stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Thread: Buasir

  1. #1
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182690

    Buasir

    Buasir

    Bagaimana ia terbentuk.. bagaimana meredakannya. Secara lazimnya, buasir merupakan penyakit yang terjadi pada bahagian dubur.



    Tetapi…

    Adakah anda tahu, 1 dalam 3 orang daripada kita akan mengalami buasir pada peringkat-peringkat tertentu sepanjang hayat? Adakah anda tahu, 7% daripada kita tidak tahu-menahu atau tidak pasti pun sama ada mereka pernah mengalami buasir? Adakah anda tahu, 10 peratus daripada kita yang pernah mengalami buasir tidak sedar ia sebenarnya mungkin berpunca daripada sembelit? Diet dan gaya hidup tidak sihat serta tabiat tandas yang buruk merupakan antara beberapa faktor yang boleh memberikan kesan terhadap fungsi usus yang baik.

    Salah satu daripada masalah usus yang paling biasa berlaku ialah buasir atau turut dikenali sebagai hemorrhoid, perkataan Greek yang membawa maksud pengaliran darah yang akhirnya menjadi buasir.

    Peringkat-peringkat penyakit buasir:

    Tahap 1: Pesakit biasanya akan mengalami pendarahan selepas membuang air besar

    Tahap 2: Pesakit akan mendapati buasir akan terjulur keluar selepas susah membuang air besar. Tetapi ia akan masuk dengan sendirinya selepas ia mengecut.

    Tahap 3: Buasir yang terjulur keluar tidak akan masuk kembali melainkan ditekan ke dalam dubur

    Tahap 4: Buasir akan kekal di luar lubang dubur kerana keadaan buasir yang bertambah besar. Ia boleh mengalami pendarahan dalam, luka dan bernanah.

    Jenis-jenis buasir

    Buasir Dalam
    : Ia berlaku di bawah kulit, betul-betul di luar permukaan dubur. Ia akan terasa sakit dan rasa gatal semasa membuang air besar. Buasir jenis ini agak lembut, berbentuk bulat dan berwarna ungu.

    Buasir Luar : Ia berlaku di bahagian dalam rektum. Buasir jenis ini tidak sakit. Pesakit akan menyedari kesakitan bila terdapat darah keluar dari dubur.

    Sebab-sebab berlakunya buasir :
    • Sembelit
    • Tekanan (pressure)
    • Duduk atau berdiri dalam jangka masa yang terlalu lama
    • Berat badan berlebihan
    • Mengandung

    Cara meredakannya:

    Pemakanan yang sihat. Ia dapat memastikan najis tidak keras dan kekerapan membuang air besar Minum banyak air, lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Ini dapat mengatasi sembelit. Menjaga kesihatan pada kawasan dubur dengan mencuci sekerap mungkin.


  2. pamm 468x60-en

  3. #2
    azwanbiz's Avatar
    azwanbiz is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future azwanbiz has a brilliant future
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    bukit jalil
    Age
    38
    Posts
    461
    Points
    156.81
    Thanks
    1
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    734
    dapat lagi ilmu
    TQ joney



  4. #3
    vader's Avatar
    vader is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    vader is on a distinguished road
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    63
    Points
    23.10
    Thanks
    5
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    562
    member aku ada kene buasir nih( semoga dijauhkan oleh Allah)..kata dier ..memang seksa masa nak buang air..rasa macam pisau ditoreh kat lubang *****..tapi sekarang dah ok dah (aku tak check la, dia bagi tahu)..lupa pulak nak tanya apa ubat dier pakai..



  5. #4
    streakfreak's Avatar
    streakfreak is offline DieHardFan Member
    is coding non-stop
     
    I am:
    Happy
     
    streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Meoww Land
    Posts
    1,598
    Points
    421.10
    Thanks
    73
    Thanked 47 Times in 36 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2898
    adeiii....takot gak aku camni..



  6. #5
    vader's Avatar
    vader is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    vader is on a distinguished road
    Join Date
    Mar 2007
    Posts
    63
    Points
    23.10
    Thanks
    5
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    562
    Quote Originally Posted by streakfreak View Post
    adeiii....takot gak aku camni..
    takut terkena atau takut sebab dah terkena..



  7. #6
    streakfreak's Avatar
    streakfreak is offline DieHardFan Member
    is coding non-stop
     
    I am:
    Happy
     
    streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute streakfreak has a reputation beyond repute
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Meoww Land
    Posts
    1,598
    Points
    421.10
    Thanks
    73
    Thanked 47 Times in 36 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    2898
    macam dh terkene jek..
    adeii...mase u'uk jek ader ghase sakit2 gak ar
    kt ujung2 tu...aramaaakk....
    tulun....



  8. #7
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    good info...tenkiyu abg...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  9. #8
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    Thanks Joney...tak sangka lak penyakit buasir mcm tue...mesti perit gile bila nak buang.



  10. #9
    merbau's Avatar
    merbau is offline DieHardFan Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute merbau has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    selangor
    Age
    34
    Posts
    1,019
    Points
    335.70
    Thanks
    0
    Thanked 20 Times in 17 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1902
    dulu ada pacik aku kena cmtuh, xleh nk duduk besila dia...memang sakit la...



  11. #10
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    apa2 pun pastikan proses pembuangan air besar berjln dgn lancar...cari pelawas kalu ter dpt masalah sembelit...tanda2 awal buasir...


  12. stp 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [18SX] penangan buasir ke hape nih
    By antagenaiz in forum Scary, Frightened, Ghost
    Replies: 43
    Last Post: 29-03-2010, 06:56 PM
  2. Buasir
    By headpux in forum Panduan Kesihatan
    Replies: 0
    Last Post: 27-02-2009, 06:56 PM
  3. Bawa dadah upah ubati buasir
    By antagenaiz in forum Isu Semasa 2008
    Replies: 0
    Last Post: 17-12-2008, 10:25 AM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads