stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Results 1 to 7 of 7
  1. #1
    perati's Avatar
    perati is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    48
    Posts
    835
    Points
    283.50
    Thanks
    0
    Thanked 19 Times in 12 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1018

    Doa Seorang Sahabat

    Doa Seorang Sahabat


    Sebuah kapal karam diterjang badai hebat. Hanya dua lelaki yang dapat menyelamatkan diri dan berenang ke pulau kecil yang gersang. Dua orang yang selamat itu tak tahu apa yang harus dilakukan kecuali berdoa. Untuk mengetahui doa siapakah yang paling dikabulkan, mereka sepakat pergi ke daerah berasingan dan mereka tinggal berjauhan.


    Doa pertama, mereka memohon diturunkan makanan. Esok harinya, lelaki pertama melihat sebuah pohon penuh buah-buahan tumbuh di sisi tempat tinggalnya. Sedangkan di daerah tempat tinggal lelaki yang lainnya tetap kosong.


    Seminggu kemudian. Lelaki pertama merasa kesepian dan memutuskan berdoa agar diberikan isteri, keesokan harinya, ada kapal karam dan satu-satunya penumpang yang selamat adalah seorang wanita yang terdampar di sisi pulau tempat lelaki pertama tinggal. Sedangkan di sisi tempat tinggal lelaki ke dua tetap saja tidak ada apa-apa.


    Segera saja, lelaki pertama ini berdoa memohon rumah, pakaian dan makanan. Keesokan harinya, seperti keajaiban, semua yang diminta hadir untuknya. Sedangkan lelaki yang kedua tetap saja tidak mendapatkan apa-apa.


    Akhirnya, lelaki pertama ini berdoa meminta kapal agar ia dan isterinya dapat meninggalkan pulau itu.


    Pagi siang hari mereka menemui kapal tertambat di sisi pantainya. Segera saja lelaki pertama dan isterinya naik ke atas kapal dan siap-siap berlayar meninggalkan pulau itu. Ia pun memutuskan meninggalkan lelaki kedua yang tinggal di sisi lain pulau. Menurutnya lelaki kedua itu tidak pantas menerima keajaiban tersebut kerana doa-doanya tak pernah terkabulkan.


    Apabila kapal siap berangkat, lelaki pertama mendengar suara dari langit, "Hai. Mengapa engkau meninggalkan rakanmu yang ada di sisi lain pulau ini?"

    "Berkatku hanyalah milikku sendiri, hanya kerana doakulah yang dikabulkan," jawab lelaki pertama.


    "Doa temanku itu tak satupun dikabulkan. Maka ia tak pantas mendapatkan apa-apa,"

    "Kau salah!" suara itu bertempik.


    "Tahukah kau bahwa rakanmu itu hanya memiliki satu doa. Dan semua doanya terkabulkan. Bila tidak, maka kau takkan mendapatkan apa-apa."


    Lelaki pertama bertanya, "Doa macam apa yang dia panjatkan sehingga aku harus berhutang atas semua ini padanya?"


    "Dia berdoa agar semua doamu dikabulkan"


    Kesombongan macam apakah yang membuat kita merasa lebih baik dari yang lain? Banyak orang yang telah mengorbankan segalanya demi kebahagiaan kita. Tak selayaknya kita mengabaikan peranan orang lain, dan janganlah menilai sesuatu hanya dari "yang terlihat" saja.
    Last edited by joney; 14-05-2007 at 11:11 PM.
    ~~~ pErAtI ~~~


  2. bitcoin 468x60-en

  3. #2
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    ya Allah...belum pape dah lupa kawan yg seorg tu...
    baik hati nye kawan dia mendoakan kawan dia yg satu tu...
    padahal yg kawan dia tu langsung lupakan dia...
    'kesimpulan nye...kawan yg baik dlm dunia ni susah utk kita cari...kerna tidak semstinya mereka sanggup susah senang bersama..'
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  4. #3
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    susahnya utk mendapat sahabat sejati...



  5. #4
    dikchik's Avatar
    dikchik is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Selangor
    Posts
    417
    Points
    152.10
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1770
    yup...mmg susah utk mcari sahabat yg btl2 dinamakan sahabat.



  6. #5
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    oleh itu..apa kata kita menjadi sebahagian drp sahabat sejati yg di idamkan setiap sahabat kita yg lain... cayok!
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  7. #6
    astaroth's Avatar
    astaroth is offline Hall of Fame
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of astaroth has much to be proud of
    Join Date
    Mar 2007
    Location
    Hell Sith
    Posts
    1,900
    Points
    650.10
    Thanks
    0
    Thanked 17 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    735
    every time you say,every move you make .....i be watching you



  8. #7
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    603
    selalulah doakan sahabat2 kita walaupun sahabat2 kita tu x bape nak baik ngan kita...hiii
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."


  9. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. ABDULLAH IBN UMAR - SAHABAT RASUL, SAHABAT MALAM
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 06-10-2009, 11:29 AM
  2. diari seorang suami dan seorang isteri
    By declaireus in forum Jokes, Pranks
    Replies: 35
    Last Post: 06-09-2009, 01:30 PM
  3. Ciri2 seorang Sahabat yg Baik
    By awah137 in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 21-06-2009, 12:08 AM
  4. Amanat Seorang sahabat
    By spedarman in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 5
    Last Post: 11-10-2007, 01:26 AM
  5. Amanat Seorang sahabat
    By spedarman in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 10-10-2007, 03:34 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads