TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Warkah Buat MAK

  1. #1
    perati's Avatar
    perati is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute perati has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    48
    Posts
    835
    Points
    283.50
    Thanks
    0
    Thanked 19 Times in 12 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1013

    Warkah Buat MAK

    Mak.....

    Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
    sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
    Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa....
    dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....
    mak macam dan sedia.....
    Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran diam .....
    kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi
    mak ke kuburan...
    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas

    mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi....
    ada kat dalam gulung tikar.....
    masa tu mak perasan takk..??
    kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter
    kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 s akit perut.....
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
    Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil...
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik
    beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... .

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak....

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak k e hospital dan itu lah pertama dan
    terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.....
    Lepas tu bila kereta kiter sampai.....mak buat kenduri kesyukuran.. ...
    Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik motor.....
    Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat

    mak.....
    Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
    Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....

    Mak.....
    Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
    Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar
    suasananya.. ... terasa syahdu dan s ayu gitu...dinginnnn. ...

    Mak.....
    Kiter masih ingat lagi...
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak...?
    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
    gitu...jangan nangis ya.."
    Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

    Mak.....
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni.....
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.... Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!
    Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya...!

    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...anak mak yang seorang tu demam....
    Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

    Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas
    maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ...
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
    Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..????
    Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi... Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau
    gini ajer mak yang susah kat sana .."
    Dan akhirnya akak juga nangis..... Agaknya mak nampak adegan tu...
    sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah da ri anak2 nya...
    Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat.... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
    pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..

    Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih
    kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti..
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang...
    sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

    Sekian terima kasih.

    Yang Benar



    Anak mak yang dah tak degil

    p/s Bagi yang ada emak , tunjukkan lah kasih sayang anda sementara ada sedikit masa lagiii.....





    ~~~ pErAtI ~~~


  2. The Best Spread 468x60ms

  3. #2
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    Emm,sedih...teringat kat arwah mak aku...



  4. #3
    dikchik's Avatar
    dikchik is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Selangor
    Posts
    417
    Points
    152.10
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1765
    SELAMAT HARI IBU.....HAPPY MOTHER DAY....



  5. #4
    dikchik's Avatar
    dikchik is offline Senior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute dikchik has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Selangor
    Posts
    417
    Points
    152.10
    Thanks
    0
    Thanked 4 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    1765
    Quote Originally Posted by suntat View Post
    Emm,sedih...teringat kat arwah mak aku...
    rileks suntat...moga2 rohnya dicucuri rahmat, amin....



  6. #5
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    598
    huhu...cedihnyer
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  7. #6
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    aduh...bercucuran airmata baca cerita ni...
    sedihnyer...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  8. #7
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3941
    Quote Originally Posted by dikchik View Post
    rileks suntat...moga2 rohnya dicucuri rahmat, amin....
    thanks dikchik...12/5 nie genap 100 hari arwah ibu aku pergi.



  9. #8
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    598
    baru 3bulan lebih aek suntat...sabar aek...banyakkan sedekah alfatihah, itu je harta yang mereka ada...anak soleh...doakan mereka selalu...
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  10. #9
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    anak2 yg soleh/solehah yg dapat menolong ibu yg telah tiada...amin..



  11. #10
    dewi pujangga's Avatar
    dewi pujangga is offline Regular Member
    is ermmmmmm
     
    I am:
    Hungry
     
    dewi pujangga is on a distinguished road
    Join Date
    Jun 2007
    Location
    melaka
    Posts
    251
    Points
    90.37
    Thanks
    1
    Thanked 2 Times in 2 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    556
    suntat...ko dah taker mak ehh.. takziah yer... aku dah takder mak mertua dah .... mak mertua aku ninggal hari terakhir syawal tahun lepas.. sedih wooo sebab aku tinggal ngan dia sejak kawin ... aku anggap dia pun macam mak kandung aku... tp mak kandung aku ada lagi..... aku sayang mak aku woo..


  12. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Warkah usang buat abang
    By headpux in forum Adult Conversation
    Replies: 0
    Last Post: 30-09-2009, 08:40 PM
  2. Warkah Ibu Buat Anak Tersayang di Kampus
    By headpux in forum Diari dan Anda
    Replies: 1
    Last Post: 30-08-2009, 05:40 PM
  3. warkah untuk pm..
    By tsunamizu in forum Isu Semasa 2008
    Replies: 6
    Last Post: 11-09-2008, 02:36 AM
  4. WARKAH ANWAR IBRAHIM BUAT PENGUNDI MALAYSIA
    By astalavista6048 in forum Politic Discussion
    Replies: 34
    Last Post: 09-03-2008, 04:03 PM
  5. WARKAH BUAT IBU...
    By rama_rama_malu in forum Love is Cinta
    Replies: 4
    Last Post: 15-11-2007, 03:56 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads