stp 728x90-en

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 19
  1. #1
    suntat's Avatar
    suntat is offline DieHardFan Member

    is KaCaU BiLaU
     
    I am:
    Tired
     
    suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute suntat has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Msih Mcari
    Age
    34
    Posts
    1,114
    Points
    381.23
    Thanks
    82
    Thanked 39 Times in 14 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    3946

    Contoh amalan yang TERBALIK

    Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang TERBALIK:-

    1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati
    selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan
    seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana
    Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga
    simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut
    telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk
    mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri
    tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang
    ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum
    dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

    2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam
    berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak
    dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia
    menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau
    menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri
    kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan
    bukan untuk ia menambah pendapatan.

    3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan
    segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian
    lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan
    yang terbalik.

    4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan
    nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu,
    sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang
    supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

    5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat
    malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah
    seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

    6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang
    berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan
    setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah
    yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan
    puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

    7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum
    bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran
    berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka
    dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah
    amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

    8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa.
    Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau
    anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu
    hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru
    tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi
    kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun
    menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih
    berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak
    lulus periksa.

    9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang,
    mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi
    peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak
    ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini,
    rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

    10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak,
    bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan
    yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk
    orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang
    bahagia.


  2. FXOpen 468x60ms

  3. #2
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    pasal ada org nak ubah benda nie tapi dipanggil fahaman wahabi plak...abis tu camne...



  4. #3
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182695
    aduhhh.. pedih rase ulu hati aku bace ayat2 kat atas tu...



  5. #4
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    lagi satu,rajin2 lah gi rumah Allah tu,jgn dah mati baru nak pegi pastu duduk paling depan skali...depan tok Imam plak tu,,,kan kurang ajar tu..tak pernah dtg pastu nak duduk yg paling depan...



  6. #5
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    Quote Originally Posted by kitaro View Post
    lagi satu,rajin2 lah gi rumah Allah tu,jgn dah mati baru nak pegi pastu duduk paling depan skali...depan tok Imam plak tu,,,kan kurang ajar tu..tak pernah dtg pastu nak duduk yg paling depan...
    btul tu kitaro...
    ni dah la jarang ke masjid...aleh2 dtg masjid time perlu jer cthnyer time nak minta ahli masjid dtg umah utk mengetuai kenduri arwah ke kesyukuran ker...tak ke pelik tu nama nyer...tapi hari2 biasa lain susah bebenor nak ke masjid...mcm kena ikat kaki tu kat umah...hehehehe...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  7. #6
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    Quote Originally Posted by moon View Post
    btul tu kitaro...
    ni dah la jarang ke masjid...aleh2 dtg masjid time perlu jer cthnyer time nak minta ahli masjid dtg umah utk mengetuai kenduri arwah ke kesyukuran ker...tak ke pelik tu nama nyer...tapi hari2 biasa lain susah bebenor nak ke masjid...mcm kena ikat kaki tu kat umah...hehehehe...
    ada juga yg dtg rumah Allah tu dgn sbb je..cth nak buat kenduri ke..kahwin ke...pastu trus senyap...ada udang...



  8. #7
    xareen's Avatar
    xareen is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    xareen will become famous soon enough xareen will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    klia
    Posts
    925
    Points
    309.90
    Thanks
    0
    Thanked 16 Times in 13 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    603
    Quote Originally Posted by kitaro View Post
    lagi satu,rajin2 lah gi rumah Allah tu,jgn dah mati baru nak pegi pastu duduk paling depan skali...depan tok Imam plak tu,,,kan kurang ajar tu..tak pernah dtg pastu nak duduk yg paling depan...
    ahaks...lawak la ayat kitaro nih...die dah x berdaya masa tu kitaro...sembahyang pon xlarat dah, tu la pasal orang sembahyangkan...haha
    "ketenangan ada di hati, x merasa kerna kau x mencari..."



  9. #8
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    Quote Originally Posted by xareen View Post
    ahaks...lawak la ayat kitaro nih...die dah x berdaya masa tu kitaro...sembahyang pon xlarat dah, tu la pasal orang sembahyangkan...haha
    sbb tu lah masa ada kudrat buat...jgn dah kaku baru nak pegi...



  10. #9
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    596
    Quote Originally Posted by kitaro View Post
    sbb tu lah masa ada kudrat buat...jgn dah kaku baru nak pegi...
    hehehe...time dah kaku..jawabnyer diri dia la akan disembahyangkan...
    "sembahyang la kita sebelum kita disembahyangkan..."
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  11. #10
    kitaro's Avatar
    kitaro is offline Official Photographer


    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute kitaro has a reputation beyond repute
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Ulu Klang,
    Posts
    2,267
    Points
    1,237.72
    Thanks
    36
    Thanked 147 Times in 75 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    19828
    no 10 ditujukan khas buat moon...


  12. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. [IMPORTANT] '10 AMALAN YANG TERBALIK'
    By headpux in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 12
    Last Post: 05-06-2010, 08:47 AM
  2. BETULKAN SEGERA AMALAN TERBALIK
    By fendikya in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 0
    Last Post: 08-10-2009, 11:29 AM
  3. 10 amalan terbalik
    By sudusenduk in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 0
    Last Post: 31-12-2008, 01:36 PM
  4. "10 amalan yang terbalik'
    By Sontoloyo in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 11
    Last Post: 08-12-2007, 03:03 AM
  5. "10 AMALAN YANG TERBALIK"
    By suci_bakawali in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 7
    Last Post: 03-11-2007, 04:21 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
The Best Spread 160x600ms

Paid Ads

FXOpen 125x125

Moneybookers 180x60









Ehoza Ads
Ehoza Ads