TenkoFX ECN Gravity

+ Reply to Thread
Results 1 to 6 of 6
  1. #1
    mie_hoza's Avatar
    mie_hoza is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of mie_hoza has much to be proud of
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Melaka
    Posts
    161
    Points
    50.36
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    717

    Zakat Pendapatan kena bayar x???

    Fatwa yang dinyatakan dalam Jadual telah dibuat oleh Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan,menurut Subseksen 34(1)Enekmen Pentadbiran Agama Islam 1992(En.Bil 2 Tahun 1992),selepas dibincangkan dengan Jawatankuasa Syariah Negeri Perak Darul Ridzuan pada 25 Syaaban 1410 bersamaan dengan 22 Mac 1990,dan adalah disiarkan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan menurut Subseksen 34(2).
    "Bahawa gaji atau pendapatan termasuk dalam kategori yang wajib zakat apabila cukup nisab dan haul itu adalah merupakan syarat yang diittifaqkan oleh Jumhur Ulama dalam mazhab yang empat.Syarat ini tidak berlaku pada gaji atau pendapatan maka gaji atau pendapatan tidak wajib zakat."
    Ahli Mesyuarat bersetuju sebulat suara bahawa pendapatan dan gaji termasuk dalam kategori المال المستفاد berdasarkan petikan dari kitab
    الفقه الإسلامى و أدلته juzuk 2 mukasurat 864
    Zakat gaji dan pekerjaan bebas
    Pekerjaan terbahagi kepada dua kumpulan , sekumpulan yang tidak berkaitan dengan kerajaan (bekerja sendiri) seperti profesion doctor , jurutera ,peguam,tukang jahit , tukang kayu dan lain-lain pekerjaan swasta.Sekumpulan lagi ialah pekerjaan yang berkaitan dengan kerajaan seperti institusi –institusi dan syarikat-syarikat samada yang umum atau yang khas di mana pegawainya diberi gaji bulanan . Gaji yang diperolehi oleh orang yang makan gaji dengan kerajaan atau swasta adalah disebut oleh ahli feqh sebagai “al-mal al mustafad” (harta perolehan)

    3.2 Ahli Mesyuarat juga bersepakat bahawa salah satu syarat yang perlu untuk dipenuhi dalam pembayaran zakat adalah haul berdasar kepada dalil – dalil di bawah :-

    لا زكاة فى مال حتى يحول عليه الحول
    رواه الدار قطنى والبيهقى من حديث ابن عمر .
    Tidak dikenakan zakat bagi harta yang tidak sempurma haulnya
    3.3 Ahli mesyuarat bersependapat bahawa syarat zakat bagi المال المستفاد memerlukan haul berdasarkan hadith :-
    من استفاد مالا فلا زكاة عليه حتى يحول عليه الحول عند ربه
    رواه الترمذى
    Sesiapa yang mendapat perolehan harta , tidak dikenakan zakat atas harta perolehannya sehinggan sempurna haulnya di sisi Tuhannya.

    Juga berdasarkan petikan dari kitab الفقه الإسلامى و أدلته للدكتور وهبه الزحيلى الجزء الثانى :-
    والمقرر فى المذاهب الاربعة انه لا زكاة فى المال المستفاد حتى يبلغ نصابا ويتم حولا ويزكى فى رأى غير الشافعية المال المدخر كله ولو من آخر لحظة قبل انتهاء الحول بعد توفر اصل النصاب

    Ditetapkan dalam mazhab yang empat bahawa “al mal al mustafad “ tidak dikenakan zakat sehinggalah ia mencukupi nisab dan genap haul .Ulama’ selain mazhab Syafi’I mengatakan seluruh harta yang disimpan hendaklah dikeluarkan zakat jika cukup nisab walaupun di saat akhir sebelum habis haul .

    3.4 Ahli mesyuarat berpendapat menqiaskan haul zakat pendapatan dengan zakat tanaman berdasarkan ayat وآتوا حقه يوم حصاده serta pada masa yang sama meletakkan kadar zakat 2.5% berdasarkan zakat emas perak adalah
    قياس مع الفارق .
    Penentuan zakat memerlukan kepada nas berdasarkan kepada keterangan di bawah :-
    المدار فى الزكاة على ورود النص و لامدخل للقياس فى ذلك
    الحاوى للفتاوى جز1 ص136 Perbincangan dalam penetapan zakat adalah didasari dengan datangnya nas dan tiada ruang untuk menggunakan qias.

    مسئلة لا زكاة فى التين . قال فى الروضة : بلا خلاف وهو مشكل لانه فى معنى العنب بل اولى
    الجواب : المدار فى الزكاة على ورود النص , لا مدخل للقياس فى ذلك ولم يثبت
    ايجابها فى التين .
    الفتاوى للسيوطي جزء 1 ص132
    Masalah pada menyatakan tiada dikenakan zakat pada buah tin .Berkata Imam Nawawi dalam kitab Raudhah : Tanpa khilaf dan ia termasuk dalam persoalan yang masih samar kerana ia diertiakan seperti buah anggur bahkan lebih dari buah anggur.
    Jawapan : Perbahasan dalam zakat tertakluk kepada datangnya nas . Tiada peranan qias di situ dan tidak sabit wajib mengeluarkan zakat pada buah tin.

    3.5 Ahli mesyuarat berpendapat zakat الأثمان (الذهب والفضة ) memerlukan syarat haul berdasar hujjah berikut :-

    واما الاثمان فشيئان الذهب والفضة ))
    وشرائط وجوب الزكاة فيها خمسة اشياء
    الاسلام والحرية والملك التام والنصاب والحول
    وهو كما فى المحكم سنة كاملة وانما اشترط لخبر لا زكاة فى مال حتى يحول عليه الحول ) وهو وان كان ضعيفا مجبور بآثار صحيحة عن الخلفاء الاربعة وغيرهم .
    اه . الباجورى : جزء 1 ص 262 263
    Adapun ( الأثمان ) ia merupakan emas dan perak.
    Syarat wajib zakat padanya ada lima iaitu Islam , Merdeka, Milik sempurna , cukup nisab dan cukup haul iaitu cukup setahun berdasarkan hadith “ tidak perlu zakat pada harta kacuali sempurna haul “ walaupun hadith ini dahif tetapi telah ditampung oleh athar sahabi yang sahih dari sahabat yang empat serta yang lain-lain.


    الحديث : عن على رضى الله عنه وساق حديثا الى ان قال : فإذا كانت لك مائتا درهم و حال عليها الحول ففيها خمسة دراهم . وليس عليك شيئ حتى تكون لك عشرون دينارا , فإذا كانت لك عشرون دينارا وحال عليها الحول ففيها نصف دينار فما زاد فبحساب ذلك . رواه ابو داود وصححه البخارى

    Al hadith : Daripada Ali RA dalam hadith yang panjang sehingga kata-katanya : Apabila kamu ada 200 dirham dan cukup haul maka zakatnya 5 dirham dan tidak dikenakan zakat ke atas kamu sehingga kamu memiliki 20 dinar dan cukup satu haul maka zakatnya adalah separuh dinar , begitulah kiraan zakat seterusnya.
    3.6 Ahli mesyuarat bersetuju bahawa seluruh kitab-kitab ulama’ As Syafiiyyah , Hanabilah , Malik Hanafiah dan jumhur Sahabat dan Tabiien mewajibkan zakat emas , perak, binatang ternakan kerbau , lembu,kambing dan unta dengan cukup nisab dan haul Cuma sebahagian kecil daripada sahabat yang kecil dan tabiien yang berpendapat harta-harta seperti wang ringgit, emas perak,dan binatang ternakan wajib dikeluarkan zakatnya apabila sempurna nisab tanpa mengira haul . Ini adalah pendapat Daud Az Zohiri. Kita diminta oleh Rasulullah SAW untuk berpegang kepada pesanan beginda SAW :

    عليكم بسنتى وسنة الخلفاء الراشدين المهديين تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ.
    رواية ابو داود جزء 17
    “wajiblah ke atas kamu untuk berpegang dengan sunnahku dan sunnah khulafa’ Ar Rasyidin Al Mahdiyyin dan berpegang teguhlah dengannya seperti kamu menggigitnya dengan geraham kamu”

    Ada beberapa kategori harta yang diwajibkan zakat tanpa haul seperti terkandung dalam keterangan di bawah :-

    ضابط : لا يعتبر الحول فى الزكاة فى سبعة أشياء : زكاة الزروع والثمار والمعدن والركاز والفطر وزيادة الربح في التجارة والسخال اذا ماتت امهاتها او كملت النصاب
    Tidak diambil kira haul itu pada zakat tujuh perkara : tanam-tanaman,buah-buahan , galian , rikaz, fitrah,lebihan untung perniagaan , anak kambing apabila kematian emaknya atau sempurna nisabnya.

    3.7 Ahli mesyuarat berpendapat tidak berlaku zakat atas pendapatan atau gaji di zaman Khulafa’ Arrasyidin.

    4. KEPUTUSAN JAWATANKUASA SYARIAH

    6.1. Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perak kali ke 113 pada hari Khamis 22hb Mac 1990 bersamaan 25hb Syaaban 1410 bersetuju sebulat pendapat iaitu المال المستفاد itu wajib zakat apabila cukup nisab dan haul kerana haul itu adalah merupakan syarat yang diittifaqkan( دإتفاقكن) oleh Jumhurul Ulama’ ) جمهور العلماء (dalam mazhab yang empat.


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    apa2 pun lbh baik byr zakat dr bg 100% kat income tax...blh tlg ekonomi umat Islam...kalau kena caranya..



  4. #3
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695



  5. #4
    astaroth's Avatar
    astaroth is offline Hall of Fame
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Hell Sith
    Posts
    1,900
    Points
    650.10
    Thanks
    0
    Thanked 17 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    735
    aduhhhhhhhh



  6. #5
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    Quote Originally Posted by necrohated View Post
    aduhhhhhhhh
    mcm ada masalah je...



  7. #6
    abuzaid is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    abuzaid is on a distinguished road
    Join Date
    Apr 2009
    Age
    46
    Posts
    1
    Points
    0.30
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    Ada orang penah tanya dengan wakil Maij wajibkah duit PTPTN dikenakan zakat atas peminjam, jawabnya wajib!. Aku x tau dari sumber ape dia memfatwakan kena zakat padahal kan kita dah tau wajib zakat bila cukup haul dan nisab dengan kadar yg tertentu. Tapi zakat pendapatan ni macam cuba mengelak dari syarat cukup haul. Kalau begini caranya, adakah sah zakat yg kita bayar??? Niat kita nak buat ibadat x pasal2 kita bersubahat pula atas suatu kemaksiatan bila perkara yg kita buat tu rupa2nya batil semuanya. Nakkan ibadat baik kita sedekahkan duit kita tu ke klinik wakaf , masjid, madrasah dll. Tapi pada orang yg sudah cukup haul dan sampai nisab jangan pula nak lari. Tapi pada orang yg gaji rm1500 pun dah kena zakat pastu nak sara diri sendiri pun x cukup apa citer...


  8. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [TUTORIAL] Panduan mengira zakat pendapatan
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 30-04-2010, 12:26 AM
  2. Duit rasuah bayar zakat
    By jiRo in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 4
    Last Post: 29-10-2009, 07:11 PM
  3. Hanya 1,300 syarikat bayar zakat
    By adriana in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 0
    Last Post: 26-06-2009, 08:19 AM
  4. Potong gaji bayar zakat
    By hpmfl2002 in forum Isu Semasa 2009
    Replies: 2
    Last Post: 06-05-2009, 03:24 PM
  5. Zakat : Zakat Pendapatan
    By TurfnPower in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 9
    Last Post: 27-02-2009, 04:08 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX ECN Gravity

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads