membunuh Isa dan Muhammad tetapi gagal.

    10. ORANG Yahudi telah menyelewengkan Taurat dan Talmud. Mereka melakukan kekejaman, membunuh serta merampas harta benda orang lain kononnya mengikut ajaran kedua-dua kitab itu.

    Antara yang diselewengkan: ?Orang Israel patut membinasakan orang Arab Kan?an dan tidak akan memberi kehidupan pada mereka walaupun mereka memeluk agama Yahudi kerana Yahudi untuk Israel sahaja.

    Manusia lain selain Yahudi adalah anjing. Kami tidak mengambil tanah milik orang-orang Arab dan tidak menguasai sesuatu pun milik orang lain akan tetapi ia adalah warisan nenek moyang kami yang telah dikuasai musuh dan zalim.

    Manakala dalam Talmud yang diselewengkan ialah:

    ?Semua bangsa selain Yahudi adalah laknat. Penguasaan Yahudi atas apa yang dimiliki al-quwaiin (selain Yahudi) adalah benar dan usaha menjaganya terus menerus dan abadi?.

    11. DENGAN berpegang kepada kitab yang diselewengkan itu juga mereka bebas melakukan keganasan di mana saja bumi dipijak. Sebenarnya orang Yahudi telah melancarkan operasi ?sapu bersih? ke atas rakyat Palestin sejak sebelum penubuhan Israel lagi. Mereka mahu menjadikan negara itu seratus peratus Yahudi. Antara kekejaman yang mereka lakukan ialah:

    - 13 Disember 1947 ? Sebuah perkampungan orang Islam Palestin, Yehida berhampiran Petah Tekva (penempatan pertama Zionis yang dibina pada 1878) diserang. Sekumpulan Yahudi yang menyamar sebagai tentera peronda British telah melepaskan tembakan dan mengebom rumah penduduk perkampungan itu.

    - 1 Januari 1948 ? kira-kira 200 pelampau Yahudi bersenjata mesingan dan bom tangan menceroboh kampung Al-Sheikh (5 km di tenggara Haifa) lalu membunuh wanita dan kanak-kanak.

    - 9 ? 10 April 1948 ? dalam Operation Unity, pengganas Haganah, Irgun dan Stern bersatu mengepung kampung Deir Yassin selama dua hari. Dalam tempoh itu 250 orang Arab dibunuh dan dengan kejam dan wanitanya dirogol. Seramai 25 orang wanita hamil dibelah perutnya dan bayi mereka disembelih, 52 kanak-kanak dikudungkan kaki dan tangan.

    - 11 Julai 1948 ? Batalion ke-89 komando Yahudi yang diketuai Moshe Dayan menawarkan pengampunan kepada penduduk Islam Lyadd dan Ramle setelah berjaya menawan perkampungan tersebut. Seramai 100 menerima itu dan berkumpul di Masjid Dahmash seperti di janjikan. Namun malang, perlindungan yang diharapkan rupanya bala yang tiba, mereka semua mati.

    - 15 ? 18 September 1982: Seramai 3,000 kanak-kanak dan wanita Palestin disembelih di khemah di Sabra dan Shatila di Lebanon. Ketua tukang sembelih itu ialah Ariel Sharon, Perdana Menteri Israel sekarang.



    'yOu tALk tHe tALk bUt CaN yOu wALk ThE WaLK? '



  5. The Following 4 Users Say Thank You to tanpanama For This Useful Post:


  6. #3
    mirzz's Avatar
    mirzz is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future mirzz has a brilliant future
    Join Date
    Apr 2007
    Posts
    822
    Points
    296.40
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    761
    memang la kejam yg tiada tandingan nyer
    Ive tried so hard and get so far, in the end, its doesnt even matter!!!



  7. #4
    tanpanama's Avatar
    tanpanama is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute tanpanama has a reputation beyond repute
    Join Date
    May 2007
    Posts
    180
    Points
    67.80
    Thanks
    0
    Thanked 13 Times in 5 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    756
    Hehehe tau xperr...
    'yOu tALk tHe tALk bUt CaN yOu wALk ThE WaLK? '



  8. #5
    mus's Avatar
    mus is offline Addicted Member
    is syukur kepada Allah atas rezekiNya
     
    I am:
    Cool
     
    mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute mus has a reputation beyond repute
    Join Date
    Aug 2008
    Location
    Lab
    Posts
    939
    Points
    328.52
    Thanks
    29
    Thanked 55 Times in 32 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    8493
    yahudi patut dihapuskan 100%..napalah Germany xsapu besrsih je semua dulu? jangan ada kesan pun walau setitik darah yahudi menging ni...
    Look for the potential that you have...not the potential that you need...peace no war!!!!!



  9. #6
    mfakhzan's Avatar
    mfakhzan is offline Super Ehozarian

    is on diet
     
    I am:
    Awesome
     
    mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute mfakhzan has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jan 2008
    Location
    Pt. Sulong
    Posts
    4,236
    Points
    2,244.17
    Thanks
    365
    Thanked 193 Times in 137 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    93097
    tp dunia membenci hitler sbb bunuh org yahudi.....walaupn hitler tu antara genius dunia....



  10. #7
    lis tulip's Avatar
    lis tulip is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute lis tulip has a reputation beyond repute
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    di bumi ci
    Age
    33
    Posts
    747
    Points
    291.60
    Thanks
    12
    Thanked 27 Times in 24 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    6543
    diorang ni bermaharaja lela di dunia..balasan mereka..tue...neraka jahanam..!!! padan muka...!!!!balasan Allah terhadap mereka.....kejam dan tk berperikemanusiaan langsung...!!!!
    "Life iS lIke [email protected]"



  11. #8
    ayopzal Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    aku klu ade peuang bunuh orang2 yahudi ni aku nak jd orang yang pling depan sekali.....



  12. #9
    kacAk's Avatar
    kacAk is offline Super Senior Member
    is Single
     
    I am:
    Awesome
     
    kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute kacAk has a reputation beyond repute
    Join Date
    Sep 2008
    Location
    Home
    Posts
    593
    Points
    8.49
    Thanks
    24
    Thanked 28 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3337
    yahudi laknat.. kejam nak mampos..



  13. #10
    Neo5's Avatar
    Neo5 is offline Elders of Pseudoscience
    This user has no status.
     
    I am:
    Happy
     
    Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute Neo5 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    Earth
    Posts
    9,000
    Points
    12,196.04
    Thanks
    795
    Thanked 1,701 Times in 850 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    523736
    Jangan belas kasihan dgn Yahudi kerana sudah terang2an mereka tidak menghormati atau menghargai nyawa manusia lain.

    Org Yahudi ni sebenarnya mereka tahu mereka dilaknat oleh Allah namun mereka cuba menyembunyikan dgn mengubah Taurat.

    Mereka ingin hidup selamanya dan mereka takutkan mati.


  14. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Asal-Usul Freemasonry
    By zkn90 in forum Dead Post
    Replies: 0
    Last Post: 23-02-2011, 02:28 PM
  2. Asal usul kejadian api
    By cyclon in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 10
    Last Post: 08-02-2010, 12:33 PM
  3. Asal Usul Yahudi.
    By opieh_294 in forum Info & Sejarah
    Replies: 0
    Last Post: 01-10-2009, 02:38 PM
  4. Asal Usul Yahudi
    By *XpakarX* in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 7
    Last Post: 15-03-2009, 02:41 PM
  5. Asal usul dajal?
    By mirzz in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 9
    Last Post: 25-09-2007, 11:55 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads