The Best Spread 728x90ms

+ Reply to Thread
Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 14
  1. #1
    bga6848's Avatar
    bga6848 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    bga6848 is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    serdang
    Posts
    130
    Points
    52.08
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    569

    Ciri-Ciri Suami yang Baik dari Sudut Islam

    Ciri-Ciri Suami yang Baik dari Sudut Islam

    Memetik kertas kerja Dasar Pembentukan Rumahtangga serta Adat-adat Yang Bercanggah tulisan Kadi Kuala Selangor, Haji Asmungi Mohd Sidek, "Sebagai seorang gadis apabila mula memikirkan alam dewasa dan ingin menggantungkan nasib dirinya kepada lelaki melalui rumahtangga, hendaklah membuat pemilihan teliti, seeloknya pilihlah lelaki;

    1. Yang berkemampuan sebagaimana hadis Nabi Riwayat Ahmad Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah yang bermaksud:

    "Wahai permuda-pemuda; barang siapa diantara kamu bernikah, maka hendaklah ia bernikah, yang demikian itu amat menundukkan pandangan dan amat memelihara kehormatan, tetapi barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu menahan nafsu." Mampu yang dimaksudkan, berupaya menyediakan tempat tinggal, saraan hidup yang biasa mengikut suasana sekarang, serta pakaian untuk menutup aurat. Perkara-perkara ini wajib dilaksanakan suami dan kegagalan menyempurnakannya boleh mendatangkan kesan buruk dan mudah berlaku perceraian.

    2. Boleh dijadikan sebagai ganti ayah bonda. Sanggup melindungi wanita daripada segala bahaya dan kecelakaan yang menimpa kerana apabila seorang wanita rela dinikahi, bererti ia rela melepaskan dirinya daripada ayah bonda yang selama ini menjadi tempat pergantungan hidup. Kini berpindah kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya.

    3. Pandai menjaga darjat diri; apabila bercakap dikota dan diamalkan. Selain daripada itu suami yang baik akan sentiasa mengajak isteri ke arah kebaikan, menjauhkan yang mungkar dan mendahului perbuatan itu.

    4. Berkebolehan didalam urusan rumahtangga. Kebolehan memasak, menjahit juga membasuh akan membantu kerana lelaki yang biasa membuat kerja begini, tidak akan membebankan isterinya membuat kerja rumah sekiranya isteri tiada kemampuan.

    5. Mempunyai penuh kepercayaan kepada perempuan dan tidak mudah bersangka buruk. Biasanya apabila suami bertugas mencari nafkah maka isteri akan menjaga segala amanah harta dan anak di rumah. Sekiranya suami tidak mempunyai kepercayaan kepada isteri, ini bererti suami akan sentiasa menyangka buruk.

    6. Rajin, berpemikiran luas dan tidak memakan harta perempuan. Lelaki begini adalah ciri-ciri lelaki yang tidak pemalas, inginkan kemajuan serta tidak mengharapkan titik peluh isteri. Allah sangat tidak menyukai manusia yang hanya bertawakal dan menyerah diri tanpa usaha sedangkan kejayaan dicapai melalui usaha.

    7. Mudah memaafkan. Sifat ini adalah sebahagian daripada sifat terpuji Rasullah ketika menegakkan agama Islam. Oleh itu suami bertanggungjawab sepenuhnya kepada isteri dan anak.

    8. Datang daripada keturunan orang yang baik-baik lagi rajin beribadah. Seelok-eloknya, mempunyai akhlak dan budi bahasa mulia, berpegangan agama lagi rajin beribadah dan tidak berpenyakit keturunan seperti gila atau penyakit merbahaya yang boleh membawa kepada kesengsaraan hidup.


  2. stp 468x60-en

  3. #2
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    nak cari bakal suami yg ada ciri2 mcm ni ler yg payah ni...Ad, ko blh tlg cari utk aku?



  4. #3
    firas's Avatar
    firas is offline Addicted Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    firas will become famous soon enough
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    kajang-ser
    Posts
    901
    Points
    347.70
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    591
    zaman sekarang ni nak dpt 100% ciri2 mcm kat atas tu yg payah nyer...
    aduh...lambat la nak jumpa jawabnyer...
    'Destinasi Cinta Yang Ku Cari...Sebenarnya Terlalu Hampir...Hanya Kaburi Dengan Dosa Di dalam Hati...'



  5. #4
    bga6848's Avatar
    bga6848 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    bga6848 is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    serdang
    Posts
    130
    Points
    52.08
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    569
    aku pun tak layak lagi nak cari untuk ko..... hihihihihhihhi.



  6. #5
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Quote Originally Posted by bga6848 View Post
    aku pun tak layak lagi nak cari untuk ko..... hihihihihhihhi.
    uiks...ko kan ramai kawan...x kan x blh tlg kut..



  7. #6
    bga6848's Avatar
    bga6848 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    bga6848 is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    serdang
    Posts
    130
    Points
    52.08
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    569
    nanti aku carikan untuk ko



  8. #7
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Quote Originally Posted by bga6848 View Post
    nanti aku carikan untuk ko
    k..aku tggu ni...ha ha ha....



  9. #8
    bga6848's Avatar
    bga6848 is offline Member
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    bga6848 is on a distinguished road
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    serdang
    Posts
    130
    Points
    52.08
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    569
    ni nampak sgt tak sabar untuk kawin. huakakakakakak



  10. #9
    miss sya Guest
    This user has no status.
     
    I am:
    ----
     
    Quote Originally Posted by bga6848 View Post
    ni nampak sgt tak sabar untuk kawin. huakakakakakak

    ye lah..cian mak ayah aku asyik tanggung aku..biar la laki aku plak yg tanggung...he he he....



  11. #10
    joney's Avatar
    joney is offline Pengetua Ehoza

    is .............. dead!
     
    I am:
    Tired
     
    joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute joney has a reputation beyond repute
    Join Date
    Feb 2007
    Location
    Pass Away
    Posts
    8,902
    Points
    3,593.64
    Thanks
    193
    Thanked 96 Times in 63 Posts
    Credits

    $ 1
    Rep Power
    182690
    bga6848 bleh tolong carikan jodoh ke? cari jodoh kat nenek aku, lame dah dia menjande...


  12. The Best Spread 468x60ms

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

     

Similar Threads

  1. Ciri-ciri dan asal usul Hadis palsu
    By adriana in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 2
    Last Post: 30-04-2009, 12:59 PM
  2. ciri-ciri fizikal seorang wanita dan kekuatan seksnya
    By antagenaiz in forum Info & Pengetahuan Am
    Replies: 0
    Last Post: 05-02-2009, 12:14 PM
  3. Ciri-ciri urgent leave yang diiktiraf
    By HK23 in forum Jokes, Pranks
    Replies: 5
    Last Post: 23-01-2009, 04:15 PM
  4. Replies: 0
    Last Post: 25-07-2008, 09:41 AM
  5. Ciri-ciri masyarakat Jepun yang patut dicontohi
    By joney in forum Religious Talk / Muslim Section
    Replies: 16
    Last Post: 13-01-2008, 11:55 PM

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
Premium Ads
TenkoFX Crypto

Paid Ads

Moneybookers 180x60

FXOpen 125x125









Ehoza Ads
Ehoza Ads