stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Results 1 to 8 of 8
  1. #1
    4dy's Avatar
    4dy is offline Legendary Super Ehozarian
    is menyesuaikan diri di tempat baru
     
    I am:
    Awesome
     
    4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    P101
    Age
    33
    Posts
    9,720
    Points
    3,385.82
    Thanks
    211
    Thanked 178 Times in 150 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    4878

    Post Sukar lafaz kalimah syahadah: Penangan air sihir

    KUALA LUMPUR: “Saya tidak boleh mendengar azan, apatah lagi bacaan al-Quran. Semua itu membuatkan tubuh saya panas!” Itu pengakuan seorang wanita berusia lewat 20-an yang hampir dua tahun keluar daripada agama Islam.


    Cuma mahu dikenali sebagai Sarah, wanita itu kini berusaha untuk kembali kepada Islam sejak dua bulan lalu selepas menghuni sebuah pusat perlindungan di pinggir Kuala Lumpur.

    Dalam pertemuan eksklusif dengan Metro Ahad, Sarah bukan saja berkongsi kisah bagaimana dia keluar daripada Islam, tetapi turut mendedahkan ramai orang Melayu beribadat di rumah ibadat agama lain yang dianutinya.

    Ikuti temubual TUAN ASRI TUAN HUSSEIN, FUAD HADINATA YAACOB dan ASMIZAN MOHD SAMIRAN bersama Sarah.

    Soalan (S): Kami diberitahu anda sudah keluar daripada agama Islam, betul?

    Jawapan (J): Ya.

    S: Sejak bila?

    J: Mula mendekatkan diri pada hujung 2005 tapi secara serius pada pertengahan 2006.

    S: Adakah anda kini ‘free thinker’ atau menganut agama lain?

    J: Saya menganut agama lain, tapi sejak dua bulan lalu saya cuba kembali kepada Islam.

    S: Maksudnya, sekarang anda sudah kembali Islam?

    J: Belum lagi, saya masih mencuba.

    S: Bila dan bagaimana anda mula mendekati agama itu?

    J: Saya bekerja di sebuah hotel dengan majoriti rakan sekerja warga asing yang menganut agama itu. Pada penghujung 2005, saya mula mengikut rakan sekerja saya berkunjung ke rumah ibadat agama itu. Semua dilakukan untuk suka-suka. Bagaimanapun, ketika itu saya hanya di luar.

    S: Ketika itu anda masih Islam, tidakkah anda berasa janggal atau bersalah berbuat begitu?

    J: Tidak, kerana seperti saya katakan, saya tiada apa-apa perasaan mengikuti aktiviti ibadat mereka. Semua untuk tujuan berseronok saja.

    S: Anda tidak dipengaruhi sesiapa?

    J: Tidak.

    S: Selepas itu apa berlaku?

    J: Lama-kelamaan saya menjejakkan kaki ke dalam rumah ibadat agama itu. Ia berlaku pada pertengahan 2006. Saya rasa seronok dan selesa dengan agama itu.

    S: Mesti ada sebab kenapa anda tergamak membuat perubahan begitu berani dengan meninggalkan Islam dan menganut agama lain. Adakah anda menghadapi apa-apa masalah seperti dengan keluarga atau teman lelaki?

    J: Saya tidak berdepan masalah besar. Jika ada pun, cuma bebanan kerja, tetapi tidak terlalu serius. Seperti saya katakan tadi, saya melakukan ini hanya kerana suka-suka.

    S: Jadi anda menganggap soal agama ini seperti mainan, boleh keluar agama hanya kerana suka-suka?

    J: Tak tahulah.

    S: Ceritakan aktiviti anda seterusnya.

    J: Selepas pertama kali memasuki rumah ibadat agama itu dan berasa selesa dengannya, saya semakin kerap ke sana. Sepatutnya, saya kena pergi setiap minggu tapi disebabkan masalah jadual kerja, saya hanya boleh pergi dua kali dalam sebulan.

    Saya juga mula mengikuti aktiviti ibadat mereka. Akibat perasaan ingin tahu yang semakin menebal, saya juga minum ‘air suci’ mereka.

    S: Anda disuruh oleh sesiapa atau anda sendiri yang ingin minum?

    J: Tak ada orang suruh atau paksa, saya sendiri yang nak minum.

    S: Tak rasa takut atau bersalah ke?

    J: Tak adalah, biasa saja.

    S: Berapa kali anda meminum air itu?

    J: Sekali saja.

    S: Apa yang anda rasa selepas meminum air itu?

    J: Ketika itu saya semakin pasti saya sudah meninggalkan Islam. Saya tahu ungkapan kalimah syahadah, tetapi entah mengapa saya tidak boleh melafazkannya. Saya tidak boleh mendengar azan, apatah lagi bacaan al-Quran.

    Semua itu membuatkan tubuh saya panas. Bila dengar azan di televisyen, saya cepat-cepat matikan televisyen. Kalau dengar azan dari masjid atau surau, saya lari masuk ke dalam tandas.

    S: Kenapa?

    J: Saya tak boleh dengar, kepala saya rasa sakit dan badan rasa panas. Sejak itu juga saya meninggalkan semua ajaran Islam. Tidak sembahyang... tidak puasa.

    S: Selepas keluar daripada Islam, apa perbezaan yang anda rasakan?

    J: Tidak ada apa-apa. Sama saja.

    S: Sepanjang menganut Islam sebelum itu, adakah anda tidak merasai kenikmatan dan keindahan Islam?

    J: Ada.

    S: Jadi, kenapa pilih untuk mendekati agama lain?

    J: Suka-suka saja.

    S: Setuju jika kami katakan, sebab utama anda keluar Islam dan menganut agama itu ialah disebabkan anda berkawan rapat dengan rakan yang menganut agama itu?

    J: Ya, saya setuju.

    S: Selepas keluar Islam, bagaimana kehidupan anda?

    J: Saya menjalani kehidupan seperti biasa. Saya rahsiakan apa yang saya lakukan daripada ibu bapa dan keluarga. Saya juga berkunjung ke rumah ibadat agama itu sekurang-kurangnya dua kali sebulan.

    S: Sepanjang berkunjung ke rumah ibadat itu, anda ada melihat orang Melayu lain di situ?

    J: Ada. Saya tidak pasti jumlahnya, tetapi ramailah juga. Saya yakin mereka baru bertukar agama kerana mereka kelihatan kekok melakukan ritual agama itu.

    S: Apa menyebabkan anda ada di rumah perlindungan ini? Adakah disebabkan anda ingin kembali kepada Islam?

    J: Saya di sini atas sebab lain, biarlah ia saya rahsiakan. Namun, selepas ada di sini, semua aktivitinya berteraskan ajaran Islam. Pada mulanya saya cuba mengelak dan merahsiakan status agama saya.

    Apabila penghuni lain menunaikan solat beramai-ramai, saya berasa sangat rimas dan tubuh menjadi panas. Saya sanggup berkurung di dalam tandas untuk mengelak berdepan situasi itu.

    Jadi, lama-kelamaan pihak pengurusan berjaya mengesannya. Nak tak nak, saya terpaksa berterus terang. Mereka terkejut, tapi tidak terus memaksa saya bersembahyang, baca Yasin dan sebagainya kerana mereka tahu saya tidak boleh berbuat demikian. Selepas beberapa sesi kaunseling, hati saya kembali terbuka untuk kembali kepada Islam dan mereka membantu saya.

    S: Bagaimana sekarang?

    J: Sedikit demi sedikit saya beroleh kesedaran. Saya sudah boleh mengucap dan sembahyang, tapi belum pulih sepenuhnya. Ada kalanya masih mengingati agama itu. Bukan senang nak lupakan.

    Yang Baik Jadikan Teladan,
    Yang buruk Jadikan Sempadan..

    ehsan dari Harian Metro..


  2. pamm 468x60-en

  3. #2
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'>'s Avatar
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> is offline
    is single
     
    I am:
    Awesome
     
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Batu Pahat
    Age
    42
    Posts
    9,676
    Points
    401,767.98
    Thanks
    654
    Thanked 2,205 Times in 750 Posts
    Credits

    $ 601
    Rep Power
    588965
    kadang2 rasa cam nak nangis bile dgr kes camni.... nape la budak2 ni... belajar tinggi2 tapi bebal. aihhh.... menangis mak bapak diorang tgk anak mcm ni....
    https://www.facebook.com/ehozadotcom
    Jom teka gambar dan menang RM150!



  4. #3
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695
    lemah betul iman diorg ni... main sedap2 je tukar agama...



  5. #4
    4dy's Avatar
    4dy is offline Legendary Super Ehozarian
    is menyesuaikan diri di tempat baru
     
    I am:
    Awesome
     
    4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute 4dy has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    P101
    Age
    33
    Posts
    9,720
    Points
    3,385.82
    Thanks
    211
    Thanked 178 Times in 150 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    4878
    ilmu didada blum cukup lg nie..mase skolah agama lari..



  6. #5
    monogha's Avatar
    monogha is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    monogha has a spectacular aura about monogha has a spectacular aura about monogha has a spectacular aura about
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    khatulisti
    Posts
    588
    Points
    186.60
    Thanks
    2
    Thanked 9 Times in 7 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    606
    ni silapnya bila dah terlalu sgt berfikir secara logik akal tnpa ada batas agama..
    berfikir secara nyata,bertindak secara bijak,terima dengan redha




  7. #6
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'>'s Avatar
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> is offline
    is single
     
    I am:
    Awesome
     
    <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute <span class='glow_FFFF00'>apect</span></a><br /><span class='glow_FFFF00'><span style='color: #9400D3'>True Ehoza's Supporter</span></span><a href='#'> has a reputation beyond repute
    Join Date
    Jan 2007
    Location
    Batu Pahat
    Age
    42
    Posts
    9,676
    Points
    401,767.98
    Thanks
    654
    Thanked 2,205 Times in 750 Posts
    Credits

    $ 601
    Rep Power
    588965
    kebanyakan mereka yg suke2 main2 convert ni, berpendidikan tinggi beb. kdg2 ade master, phd, degree, tp mengong. akal taruk kat lutut
    https://www.facebook.com/ehozadotcom
    Jom teka gambar dan menang RM150!



  8. #7
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695
    Quote Originally Posted by apect View Post
    kebanyakan mereka yg suke2 main2 convert ni, berpendidikan tinggi beb. kdg2 ade master, phd, degree, tp mengong. akal taruk kat lutut
    aku setuju sgt apect.. same la jugak dgn yang ajaran sesat menyesat tuh... ramai yang join adalah daripada mereka2 yang berpendidikan jugak.. bukannya tak sekolah... kekadang pelik bila dipikirkan... yang belajar tinggi2 tu lagi senang kene tipu daripada yang belajar tak tinggi2 ni...



  9. #8
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    kebykkan kes mcm nie berpunca dr masalah kewangan...pendakwah mrk guna duit utk beli iman...kalau duit zakat digunakan dgn betul...maka org yg ada masalah kewangan utk belajar takde reason pendakwah kristian nie blh msk...byk sgt birokrasi...bukankah belajar nie tergolong dlm fisabillillah..lyk dpt zakat....


  10. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Kandungan Kalimah Syahadah
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 05-10-2009, 03:40 PM
  2. Kepentingan Dua Kalimah Syahadah
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 05-10-2009, 03:29 PM
  3. SYARAT SAH DUA KALIMAH SYAHADAH
    By awah137 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 26-05-2009, 03:19 PM
  4. Sukar syahadah menjelang maut
    By hpmfl2002 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 13-06-2008, 05:25 PM
  5. Peliharalah Dua Kalimah Syahadah
    By since in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 15-02-2007, 01:15 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads