stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Results 1 to 7 of 7
  1. #1
    perati's Avatar
    perati is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    48
    Posts
    835
    Points
    283.50
    Thanks
    0
    Thanked 19 Times in 12 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1013

    Apabila Kita Malas Beribadah

    Apabila Kita Malas Beribadah

    Apakah kita pernah mengalami malas beribadah? Terasa berat untuk tilawah atau tidak merasakan kenikmatan ketika membaca Al Qur'an atau sholat? Atau mungkin merasa susah untuk bangun malam untuk qiyamulail? Padahal jam sudah di set untuk menejutkan kita, alarm handphone juga sudah disetting tapi ketika berdering tetap terlelap dalam tidurnya, hanya kedengaran seperti dalam mimpi dan akhirnya mati-mati sendiri atau bangun dengan setengah sedar, lepas tu tarik selimut tidur lagi. Padahal biasanya dengan mudah boleh bangun. So.. Apa yang terjadi dengan diri kita?


    Atau mungkin kita pernah merasakan mulut ini terasa berat ketika melantunkan ayat-ayat Al Qur'an atau mengucapkan salam kepada saudara kita. Atau mungkin kita secara sengaja memperlambatkan waktu menunaikan solat, terkadang hati rasa meluat dengan rakan di pejabat kerana hal-hal yang kecil atau prasangka buruk. Terkadang kita melalui hari yang kita istihar sebagai hari malang atau takde "mood". Dan makin malang lagi kita dengan sengaja melanggar titah perintah Allah swt.

    Jika hal-hal seperti itu terjadi pada diri kita, maka segeralah kita evaluasi diri. Ada apa dengan diri kita? Keadaan seperti ini jangan dibiarkan begitu saja, lama-kelamaan akhirnya terbiasa. Seperti halnya penyakit, kalau sudah ada gejala segera periksa ke doktor dan minum ubat agar segera sembuh. Begitu pula dengan ruhiyah kita, kalau sudah ada gejala futur dan penurunan anjakan ruhiyah maka segera kita mutabaah diri kita, bagaimana hubungan kita dengan Allah dan apa yang sudah kita lakukan?

    Jangan-jangan kita banyak maksiat yang kita kerjakan hingga menghalangi amalan-amalan kita. Mungkin kita tidak boleh menjaga dari hal-hal yang makruh bahkan diharamkan oleh Allah sehingga menghalangi organ tubuh kita untuk beribadah kepada-Nya. Misalnya, kita menggunakan mata untuk menonton drama/filem yang melalaikan meski cuma satu atau dua jam. Mungkin mata kita tidak di jaga dari melihat hal-hal yang tidak berguna bahkan mengandung maksiat, akhirnya Allah pun tidak menjaga mata kita untuk beribadah padaNya. Lalu, mata kita malas untuk bangunkan kita solat malam, mata kita rasa berat untuk beribadah, rasa berat untuk membaca buku-buku tazkirah hati, rasa berat untuk melihat email-email yang memberi nasihat.

    Selain mata, telinga juga perlu kita jaga. Boleh jadi kita susah bangun malam untuk bertaqarub kepada Allah swt kerana kita tidak menjaga telinga kita. Telinga kita gunakan untuk mendengarkan gosip atau muzik-muzik melalaikan bahkan terkadang boleh terngiang-ngiang dalam memori kita kerana seharian yang didengari adalah muzik-muzik itu, dangdutlah, bollywoodlah, lagu cintanlah, lagui sayulah dan semacam lagi. Akhirnya malamnya telinga kita tidak mampu kedengaran dering jam alarm hp bahkan suara adzan, telinga kita rasa berat untuk mendengar tazkirah dan telinga rasa bosan mendengar nasihat. Na'udzubillah.

    Selain itu mulut tak kalah pentingnya untuk dijaga. Kerana mulut itu pula yang banyak menjerumuskan manusia terutama wanita ke dalam neraka, Na'udzubillah. Kerana mulut boleh menjadi sarana gibah, fitnah, caci-maki, dsb. Mulut kita tak dapat kita kawal, macam air aje mengata perilaku kawan-kawan. Kita kenal pun tidak dengan si pulan tu, tapi mulut kita syoknya mengatakan mereka. Mulut kita juga rasa berat nak zikir, tak terkeluar dari mulut...Mengapa ya..?

    Selanjutnya adalah hati. Ini adalah bahagian terpenting yang perlu kita jaga. Hati ibaratnya pemimpin bagi organ tubuh yang lain, yang menjadi komando. Hati boleh sakit, buta bahkan mati jika semakin banyak berbuat maksiat. Hati ibarat cermin, semakin banyak bermaksiat maka semakin banyak noda titik-titik hitam di cermin itu. Atau bahkan mungkin tidak lagi titik-titik hitam tapi sudah jelaga hitam yang susah dibersihkan dan tidak boleh dipakai untuk bercermin lagi kerana sudah diselaputi. Begitu pula dengan diri kita, semakin banyak kita berbuat maksiat dan tidak bertaubat maka kita semakin terbiasa dengan kemaksiatan itu.

    Salah satu yang menyebabkan kematian hati adalah banyak bercanda / bergurau senda. Boleh kita bergurau senda untuk menceriakan suasana atau menciptakan suasana ukhuwah. Tapi tetap memperhatikan adab-adabnya, perhatikan dengan siapa juga dan tidak berlebihan, apalagi adanya lelaki dan perempuan di dalam satu majlis, hati-hati!

    Mari kita tengok diri kita, evaluasi diri kita, jika selama ini kita belum menjaga mata, mulut, telinga, hati dan organ tubuh kita yang lain dari kemaksiatan maka segeralah kita bertaubat dan istighfar diri, tidak ada kata terlambat untuk sebuah kebaikan. Seharusnya kita merasa sayang kalau tidak boleh tadarus quran meski hanya terlepas satu hari. Merasa sayang pula jika tidak boleh merasakan nikmatnya beribadah. Jika masih merasa sayang, maka jagalah diri kita, dan Insya Allah Allah akan menjaga kita agar senantiasa boleh dekat dengan-Nya.
    ~~~ pErAtI ~~~


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    rasa tersentap seketika...perlu direnungkan kembali..
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  4. #3
    dikchik's Avatar
    dikchik is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Selangor
    Posts
    417
    Points
    152.10
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1765
    sama-samalah ingat mgingati antara 1 sama lain....



  5. #4
    tudungsaji's Avatar
    tudungsaji is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    tudungsaji is on a distinguished road
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Perak
    Posts
    22
    Points
    8.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    530
    ini pengalaman teman sendiri le ye ..
    bile malas nak beribadat ...
    automatik .... rezeki pun malas nak dekat ..
    bile rezeki udah malas nak dekat ...
    tue udah jadi kronik dah tue ...



  6. #5
    bul4t's Avatar
    bul4t is offline Super Ehozarian II

    is bergolek-golek
     
    I am:
    Crazy
     
    bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute bul4t has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Batu Pahat
    Age
    30
    Posts
    4,969
    Points
    1,166.18
    Thanks
    121
    Thanked 117 Times in 84 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    55907
    mmg btol... time x ingat Tuhan, wpun hidup aku senang, xder masalah, TAPI ati xtenang.. Bila buat ibadah,Ingat Allah, apa shj dugaan yg menimpa, dpt settle dgn mudah, rezeki bertambah dn paling penting, HATI aku sentaiasa tenang..

    "Mata boleh
    BERZINA dgn melihat, lidah boleh BERZINA dgn bercakap, tangan boleh BERZINA dgn berpegangan,
    kaki boleh
    BERZINA dgn berjalan ke tempat maksiat. Hati pula boleh BERZINA dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia."
    -[HR Bukhari dan Muslim]-




  7. #6
    alfatih's Avatar
    alfatih is offline Ehoza's Freak
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    ampang
    Age
    36
    Posts
    3,659
    Points
    1,231.90
    Thanks
    1
    Thanked 33 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2262
    amiklah pelajaran...



  8. #7
    moazmar's Avatar
    moazmar is offline DieHardFan Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of moazmar has much to be proud of
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    bario
    Posts
    1,602
    Points
    491.29
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    680
    solat lah di belakang imam sebelum di solat dihadapan imam .hehheeh


  9. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Siapa Yang Lebih Kita Sayangi ? Ibu atau pasangan hidup kita?
    By Mayonis in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 6
    Last Post: 29-01-2010, 01:31 PM
  2. Tolong Ambil Perhatian - Di mana kita meninggal di situ kita disemadi
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 08-10-2009, 03:58 PM
  3. Replies: 15
    Last Post: 02-01-2009, 02:12 AM
  4. Apabila Kita....
    By joney in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 03-02-2008, 01:48 AM
  5. MARI kita RENUNGKAN BERSAMA SIAPA SUAMI KITA DI AKHIRAT NANTI.
    By suntat in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 25-09-2007, 10:48 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads