PDA

View Full Version : Jenis-jenis kad kuasa polis..



tapaks
20-01-2009, 10:22 PM
Seseorang anggota polis adalah dilantik mengikut Seksyen 14 Akta Polis 1967 yang mana mereka ini diberikan satu sijil perlantikan (kad kuasa) dengan terteranya NOMBOR PASUKAN, PANGKAT YANG DISANDANG dan NAMA serta disahkan perlantikan ini oleh seorang pegawai kanan polis.

Di dalam sijil perlantikan ini dinyatakan seseorang itu seperti berikut :

* Telah dilantik menjadi seorang PEGAWAI POLIS di bawah AKTA POLIS 1967 dan adalah diletakhak dengan sepatutnya semua kuasa dan keistimewaan setaraf dengan pangkatnya;

* Sijil Perlantikan ini ditandatangani oleh pemilik dan pegawai yang mengesahkan; dan

* Sijil Perlantikan ini adalah pengenalan diri bagi seorang anggota polis.


Jenis-Jenis Kad Kuasa Polis

* Pegawai Kanan Polis - Warna Biru

* Pegawai Rendah Polis & Konstabel - Warna Kuning

* Konstabel Tambahan - Warna Putih

* Pegawai & Anggota Ditahan Kerja - Warna Merah

Nota : Kad berwarna merah bukan kad kuasa tetapi kad pemberitahu sahaja. Pegawai dan anggota polis yang ditahan kerja TIDAK LAYAK MENJALANKAN KUASA-KUASA POLIS.


Disediakan oleh:
Cawangan Perhubungan Awam, Polis Diraja Malaysia, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, 50560 Kuala Lumpur.

dane_11666
20-01-2009, 10:54 PM
tapaks jabatand aq ko tak servey sekali ker..
jabatan aq pon ader kad kuasa gak....

warna kuning pegawai kanan..
kad biru pegawai biasa..

selalunyer siap dengan lencana...

tapaks
20-01-2009, 10:55 PM
tapaks jabatand aq ko tak servey sekali ker..
jabatan aq pon ader kad kuasa gak....

warna kuning pegawai kanan..
kad biru pegawai biasa..

selalunyer siap dengan lencana...
hang dari jabatan mana ek??? kastam ke???

oweizmez
20-01-2009, 10:58 PM
kalo kad kosa polis angkasa gaban??

tapaks
20-01-2009, 10:59 PM
kalo kad kosa polis angkasa gaban??
sume kale itam je.. tak kira pangkat sebab kat angkasa sana alien buta warna.. :p

xareen
20-01-2009, 11:02 PM
yang army laks cemane? hehe

tapaks
20-01-2009, 11:04 PM
yang army laks cemane? hehe
klau army tak tau la plak.. mungkin kale ijau kot sume.. sebab segala2 peralatan diorang kale ijau.. ekekeke..

sape keje army tlg jawabkan.. :p

dane_11666
20-01-2009, 11:07 PM
hang dari jabatan mana ek??? kastam ke???

yub..
tapi tak macam polis ader warna merah...

yang aq tau kalu dah takder jabatan aq nei bila bermasalah jer kene tindakan tatatertib tapi kalu kene kes berat sayonara ler jawabnyer...

Mr7732
20-01-2009, 11:12 PM
nice info...
tp klaw ada contoh gmbr lg bek...

tapaks
20-01-2009, 11:13 PM
yub..
tapi tak macam polis ader warna merah...

yang aq tau kalu dah takder jabatan aq nei bila bermasalah jer kene tindakan tatatertib tapi kalu kene kes berat sayonara ler jawabnyer...
setahu aku.. keje kerajaan ni ssh nk kna buang.. klau wat salah pun paling berat anta ke negeri lain.. tul tak??

tapaks
20-01-2009, 11:14 PM
nice info...
tp klaw ada contoh gmbr lg bek...
gambar tak leh letak la bro.. nt disalah gunakan.. org kita kan bijak2 belake.. hehehe..

Mr7732
20-01-2009, 11:19 PM
gambar tak leh letak la bro.. nt disalah gunakan.. org kita kan bijak2 belake.. hehehe..
oooo... camtu...
thnx 4 da info nway :)

boyot87
20-01-2009, 11:19 PM
adakah tapak salah seorang pegawai polis? ekeke..

xareen
20-01-2009, 11:21 PM
yub..
tapi tak macam polis ader warna merah...

yang aq tau kalu dah takder jabatan aq nei bila bermasalah jer kene tindakan tatatertib tapi kalu kene kes berat sayonara ler jawabnyer...

dane ko stesyen mane? penguase ke pegawai?

tapaks
20-01-2009, 11:21 PM
adakah tapak salah seorang pegawai polis? ekeke..


tak laa.. aku seorang pendidik.. saja je nk kongsi info yg aku tau.. hehehe.. ;)

dane_11666
20-01-2009, 11:23 PM
nice info...
tp klaw ada contoh gmbr lg bek...

aq rasa pon tak patot kalu tunjuk gambar..
sebab mang mungkin ader yang akan menyalah gunakannyer...
mungkin .....


setahu aku.. keje kerajaan ni ssh nk kna buang.. klau wat salah pun paling berat anta ke negeri lain.. tul tak??

yub mang cam tu.. but still ader catatan dlm rekod duty..dan itu adah seringan2 tindakan..
yang malanyer kalu tindakan tersebut masih tidak dimbil perhatian mungkin gantung kerje dan seterusnya mungkin akan dibuang keje..atas rekomen ketua jabatan..

bul4t
22-01-2009, 05:43 AM
kad terup xmasuk ker??? :71:

pandeer
18-02-2009, 09:28 PM
yang army laks cemane? hehe



kalu askar dia pgll batc10(sebutan dia bat si ten)

kalu utk drt officer no batc10 dia stat dgn no 3 cth: 3000599
kalu lain2 pangkat(LLP) stat dgm no2 lain

kalu navy dgn air force 2 ak xtau la plak..

yg bestnye psl batc10 ni ak gi mana2 polis and other uniform lain mst salute ak..hihi

tapaks
18-02-2009, 10:05 PM
kalu askar dia pgll batc10(sebutan dia bat si ten)

kalu utk drt officer no batc10 dia stat dgn no 3 cth: 3000599
kalu lain2 pangkat(LLP) stat dgm no2 lain

kalu navy dgn air force 2 ak xtau la plak..

yg bestnye psl batc10 ni ak gi mana2 polis and other uniform lain mst salute ak..hihi
nape polis ngan other uniform kena salute ek.. pangkat dia lebih tinggi ke..:confused::confused:

syahidd
18-02-2009, 10:20 PM
Ayah aku Tentera Udara kat kem sg. besi dulu. Kalau nak isik borang ada no IC ayah, mesti tulis no dia, T 711213. Ada tau ka kenape pakai no nih?:confused:

ayopzal
18-02-2009, 10:21 PM
nasib bukan mcm kad jemputan...

mfakhzan
18-02-2009, 10:42 PM
tapaks....aku nk sgt tau pangkat2 dlm polis atau tentera....bleh ko bukak thread psl diorg psl pangkay plak tk...tq tapaks.....

nasib aku rakyat biasa warna biru...:D