TenkoFX Crypto

+ Reply to Thread
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 10 of 27

Thread: Puasa Si Miskin

  1. #1
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823

    Puasa Si Miskin

    Untukrenungan bersama bila kita berbuka puasa ....fficeffice" />>>

    >>
    >>
    >>
    >>
    >>
    Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:

    "Mana emak? "

    "Mak pergi menoreh," jawabnya.

    "Mana bapak?"

    "Bapak pergi kerja..."

    "Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.

    "Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.

    "Awak ada berapa orang adik-beradik?"

    "Sepuluh."

    "Adik ni yang ke berapa?"

    "Saya yang kelapan."

    "Mana abang-abang kamu pergi?"

    "Tolong emak menoreh."

    "Adik puasa hari ini?"

    "Sama je makcik, puasa k e tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.

    Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.

    Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"

    "Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".

    "Bapak kerja apa?"

    "Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".

    Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. ffice:smarttags" />lace w:st="on">Adalace> saja orang yang hantar.

    Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu.

    Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!".

    Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi.

    Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka.

    Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar:

    Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.

    "Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah makcik.."

    Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu?

    Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu, dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari.

    Dia berkata "Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."

    Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"

    "Cuma RM3.00 sehari."

    "Ayahnya bekerja macam mana"

    "Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."

    Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah..

    Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"?

    Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.
    >>



    >>


    Sedih beb>>


  2. stp 468x60-en

  3. The Following 5 Users Say Thank You to kitaro For This Useful Post:


  4. #2
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sedih cite ni..sya pnah baca gak...



  5. #3
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    Quote Originally Posted by miss sya View Post
    sedih cite ni..sya pnah baca gak...
    soalan:dah settle hutang posa?



  6. #4
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Quote Originally Posted by kitaro View Post
    soalan:dah settle hutang posa?
    dah lm abis beb..sekali harung dgn pose sunat 6 ms syawal dlu...



  7. #5
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    tahniah....truskan amalan anda itu...



  8. #6
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    598
    siannya la kan...kita selalu makan x habis...membazir je...ish2
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  9. #7
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    Quote Originally Posted by xareen View Post
    siannya la kan...kita selalu makan x habis...membazir je...ish2
    btul 2...lg2 bln posa...gi pasar juadah sampai penuh tangan kirikanan...semua nak borong..mkn 2..3..suap dah tak lalu...jadilah kawan syaitan...



  10. #8
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    kita selalu pikir hidup kita tak sempurna...
    tapi ade org lain lagi tak sempurna dan agi susah...
    kita selalu mkn tak abis dan ngadu xsedap la...
    tapi kita jarang memikirkan ade org lain yg agi susah nak dpt mkn seperti kita sekarang ni...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  11. #9
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    598
    Quote Originally Posted by kitaro View Post
    btul 2...lg2 bln posa...gi pasar juadah sampai penuh tangan kirikanan...semua nak borong..mkn 2..3..suap dah tak lalu...jadilah kawan syaitan...
    masa pose awal2 tu pun xareen slalu beli banyak tapi dah buka pose x habis pun makan sume...tapi 2,3 ari je la gitu...masa tu kan nafsu makan sedang membara selepas pose kan...kui3...
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  12. #10
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19823
    Quote Originally Posted by xareen View Post
    masa pose awal2 tu pun xareen slalu beli banyak tapi dah buka pose x habis pun makan sume...tapi 2,3 ari je la gitu...masa tu kan nafsu makan sedang membara selepas pose kan...kui3...
    pas nie xareen takyah gi le pasar juadah tu...masak sendiri je...lg sedap...sedap ke????


  13. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [IMPORTANT] RENUNGAN : Puasa Si Miskin
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 1
    Last Post: 25-09-2009, 12:06 AM
  2. skim cepat miskin
    By scarface in forum Adult Conversation
    Replies: 6
    Last Post: 23-10-2008, 08:17 PM
  3. Air percuma untuk miskin tegar
    By hpmfl2002 in forum Isu Semasa 2008
    Replies: 2
    Last Post: 22-07-2008, 01:51 PM
  4. Puasa Enam & Qada' Puasa
    By 4dy in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 8
    Last Post: 20-05-2008, 11:58 AM
  5. Miskin Tegar....
    By lia_4eva in forum Isu Semasa 2008
    Replies: 15
    Last Post: 13-02-2008, 04:37 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
stp 160x600-en

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads