TenkoFX ECN Gravity

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 13
  1. #1
    merbau's Avatar
    merbau is offline DieHardFan Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    selangor
    Age
    34
    Posts
    1,019
    Points
    335.70
    Thanks
    0
    Thanked 20 Times in 17 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1901

    kisah penjual tempe

    kisah penjual tempe

    Semoga menjadi iktibar bagi kita semua.

    Ada sebuah kampung di pedalaman Tanah Jawa. Disitu ada seorang perempu an tua yang sangat kuat beribadat. Pekerjaannya ialah membuat tempe dan menjualnya di pasar setiap hari. Ia merupakan satu-satunya sumber pendapatannya untuk menyara hidup. Tempe yang dijualnya merupakan tempe yang dibuatn ya sendiri.

    Pada suatu pagi, seperti biasa, ketika beliau sedang bersiap-siap untuk pergi menjual tempenya, tiba tiba dia tersedar yang tempenya yang diperbuat daripada kacang soya hari itu masih belum menjadi, separuh jadi.Kebiasaannya tempe beliau telah masak sebelum bertolak. Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Ternyatalah kesemuanya belum masak lagi.

    Perempuan tua itu berasa amat sedih sebab tempe yang masih belum menjadi pastinya tidak akan laku dan tiadalah rezekinya pada hari itu. Dalam suasana hatinya yang sedih, dia yang memang kuat beribadah teringat akan firman Tuhan yang menyatakan bahawa Tuhan dapat melakukan perkara-perkara ajaib,bahawa bagi Tuhan tiada yang mustahil. Lalu diapun mengangkat kedua tangannya sambil berdoa , "Tuhan , aku memohon kepadaMu agar kacang soya ini menjadi tempe. Amin"

    Begitulah doa ringkas yang dipanjatkan dengan sepenuh hatinya. Dia sangat yakin bahawa Tuhan pasti mengabulkan doanya. Dengan tenang perempuan tua itu menekan-nekan bungkusan bakal tempe dengan hujung jarinya dan dia pun membuka sikit bungkusan itu untuk menyaksikan keajaiban kacang soya itu menjadi tempe. Namun, dia termenung seketika sebab kacang tu masih tetap kacang soya.

    Namun dia tidak putus asa, sebaliknya berfikir mungkin doanya kurang jelas didengar oleh Tuhan. Maka dia pun mengangkat kedua tangannya semula dan berdoa lagi. "Tuhan, aku tahu bahawa tiada yang mustahil bagiMu. Bantu lah aku supaya hari ini aku dapat menjual tempe kerana inilah mata pencarianku. Aku mohon agar jadikanlah kacang soyaku ini kepada tempe, Amin".

    Dengan penuh harapan dan debaran dia pun sekali lagi membuka sedikit bungkusan tu. Apakah yang terjadi? Dia termangu dan hairan apabila tempenya masih tetap begitu!! Semen tara itu hari pun semakin meninggi sudah tentu pasar sudah mula didatangi ramai orang. Dia tetap tidak kecewa atas doanya yang belum terkabul. Walaubagaimanapun kerana keyakinannya yg sangat tinggi dia bercadang untuk tetap pergi ke pasar membawa
    barang jualannya itu. Perempuan tua itu pun berserah pada Tuhan dan meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan mas ak.

    Dia berfikir mungkin keajaiban Tuhan akan terjadi semasa perjalanannya ke pasar. Sebelum keluar dari rumah, dia sempat mengangkat kedua tangannya untuk berdoa. "Tuhan, a ku percaya, Engkau akan mengabulkan doaku. Sementara aku berjalan menuju ke pasar, Engkau kurniakanlah keajaiban ini buatku, jadikanlah tempe ini. Amin". Lalu dia pun berangkat. Di sepanjang perjalanan dia tetap tidak lupa membaca doa di dalam hatiny a.
    Sesampai sahaja di pasar, segera dia meletakkan barang-barangnya. Hatinya betul-betul yakin yang tempenya sekarang mesti sudah menjadi. Dengan hati yg berdebar-debar dia pun membuka bakulnya dan menekan-nekan dengan jarinya setiap bungkusan tempe yang ada.

    Perlahan-lahan dia membuka sedikit daun pembungkusnya dan melihat isinya. Apa yang terjadi? Tempenya masih belum menjadi!! Dia pun kaget seketika lalu menarik nafas dalam-dalam. Dalam hatinya sudah mula merasa sedikit kecewa dan putus asa kepada Tuhan kerana doanya tidak dikabulkan. Dia berasakan Tuhan tidak adil. Tuhan tidak kasihan padanya, inilah satu-satunya punca rezekinya, hasil jualan tempe. Dia akhirnya cuma duduk sahaja tanpa mempamerkan barang jualannya sebab dia berasakan bahawa tiada orang yang akan membeli tempe yang baru separuh menjadi. Sementara itu hari pun semakin petang dan pasar sudah mulai sepi, para pembeli sudah mula kurang.

    Dia meninjau-ninjau kawan-kawan sesama penjual tempe, tempe mereka sudah hampir habis. Dia tertunduk lesu seperti tidak sanggup menghadapi kenyataan bahawa hari ini tiada hasil jualan yang boleh dibawa pulang. Namun jauh d i sudut hatinya masih menaruh harapan terakhir kepada Tuhan, pasti Tuhan akan menolongnya. Walaupun dia tahu bahawa pada hari itu dia tidak akan dapat pendapatan langsung, namun dia tetap berdoa buat
    kali terakhir, "Tuhan,berikanlah penyelesaian terbaik terhadap tempeku yang belum menjadi ini."

    Tiba-tiba dia dikejutkan dengan teguran seorang wanita.

    "Maaf ya, saya ingin bertanya, Makcik ada tak menjual tempe yang belum menjadi? Dari tadi saya sudah pusing keliling pasar ini untuk mencarinya tapi masih belum berjumpa lagi." Dia termenung dan terpinga-pinga seketika. Hatinya terkejut sebab sejak berpuluh tahun menjual tempe, tidak pernah seorang pun pelanggannya mencari tempe yang belum menjadi. Sebelum dia menjawab sapaan wanita di depannya itu, cepat-cepat dia berdoa di dalam hatinya"Tuhan, saat ini aku tidak mahu tempe ini menjadi lagi. Biarlah tempe ini seperti semula, Amin".

    Sebelum dia menjawab pertanyaan wanita itu, dia membuka sedikit daun penutup tempenya. Alangkah seronoknya dia, ternyata memang benar tempenya masih belum menjadi! Dia pun ra sa gembira dalam hatinya dan bersyukur pada Tuhan. Wanita itu pun memborong habis kesemua tempenya yang belum menjadi itu. Sebelum wanita tu pergi, dia sempat bertanya wanita itu, "Mengapa hendak membeli tempe yang belum jadi?"
    Wanita itu menerangkan bahawa anakn ya yang kini berada di England teringin makan tempe dari desa. Memandangkan tempe itu akan dikirimkan ke England,si ibu tadi kenalah membeli tempe yang belum jadi lagi supaya apabila sampai di England nanti akan menjadi tempe yang sempurna.
    Kalau dikirimkan tempe yang sudah menjadi, nanti di sana tempe itu sudah tidak elok lagi dan rasanya pun kurang sedap.

    Perempuan tua itu pun kehairanan dan berfikir rupa-rupanya doanya sudah pun dimakbulkan oleh Tuhan...

    Moral:

    Pertama: Kita sering memaksakan kehendak kita kepada Tuhan sewaktu berdoa, padahal sebenarnya Tuhan lebih mengetahui apa yang kita perlukan dan apa yang terbaik untuk diri kita.

    Kedua:. Sentiasalah berdoa dalam menjalani kehidupan seharian kita sebagai hambaNya yang lemah. Jangan sekali-kali berputus asa terhadap apa yang dipinta. Percayalah bahawa Tuhan akan mengabulkan doa kit a sesuai dengan rancanganNya yang mungkin di luar jangkaan kita.


    Ketiga : Tiada yang mustahil bagi Tuhan
    Last edited by theviper; 25-02-2009 at 02:12 AM.


  2. FXOpen 468x60ms

  3. The Following 4 Users Say Thank You to merbau For This Useful Post:


  4. #2
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19822
    apa2 pun aku mmg suka mkn tempe goreng...my favorite....nyum..nyum..Allah swt maha mengetahui...kita hanya mampu memohon padaNya...



  5. #3
    alfatih's Avatar
    alfatih is offline Ehoza's Freak
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute alfatih has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    ampang
    Age
    36
    Posts
    3,659
    Points
    1,231.90
    Thanks
    1
    Thanked 33 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2262
    kalu doa jer tak dapat... usaha tuh yg sebenarnya doa... samer samerlah amik pelajaran...



  6. #4
    maxpda's Avatar
    maxpda is offline Full Time Supporter
    This user has no status.
     
    I am:
    Cool
     
    maxpda is on a distinguished road
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Teluk Inta
    Posts
    594
    Points
    205.20
    Thanks
    2
    Thanked 5 Times in 3 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    571
    pengajaran yang bagus..



  7. #5
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182690
    erm.. aku tak makan tempe... kalo penampar, penah je aku penampar orang... heheheheh



  8. #6
    schranken is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    schranken is on a distinguished road
    Join Date
    Jul 2008
    Posts
    9
    Points
    2.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    Elok makan tempe ni, dia boleh menghilangkan kedut di muka, hehehe.



  9. #7
    kaza's Avatar
    kaza is offline Super Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute kaza has a reputation beyond repute
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Malaysia
    Age
    28
    Posts
    729
    Points
    350.13
    Thanks
    72
    Thanked 232 Times in 81 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    52115
    pandai tol mak budak yg bljr kt england tuh...
    send tempe yg blom menjadi..
    betul gk erk..
    [SIGPIC][/SIGPIC]



  10. #8
    sky.blue's Avatar
    sky.blue is offline Super Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute sky.blue has a reputation beyond repute
    Join Date
    Mar 2008
    Location
    puchong
    Posts
    501
    Points
    195.90
    Thanks
    75
    Thanked 98 Times in 37 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    12397
    thanks for sharing
    " If you cannot have the best, make the best of what you have "



  11. #9
    putera_nabil's Avatar
    putera_nabil is offline DieHardFan Member

    is dilamun cinta...
     
    I am:
    Happy
     
    putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute putera_nabil has a reputation beyond repute
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    Sungai Pet
    Age
    31
    Posts
    1,241
    Points
    43.41
    Thanks
    2
    Thanked 40 Times in 28 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3675
    mengalir air mata aku..kita merancang..Allah merancang..perancangan Allah lbh sempurna..
    ...SEINDAH PANDANGAN LAUT..SEDINGIN GUNUNG SALJU..SEINDAH ITU KU DAMBAKAN DIRIKU PADAMU..SEDINGIN ITU TANPA MU DISISI KU....



  12. #10
    amrich's Avatar
    amrich is offline Regular Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    amrich is on a distinguished road
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    jB--SlgR
    Age
    32
    Posts
    180
    Points
    102.05
    Thanks
    1
    Thanked 5 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    473
    macam cite kun fayakun plak.. kekeke
    :: oNAmAE wA NAn DeSU kA ::


  13. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [TUTORIAL] Kisah Penjual Tempe
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 03-07-2010, 02:30 PM
  2. kisah penjual tempe
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 28-09-2009, 04:37 PM
  3. Kisah Penjual Tempe
    By a5b3c5 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 25-02-2009, 02:13 AM
  4. [NEW] Kisah Penjual Tempe
    By zonal_fier in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 3
    Last Post: 25-02-2009, 02:13 AM
  5. Si Penjual Tempe
    By perati in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 26-05-2007, 11:10 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads