stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Results 1 to 8 of 8
  1. #1
    fikri1989's Avatar
    fikri1989 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    28
    Posts
    79
    Points
    35.04
    Thanks
    0
    Thanked 7 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    4584

    Kisah Pemuda Beribu-Bapakan ****

    Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.
    Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?".
    Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

    Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.
    Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor **** betina yang besar. **** itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

    Bai itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu **** itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor **** jantan yang lebih besar. **** itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. **** itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.
    Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela ****? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

    "Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua **** itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi **** yang hodohrupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menajdi ****, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.

    "Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.
    Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa **** pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

    Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."
    Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti ****. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

    Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.
    Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.
    Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

    Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah.
    Untuk mengetahui lebih mendalam kisah alam akhirat sila dapatkan buku terbitan syarikat Nurulhas yang berjudul: BILA IZRAIL A.S. DATANG MEMANGGIL


  2. pamm 468x60-en

  3. #2
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19822
    alagkah bertuahnya ibubapa yg mempunyai anak yg soleh...lg best anak yg dpt memberi syafaat pd ibubapanya...



  4. #3
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    anak yg soleh solehah itu lah yg dpt membantu ibu bapa nya di akhirat kelak...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  5. #4
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    597
    anak yang soleh kan salah satu harta ibubapa selepas kematian mereka...sama2 lah kita mendoakan ibubapa kita sentiasa...insyaallah kitalah harta mereka...
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  6. #5
    isabella is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    isabella is on a distinguished road
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    15
    Points
    4.50
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    0
    Sesiapa yang masih mempunyai ibubapa, layanlah mereka dengan sebaik mungkin, sayangilah mereka seadanya, hormatilah mereka. Mereka bukan nak wang ringgit kita tapi perhatian kita.



  7. #6
    sailormoon is offline Junior Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    sailormoon is on a distinguished road
    Join Date
    Sep 2007
    Posts
    30
    Points
    9.90
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    537
    Susahnya nak jumpe anak yg berbakti kpd org tua... Ada, bukan xde cume bilangannye.. alahai ciputnye...

    moga2 kite semua jgn lupe berbakti & jgn jugak menderhaka kpd org tua kite...



  8. #7
    nissC20's Avatar
    nissC20 is offline Super Administrator
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute nissC20 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Oct 2007
    Location
    TaWoW Sabh
    Posts
    6,531
    Points
    2,245.60
    Thanks
    2,922
    Thanked 590 Times in 337 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    51412
    "Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.
    Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa **** pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

    Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."
    Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti ****. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

    memang beruntung dpt anak soleha mcm nie..

    thanks
    fikri1989.



  9. #8
    fikri1989's Avatar
    fikri1989 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute fikri1989 has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Age
    28
    Posts
    79
    Points
    35.04
    Thanks
    0
    Thanked 7 Times in 4 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    4584
    thanks.. sy cuma mengingatkan jer...


  10. bitcoin 468x60-en

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Kisah Pemuda Malas Solat
    By nikridzuan in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 01-03-2010, 08:49 PM
  2. INGIN MENDAPATAKAN INCOME BERIBU? SY AJAR
    By syahsuke in forum Affiliate
    Replies: 0
    Last Post: 19-01-2010, 03:15 PM
  3. Pemuda Unggul Dari Kisah Ashabul-Kahfi
    By kitaro in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 02-08-2008, 06:46 AM
  4. kisah benar seorang pemuda arab yg belajar diamerika
    By aliaman in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 14
    Last Post: 20-12-2007, 06:37 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads