PDA

View Full Version : RAMALAN: EKONOMI MALAYSIA MELESET PADA 2009-2013 & 2020 - 2024



Omey
16-02-2009, 05:48 AM
(dari blog Fikir Fikir Fikir)


Pada Januari 2006 saya meramalkan bahawa ekonomi Malaysia akan mengalami kemelesetan pada 2009--2013 dan 2020--2024. Saya membuat ramalan ini berdasarkan intuisi semata-mata tanpa disokong oleh fakta, tetapi terdorong setelah mengamati graf yang menunjukkan tren kitaran perniagaan di Malaysia sejak 1966 hingga 2000.

Sepanjang tempoh tersebut Malaysia pernah mencatatkan penurunan ekonomi dengan kadar pertumbuhan output benar di bawah 5% pada tahun 1967, 1% pada 1974-1975, -2% pada 1985-1986 dan yang terakhir -7% pada 1997-1998.

1967 - kejatuhan pertama setelah 1963 (Malaysia terbentuk)
1974-1975 - akibat krisis harga minyak dunia
1985-1986 - akibat kejatuhan harga komoditi; dan
1997-1998 - akibat krisi kewangan di Asia</pre>
Jika kita melihat kepada graf tersebut, ekonomi Malaysia pasti akan mengalami kejatuhan bukan sahaja pada selang yang hampir sekata, iaitu setiap 10 tahun, bahkan juga mengikut nilai kejatuhan yang seragam. Dengan melihat kepada graf ini juga, justeru intuisi saya meramalkan bahawa tren tersebut akan berulang seperti yang berikut:

1967 - kejatuhan pertama setelah 1963 (Malaysia terbentuk)
1974-1975 - akibat krisis harga minyak dunia
1985-1986 - akibat kejatuhan harga komoditi; dan
1997-1998 - akibat krisi kewangan di Asia</pre>

2009-2013 - akibat krisis politik dalam negeri; dan
2020-2024 - akibat krisis sumber manusia</pre>
Saya juga meramalkan bahawa krisis ekonomi pada 2009--2013 adalah lebih gawat berbanding keadaan 1997-1998, mungkin mencatatkan sehingga ke paras -10% dan lebih teruk lagi pada tahun 2020-2024 itu yang berkemungkinan akan mencatatkan 16% di bawah sifar.

Justeru wahai bangsaku, marilah kita berwaspada dan bersatu teguh bercerai roboh agar negara kita dan kita sendiri tidak mengalami seperti apa yang dialami pada zaman Nabi Yusuf.
Wallahu a'lam.

zagross
16-02-2009, 06:36 AM
hmmm...bila direnung blk facts nih,cam tkt plak...huhu...neway good posting..

Omey
16-02-2009, 06:37 AM
hmmm...bila direnung blk facts nih,cam tkt plak...huhu...neway good posting..

rezeki ada di mana2 cuma perlu lebih berhemah ketika berbelanja..:)

zagross
16-02-2009, 06:39 AM
rezeki ada di mana2 cuma perlu lebih berhemah ketika berbelanja..:)
hmmm...mcm penah dgr je ayat rezeki di mana2 2...hehhee::joget::::joget::

Omey
16-02-2009, 06:41 AM
ayat tu memang semua orang pakai..kalau u nak pakai pun ok je...:)

kudut
16-02-2009, 07:54 AM
(dari blog Fikir Fikir Fikir)


Pada Januari 2006 saya meramalkan bahawa ekonomi Malaysia akan mengalami kemelesetan pada 2009--2013 dan 2020--2024. Saya membuat ramalan ini berdasarkan intuisi semata-mata tanpa disokong oleh fakta, tetapi terdorong setelah mengamati graf yang menunjukkan tren kitaran perniagaan di Malaysia sejak 1966 hingga 2000.

Sepanjang tempoh tersebut Malaysia pernah mencatatkan penurunan ekonomi dengan kadar pertumbuhan output benar di bawah 5% pada tahun 1967, 1% pada 1974-1975, -2% pada 1985-1986 dan yang terakhir -7% pada 1997-1998.

1967 - kejatuhan pertama setelah 1963 (Malaysia terbentuk)
1974-1975 - akibat krisis harga minyak dunia
1985-1986 - akibat kejatuhan harga komoditi; dan
1997-1998 - akibat krisi kewangan di Asia
Jika kita melihat kepada graf tersebut, ekonomi Malaysia pasti akan mengalami kejatuhan bukan sahaja pada selang yang hampir sekata, iaitu setiap 10 tahun, bahkan juga mengikut nilai kejatuhan yang seragam. Dengan melihat kepada graf ini juga, justeru intuisi saya meramalkan bahawa tren tersebut akan berulang seperti yang berikut:

1967 - kejatuhan pertama setelah 1963 (Malaysia terbentuk)
1974-1975 - akibat krisis harga minyak dunia
1985-1986 - akibat kejatuhan harga komoditi; dan
1997-1998 - akibat krisi kewangan di Asia

2009-2013 - akibat krisis politik dalam negeri; dan
2020-2024 - akibat krisis sumber manusia
Saya juga meramalkan bahawa krisis ekonomi pada 2009--2013 adalah lebih gawat berbanding keadaan 1997-1998, mungkin mencatatkan sehingga ke paras -10% dan lebih teruk lagi pada tahun 2020-2024 itu yang berkemungkinan akan mencatatkan 16% di bawah sifar.

Justeru wahai bangsaku, marilah kita berwaspada dan bersatu teguh bercerai roboh agar negara kita dan kita sendiri tidak mengalami seperti apa yang dialami pada zaman Nabi Yusuf.
Wallahu a'lam.

nk mintak link blog nie... :please:

penah dgq pasal teori 7 thn ekonomi baik 7 thn ekonomi down...

Omey
16-02-2009, 07:55 AM
nk mintak link blog nie... :please:

penah dgq pasal teori 7 thn ekonomi baik 7 thn ekonomi down...

adeh tak tahu mna link tu pegi..sori..

shinpeng
16-02-2009, 09:17 AM
memang skrg ekonomi tgh jatuh cuma kerajaan dok canang masih stabil masih berdaya tahan. Kilang dah byk tutup, syarikat dah byk gulung tikar daya tahan kejadahnye

ArericH
16-02-2009, 10:51 AM
hmmm... krisis sumber manusia... :D kurang pekerja ker...

dsi9n3r21
16-02-2009, 10:56 AM
sekarng pun sudah agak terasa .. nk cr kerja baru ssh .. nk demand lebih pun ssh tp harga brg trus naik & naik .. :(

MiNi
16-02-2009, 04:46 PM
hmm...ak kne rancang blk perbelanjaan ak nih..
xbleh spend lbeh2 daa..bajet belanja 1k sebulan pun dah berlebihan...
lg2 utk org yg cam ak xde transport n dok umah aje xwat pape..huhu
harap2 ak xterkesan sgt dgn kemelesetan ekonomi negara kita..

Omey
16-02-2009, 04:52 PM
memang skrg ekonomi tgh jatuh cuma kerajaan dok canang masih stabil masih berdaya tahan. Kilang dah byk tutup, syarikat dah byk gulung tikar daya tahan kejadahnye



hmmm... krisis sumber manusia... :D kurang pekerja ker...


sekarng pun sudah agak terasa .. nk cr kerja baru ssh .. nk demand lebih pun ssh tp harga brg trus naik & naik .. :(


apalah kerajaan leh buat selain menterbalikkan fakta dan tak bercakap benar...?